Sida 1 av 2
D2 gubbstopp
Postat: tis 15 mar 2016, 21:24
av CPM
Jag är irriterad över att min V50 är så benägen att få gubbstopp i stan. Man måste vara oerhört noga med att följa med i att växla, i synnerhet när man minskar farten. Passar man sig inte när man svänger runt ett gathörn och har för hög växel, slutar det med motorstopp. Man måste vara snabb med kopplingen och startnyckeln för att komma igång igen. Motorstoppet kommer när varvet går ner under 850-900 rpm.
Jag talade med en arbetskamrat, som också kör diesel, och han menade att det är något fel på bilen. Eftersom jag tidigare bara kört bensinare, vet jag för lite om hur dieslar beter sig. Ni får gärna ge mig lite synpunkter på detta - är det bara jag som inte hänger med tillräckligt i växlingen, eller är det som kompisen säger något galet med bilen?
Peter
Re: D2 gubbstopp
Postat: tis 15 mar 2016, 21:58
av fjohan82
Denna kombination kräver ett flitigt växlande. Dock bromsar jag aldrig ner min bil till dessa varv innan växling. Det är som att be om motorstopp...
Finns väl inte så många bilar med manuell växellåda som klarar att man bromsar ner sig till dessa varvtal utan att koppla...?
Re: D2 gubbstopp
Postat: tis 15 mar 2016, 22:19
av Lövet
Nej det är inte fel på din bil, den motorn beter sig så. Det är en fråga om körstil. Motorn är svag på låga varv, du får helt enkelt hålla uppe varvet (eller frikoppla tidigare). Man vänjer sig.
Re: D2 gubbstopp
Postat: tis 15 mar 2016, 23:33
av Malmstroem
Det är en 1,6 liters diesel.
Innan turbotrycket kommer vid lite högre varv så är bilen rejält slö, och det är lätt att få gubbstopp.
Man lär sig. Eller så byter man till automat som växlar innan du kommer ner till 900 rpm.

Re: D2 gubbstopp
Postat: ons 16 mar 2016, 07:19
av dieselputte
Stavfel, det heter kärringstopp

-)
Re: D2 gubbstopp
Postat: ons 16 mar 2016, 10:43
av Mikeys
dieselputte skrev:Stavfel, det heter kärringstopp
-)
Jag har någon gång för länge sedan lärt mig att att det heter Kärringstopp om man får motorstopp vid stillastående (När man ska köra iväg) och gubbstopp om man får motorstopp i farten (för hög växel). Vet dock inte om det stämmer... :)
Re: D2 gubbstopp
Postat: ons 16 mar 2016, 11:11
av SvenB
CPM skrev:.. Passar man sig inte när man svänger runt ett gathörn och har för hög växel, slutar det med motorstopp. Man måste vara snabb med kopplingen och startnyckeln för att komma igång igen. Motorstoppet kommer när varvet går ner under 850-900 rpm.
Jag talade med en arbetskamrat, som också kör diesel, och han menade att det är något fel på bilen... Ni får gärna ge mig lite synpunkter på detta - är det bara jag som inte hänger med tillräckligt i växlingen, eller är det som kompisen säger något galet med bilen?
Men jag fattar inte varför du vill ha så lågt varv, som under 900 varv, när du svänger runt gathörn. Din arbetskamrat har fel, det är inte något fel på din bil. Men du får inte gå ner i varv så mycket, växla ner.

Re: D2 gubbstopp
Postat: ons 16 mar 2016, 16:57
av Malmstroem
Jag kallar det hellre gubbstopp.
Jag har tidvis lyckats få en del motorstopp med den manuella 520d som jag hade tidigare. Den hade en 2-liters diesel var rejält svag på riktigt låga varv. Den hade ändå automatisk fuskgasning som höjde motorvarvet när kopplingen släpptes upp. Volvos 1,6-litersvariant är inte bättre ur det perspektivet.
Lösning för mig var enkel. Nu har familjen två bilar med dieselmotor, bägge med automatlåda. Inga fler gubb- eller kärringstopp

Re: D2 gubbstopp
Postat: fre 18 mar 2016, 07:37
av CPM
SvenB skrev:
Men jag fattar inte varför du vill ha så lågt varv, som under 900 varv, när du svänger runt gathörn. Din arbetskamrat har fel, det är inte något fel på din bil. Men du får inte gå ner i varv så mycket, växla ner. 
Den drar bra ner till 1000 rpm i de farterna det handlar om, motorn går tyst och jag är koncentrerad på körningen och omgivningen - plötsligt stannar motorn, därför att jag släpper en aning fart i ett gathörn eller liknande.
Den motorn skulle onekligen må bra av en automatlåda. Dessutom är den grinig med tvåan när man växlar ner.
P.
Re: D2 gubbstopp
Postat: fre 18 mar 2016, 12:18
av fjohan82
CPM skrev:SvenB skrev:
Men jag fattar inte varför du vill ha så lågt varv, som under 900 varv, när du svänger runt gathörn. Din arbetskamrat har fel, det är inte något fel på din bil. Men du får inte gå ner i varv så mycket, växla ner. 
Den drar bra ner till 1000 rpm i de farterna det handlar om, motorn går tyst och jag är koncentrerad på körningen och omgivningen - plötsligt stannar motorn, därför att jag släpper en aning fart i ett gathörn eller liknande.
Den motorn skulle onekligen må bra av en automatlåda. Dessutom är den grinig med tvåan när man växlar ner.
P.
Växla ner innan och ge gas genom gathörn, samtidigt är du beredd med broms och koppling. Jag skulle aldrig få för mig att lägga upp min körning enligt ovan i ett samhälle eller en stad.
Att de skulle vara problem med tvåans växel har jag inte upplevt och min bil har jag kört 17200 mil med nu. Dock kan jag hålla med om att en automatlåda hade varit att föredra (det är ett krav på nästa bil).
Du har inte problem med kopplingen, att det kanske är orsaken till dina upplevda problem? Min byttes vid 6000 mil.