Sida 1 av 2
köpa v50 frågor
Postat: tis 29 mar 2016, 13:42
av lennoxnr1
Hej! Står i färd med att ev köpa en v50 1.6D moment från 2010. Känner att detta med partikelfilter är något av en djungel... Bilen har gått 15000 mil och jag undrar om det är något speciellt jag bör ta i beaktande - ska filtret vara bytt/rengjort eller så?
Re: köpa v50 frågor
Postat: tis 29 mar 2016, 13:45
av Lövet
Filtret ska vara BYTT vid 12.000 mil. Fråga efter kvitto. Acceptera inget snack om att det är tvättat eller liknande - det håller inte i längden.
Re: köpa v50 frågor
Postat: tis 29 mar 2016, 16:23
av fjohan82
Ett alternativ är att leta efter en bil med D2-motorn (också 1,6) som har underhållsfritt filter.
Re: köpa v50 frågor
Postat: tis 29 mar 2016, 16:40
av Micce1980
Hade absolut försökt köpa en D2 istället
Re: köpa v50 frågor
Postat: tis 29 mar 2016, 17:48
av lennoxnr1
Ok tack för svar! Det är bytt på volvoverkstad med papper och allt. Prisskillnaden upp till d2 är lite stor, men är det värt det så är det! Är det här ett köp vi bör undvika med andra ord?
Re: köpa v50 frågor
Postat: tis 29 mar 2016, 18:02
av Lövet
Nej om filtret redan är bytt är det inte värt prisskillnaden mot en D2. Det är egentligen bara på den fronten som det skiljer någonting i underhållskostnader. Nästa dyra service på 1.6d kommer först vid 24.000 mil.
Re: köpa v50 frågor
Postat: tis 29 mar 2016, 20:10
av dieselputte
Vad du än väljer för modell så bör du förvissa dig om att tillsatsvärmaren fungerar bra. Utan den är det ingen fröjd vid sträng kyla. Har bilen program för timer/direktstart så kan säljaren demonstrera funktionen. Om det bara är en värmare som startas enbart i samband med att motorn går vid kallare än +5 , eller +4 grader så kan det bli svårare att kolla. Ta då en påse med is och håll under vänster bakspegel, man ser en liten pigg som pekar nedåt, där är tempgivaren. Gör detta när motorn är kall och kolla så utetemp som visas är lägre +4 eller lägre så bör värmaren startas. När den går luktar det flygavgaser.
När det gäller kommande service för bilen du tänker på så kommer en lite mer kostsam vid 18000 mil då man skall fylla på Eolys. (c 1500 kr enbart för det) samt byte av bränslefilter. Räkna med kamremsbyte runt år 2020 , eller tidigare om bilen når 24000 mil innan dess. Kan nog vara bra att göra sig av med bilen vid 9 år, eller runt 22000 mil om du vill spara in på dyr service vid 24000 mil = Kamrem, partikelfilter, Eolys, bränslefilter + vanlig service för mellan cirka 15000-24000kr beroende på verkstad.
Re: köpa v50 frågor
Postat: tis 29 mar 2016, 20:26
av frasse4
Kortade man inte ner intervallet på kamrem på dessa?
Re: köpa v50 frågor
Postat: tis 29 mar 2016, 20:44
av dieselputte
frasse4 skrev:Kortade man inte ner intervallet på kamrem på dessa?
Kan inte påminna mig om att jag läst nåt om ändrat intervall för 1,6 D, har för mig intervallet för D2 sänktes till 14000mil.
Re: köpa v50 frågor
Postat: tis 29 mar 2016, 20:53
av Lövet
Det är D2 man kortat. Men intressant att det skiljer trots att det är samma basmotor...