NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1086373
Hej

Köpte en V50 förra veckan; automat 2.4, bensin 170 hk. Årsmodell 2005 och 19000 mil.

Problemet är att den rycker till när man saktar ner farten till ca 20 km/h och sedan gasar.. Händer just runt 20 km/h och enbart när man saktar ner från högre fart, t ex ska svänga i en korsning, sakta ner innan en vägbula eller liknande. Växlar fint annars. Några tips på vad det kan vara? Enligt tidigare ägaren är oljan i lådan bytt vid ca 16000 mil. Jag är inte säker att det har just med lådan att göra...??

Tacksam för alla svar.
#1086618
Min, en förvisso 1.8 manuell ryckte, hoppade till lite vid gaspådrag efter gassläpp, bytte drivaxellager och den blev som ny. Ingen aning om detta är ett liknande "fel", enligt meken ett förhållandevis vanligt komfortfel på V50 med flera
#1086994
Micce1980 skrev:Min, en förvisso 1.8 manuell ryckte, hoppade till lite vid gaspådrag efter gassläpp, bytte drivaxellager och den blev som ny. Ingen aning om detta är ett liknande "fel", enligt meken ett förhållandevis vanligt komfortfel på V50 med flera
Hej. Tveksamt om vi pratar om ett likadant fel/lösning.
#1086996
Precis därav "Ingen aning om detta är ett liknande "fel"" :P

Se om du kan få fram info om det beror på lådan, kanske något så enkelt som att det är dags för en spolning, google away :)
#1087853
Vill gärna lyfta tråden då detta börjar bli väldigt irriterande. Finns det verkligen ingen mer som känner igen problemet jag beskriver i första inlägget och kan tipsa om en möjlig lösning??

Tack på förhand.
#1088465
Behövde den en spolning för att komma till rätta med rycken?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=127463
#1088479
Micce1980 skrev:Behövde den en spolning för att komma till rätta med rycken?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=127463
Vet inte.. Tyvärr får jag som du ser inte många svar här :???:
Kanske lite onödigt att ge sig på en spolning direkt men jag har inget val och måste börja någonstans. Lite märkligt ändå att folk inte svarat mer, borde inte vara ett så unikt problem att ingen här inne inte kan ge några tips...men men
#1088490
Ja har svårt att se att en spolning av lådan skulle hjälpa dig, att det rycker kan vara många andra saker.. men lådan nja har svårt att se det.
Bränslefiltret är bytt ?
Sitter alla slangar på plats och dom är hela ?

Eller missförstår ja det hela ?? rycker till ?? att den hoppar på växlarna ?
händer detta när du växlar själv oxå ? att du har tex på tvåan och gasar iväg ?

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]