NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1092458
Under förra veckan råkade jsg ut för följande problem 5 ggr.
När jag startat bilen första ggn på morgonen och kör i en uppförsbacke så tänds "Motorprestanda försämrad", sedan dör bilen och går inte att starta direkt igen. Efter 2-3 minuter så går det dock att starta den på nytt, inga varningslampor är tända. Detta upprepas ytterligare 1-2 ggr, men när motorn blivit varm så händer det inte igen. Körde i fredags hem från semester ca 55 mil utan att några fel eller konstigheter uppträdde efter de första stoppen.

Noterade vidare att motorhuvens undersida var sotig.

Någon som har ngn idé om vad som kan vara fel?

Bilen är en V50 1,6D från 2009.
#1092533
Kan vara en del olika, förmodligen någon läcka av något slag. Är det bara sot utan oljefukt så skulle jag gissa på läckage av avgaser i packningen mot "exhaust manifold", alternativt från EGR.

Får du koll på var sotet kommer ifrån så har du nog svaret där.

Det finns definitivt någon felkod sparad så en utläsning av dessa kan nog också ge lite ledtrådar.
#1092886
Torr sot tycker jag borde innebära läck av avgaser: spricka i avgasrör, läck i packning, eller från EGR-återledningen.

Min erfarenhet är att felkoderna för motorn brukar stödjas av de generella felkodsläsarna, därför borde en biltema-läsare räcka för att läsa ut dessa. Dock hade jag i det fallet hellre gått på en OBD-bluetooth-läsare som jag kopplat till telefonen (sök på Ebay).

För att kunna läsa felkoder från alla system på bilen så krävs en Vida, den är definitivt mer heltäckande.
#1093406
Köpte idag Biltemas felkodsläsare och har nu använt den.
Får ut ECM-2520 fuel pressure.
Efter att ha googlat på det så verkar det vara bränslefilter som kan vara boven i dramat.

Är det ngt man som normalhändig kan byta själv eller kan det bli krångel med luftning efter bytet på 1,6D?
Hittade en bra instruktionsvideo på youtube


Och är det så enkelt så bör det ju gå att lösa själv. Någon som har erfarenhet?

Anledningen till att jag funderar på gör själv är att vi på söndag skall på semesterresa med bilen och jag tror nog det blir svårt att hinna få detta åtgärdat på en verkstad under morgondagen..,
#1093439
Föräldrarnas V50 1.6D fick liknande problem för 2 månader sedan, den dog under belastning ibland. Bränslefiltret byttes och bilen fungerade i två veckor, sedan kom felkod på EGR och bilen gick i limp-mode av och till. Jag vet dock inte vad som byttes för EGR:en.
Jag tror inte bränslefiltret direkt relaterar till EGR:en, men det är ju inte omöjligt att den satte den felkoden fast felet låg med EGR:en (den sa även att tidvis att DSTC var ur funktion).

Låter ju lite som att du kan ha liknande problem (med tanke på att du hittar sot under huven)...
#1093444
Måste varit trött i natt när jag skrev tidigare inlägg.
Jag fick bränslefilter, EGR ventil och "bälg insugsrör" bytt i november förra året. Så byte av bränslefilter lär ju inte vara aktuellt då.

Vad katten kan det då vara för fel. Är tillbaks på det där med soten på motorhuven och teorin om ngt läckage...
#1094680
Nu har bilen varit inne på Bilia. Det blev byte av bränslefilter igen, trots att det bara var ca 1000 mil sedan det byttes. Det gick på garanti och kostade mig således inget.

Hoppas bilen inte strular vidare med samma symptom nu.., känns inte 100 dock.
#1112359
Nu var det dags igen. Frugan blev stående i rusningstrafik idag på morgonen med exakt samma symptom som i somras, bilen hoppade igång igen efter en liten stund. riktigt irriterande. Blir väl till att läsa felkoder ikväll och ringa Bilia på nytt imorgon.

Någon som har några tankar kring vad det kan bero på?

Inte bör väl bränslefiltret ha hunnit sätta igen sig på nytt. Har kört ca 4-500 mil sedan bytet och bara tankat OkQ8as diesel.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]