NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1112952
Den senare felkoden tyder på partikelfiltret.
#1125037
Jag har en C30 1.6d 2009 med ca 21000mil. Hade samma felkoder som roggabear. ECM-2520 och ECM-2A40. Löste problemet med att byta bränslefilter. Vilken bensinstationskedja skall man egentligen välja för att slippa skräpdiesel? Jag tankar nästan uteslutande på Preem och Tanka (Volvos) men ibland även OkQ8. Har hört att OkQ8 har ändrat sin blandning, eftersom de hade så mycket klagomål på sin diesel. Och nu ser jag att roggabear bara tankat deras diesel. Nu när de har ändrat sin blandning borde de väl ha den bästa dieseln, eller?
#1125079
e95cg skrev:Jag har en C30 1.6d 2009 med ca 21000mil. Hade samma felkoder som roggabear. ECM-2520 och ECM-2A40. Löste problemet med att byta bränslefilter. Vilken bensinstationskedja skall man egentligen välja för att slippa skräpdiesel? Jag tankar nästan uteslutande på Preem och Tanka (Volvos) men ibland även OkQ8. Har hört att OkQ8 har ändrat sin blandning, eftersom de hade så mycket klagomål på sin diesel. Och nu ser jag att roggabear bara tankat deras diesel. Nu när de har ändrat sin blandning borde de väl ha den bästa dieseln, eller?
Jag har för det mesta tankat diesel hos Jet , numera Ingo i de c 10 år jag haft min V50 2.0D -06, inte tillstymmelse till strul med bränslet. Bränslefilter bytt vid 6 och 12 K (nu på 13700mil), kanske inte samma filter som 1.6d?

Kan det ha blivit algtillväxt i tanken?

Det finns ju de som råkat ut för det, dock främst båtar som haft diesel kvar i tanken över vintern, men även en del bilar.
#1137546
Länge sedan sist, men tänkte komma med en uppdatering kring vad som hänt sedan sista uppdateringen. Den 1a oktober blev jag återigen bärgad till Bilia verkstad (tur att jag har Assistansförsäkring). Bilia konstaterade då, precis som du gissade dieselputte, att det var algtillväxt i dieseln. Bränslefiltret var igensatt och dieseln luktade superkonstigt, sade de. De tömde tanken, gjorde rent, fyllde på med ny diesel och en flaska antialg-medel. Blev instruerad att efter 5-6 tankar fylla på med ny flaska antialg-medel, och ytterligare en gång efter 5-6 tankar till. Samt att ta en tidig service nästa år och i samband med det be om att få bränslefiltret bytt återigen, då bör felet vara borta. Sagt och gjort, kändes bra, för jag tyckte att deras lösning kändes trovärdig och bilen gick fint....

tills igår kväll..,

nytt varningsmeddelande i displayen, denna gång stod det "MOTORSYSTEM SERVICE SNARAST", och så lyste en ilsket röd varningstriangel med utropstecken i.

Blev till att ringa assistansen igen för att bli bärgad för 4e ggn på ett drygt år. Nu står bilen på Bilia pånytt för ny felsökning. Killen jag snackade med imorse sa att de kanske inte lyckats få rent systemet första gången, det är inte helt lätt.

Fortsättning följer...
#1137790
Bilia ringde mig precisoch meddelade att de felkoder de nu kan läsa ut pekar på "För låg nivå av Additiv".
Påpekade då att jag i våras (på annan firma dock) byte partikelfilter och fick Eolysvätska påfylld. Eolysvätska är väl detsamma som Additiv har jag förstått.

Teknikern ska fortsätta felsökning och se om det när ngn givare eller kontakt som är dålig...

Kan Additiv förbrukas så snabbt, har enbart kört max 1000 mil sedan påfyllningen i våras.
#1137838
Nej men verkstaden kan ha missat eller hoppat över att antingen faktiskt fylla på eller missat eller hoppat över att nolla räknaren till nivån. Nivåräknaren måste alltid nollställas efter påfyllning.
#1137879
Nu ringde Bilia igen. De hittar inget annat än för låg nivå på Additiv, de fyllde på ngn deciliter additiv och kunde sedan läsa ut en 2a av 15 i fyllnadsnivå. De hade inge mer hemma, beställt till på måndag. (Behållaren har plats för 1,5 liter så jag gissar att det tyder på 2 dl av totalt 15 dl).

Blir till att kontakta verkstaden som bytte partikelfilter och fyllde på additiv i våras för att se vad de har att säga om saken.
#1137886
Om dom bara fyllde på någon deciliter och läste ut 2 av 15 så har inte den andra verkstaden nollat räknaren i ADM som man måste. 15/15 anger fullt.
Kanske har dom inte heller fyllt upp ordentligt. Det tar inte slut på ena 6000 mil.
Mängden eolys doseras beroende på mängden bränsle man tankar. Det är då ADM doserar eolysen.

Det är bara en simpel räknare tyvärr. Systemet känner inte av korrekt mängd som en nivågivare skulle göra.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]