Sida 1 av 1
V50 1.8F svårstartad, ryckig gång, slammer
Postat: mån 09 maj 2016, 16:40
av Aqua
Hej!
Min V50 har alltid varit lite svårartad (OBS! Har haft den i 1 år och aldrig tankat etanol). Det ter sig som så att man startar den och sedan sjunker tomgången till så lågt varvtal att den hostar och sedan dör. Startar om den med duktigt med gas och så funkar den sen. Detta händer när bilen är kall alternativt "fesljummen" (typ in på konsum och köpa bananer och sedan starta igen). Är den varm är det inga problem, då startar den fint.
Nu i dagarna har problemet tilltagit och till detta tycker jag att det är någon form av slammer (typ ventilslammer) så fort man trycker ner gasen minsta lilla mer än vad motorn har drag för. Den känns dessutom orkeslös i backar och rycker lite när man trycker ned gasen (och så hörs slammret).
Har läst otaliga trådar här om tomgångs/start problematiken på dessa 1.8F men ingen verkar ha identifierat problemet.
Jag gör ett nytt försök, någon här som har en teori på ovan problem?
Bilen har gått 10 000 mil, årsmodell 2009.
Re: V50 1.8F svårstartad, ryckig gång, slammer
Postat: mån 09 maj 2016, 21:22
av joel80
Testa att tanka etanol och se om felet ändrar karaktär eller försvinner. (Varför köper man förresten en etanolbil och kör enbart på bensin? Det blir billigare på etanol och bilen blir lite piggare.)
Har du möjlighet borde du se om du kan få felkoderna utlästa också.
Re: V50 1.8F svårstartad, ryckig gång, slammer
Postat: tis 10 maj 2016, 16:55
av Aqua
Finns väl ingen anledning att köra på etanol när det ör dyrare? Bilen drar ca 30% mer, prisskillnaden idag är i storleksordningen ca 12:50 på 95 och 10:00 på E85, dvs 2,50 vilket i sin tur är ca 20%. Så ren förlusta alltså.
Kan inte föreställa mig att en bil med sugmotor blir piggare på Etanol. Möjligtvis får den lite annan "karaktär" men inte mera hästkrafter eller vrid.
Med en turbo däremot kan jag tänka mig att effekten ökar, då etanolen är mindre självantändlig (inte lika knackbenäget) så man kan öka laddtrycket och skicka in mer luft och därmed mer bränsle :)
Re: V50 1.8F svårstartad, ryckig gång, slammer
Postat: tis 10 maj 2016, 19:27
av Rådlös
Jo, man får mer hästkrafter på E85. Det finns tester på det. Bl.a har Teknikens Värld testat. Det finns även andra som har visat testkurvor på detta. Googla så hittar du säkert.
Re: V50 1.8F svårstartad, ryckig gång, slammer
Postat: ons 11 maj 2016, 00:56
av joel80
Jag hade en v50 1.8f under ca 3-4 år och förde noggrann statistik. 22-23% mer drog den på etanol. Det var klart värt att köra på det, då var skillnaden lite större.
Nu har vi en T4F, och skillnaden i förbrukningen är nog ännu lägre. Inte kört så väldigt mycket med bensin, men den har på de kanske 5-6 tankar bensin dragit ca 8.5-10.5l/100km. Senaste tanken nu var etanol och hamnade (vid pump) på 10.43l/100km. Normalt ligger det lite högre... Runt 11.5-12l/100km.
Än så länge är det billigare med etanolen.. Det var nån månad där när dom tvingades höja priset p.g.a EU som det var några tioöringar dyrare per mil. Men sen några månader tillbaka blev det billigare igen.
Jag skulle dock köra etanol trots att kostnaden var ett par kronor mer per mil. Känns lite falskt att ha en miljöbil och betala låg bilskatt och sen köra allt på bensin.
Och själva bränslepriset är ändå rätt lågt jämfört med vad det i övrigt kostar med bilen. Speciellt om man har en lite nyare bil där bärdeminskningen är den klart största posten.
Re: V50 1.8F svårstartad, ryckig gång, slammer
Postat: tor 12 maj 2016, 08:48
av grillchips
Rådlös skrev:Jo, man får mer hästkrafter på E85. Det finns tester på det. Bl.a har Teknikens Värld testat. Det finns även andra som har visat testkurvor på detta. Googla så hittar du säkert.
136hk om jag minns rätt! Rena Polestar-uppgraderingen. ;)
Skickat från min LG-H850 via Tapatalk
Re: V50 1.8F svårstartad, ryckig gång, slammer
Postat: tor 12 maj 2016, 09:03
av Busken
Har haft/har liknande fenomen vid start, den teori jag har är att någon sekund efter att motorn tänt slår alla aggregat på för fullt.
Generator, ac, servo och då hinner inte tomgångs justeringen med och den stannar ibland.
Om man flyttat runt bilen utan att den blivit varm några gånger är den löjligt svår startad, typ gasen i botten för att starta oavsett bensin eller e85.
Lite slammer har jag hört och då var det lagret till spännrullen till generator remmen.
Våra motorer har insug i plast och när det är riktigt kallt får jag ett snarkande ljud vid all körning.
Så lite teorier och fenomen har vi ju på våra sprit brännare
Min drar 0,75 på bensin och 0,91 på e85 så just nu sparar jag 30 öre milen på spriten, wohoo