Sida 1 av 1

Problem med en V50 2.0D LÖST

Postat: ons 17 feb 2016, 19:03
av Rookkeer
Jag har precis köpt en v502.0D 2005 manuell

I bland när man ska starta den så låter det som att motorn ska hoppa ur motorrummet, och det känns i kopplings pedalen om den inte är ner tryckt.
Det man får göra är stänga av den så¨starta om den och den startar utan problem, detta fenomen dycker bara upp i bland

Några förslag?

Har bytt Glödstift

Re: Problem med en V50 2.0D

Postat: ons 17 feb 2016, 22:11
av dieselputte
Kolla upp spjällen som sitter i det Y-formade insugningsröret mitt framför motorn, nära huvlåset. Det händer att ett av spjällen där fastnar och då får inte motorn luft så det låter ibland väldigt illa, som den går på 2-3 cylindrar. Ofta när man startar om kan spjället ha släppt. I en del fall är spjället så pass dåligt att det måste ersättas.

Det är min teori om vad som kan orsaka ditt problem. Jag hade liknande ett par gånger för drygt ett år sedan, men det har inte kommit tillbaka.

Re: Problem med en V50 2.0D

Postat: tor 18 feb 2016, 19:40
av Rookkeer
dieselputte skrev:Kolla upp spjällen som sitter i det Y-formade insugningsröret mitt framför motorn, nära huvlåset. Det händer att ett av spjällen där fastnar och då får inte motorn luft så det låter ibland väldigt illa, som den går på 2-3 cylindrar. Ofta när man startar om kan spjället ha släppt. I en del fall är spjället så pass dåligt att det måste ersättas.

Det är min teori om vad som kan orsaka ditt problem. Jag hade liknande ett par gånger för drygt ett år sedan, men det har inte kommit tillbaka.

Går det att smörja är det svårt att märka om det är trasigt?
ska kolla upp det tack för tipset

Re: Problem med en V50 2.0D

Postat: tor 18 feb 2016, 22:02
av dieselputte
Rookkeer skrev: Går det att smörja är det svårt att märka om det är trasigt?
ska kolla upp det tack för tipset
Här kan du se hur det ser ut
Mn kan nog slipa lite, felet orsakas av att man drar slangklämman för hårt , varvid röret blir lite ovalt. Tänderna i kuggstången från vacuum klockan blir utsliten , det slutar oftast med att hela y-förgreningen måste bytas.

Använd sökfunktionen och skriv in spjällhus, så får du upp några trådar om detta.

Re: Problem med en V50 2.0D

Postat: sön 21 feb 2016, 17:45
av Rookkeer
dieselputte skrev:
Rookkeer skrev: Går det att smörja är det svårt att märka om det är trasigt?
ska kolla upp det tack för tipset
Här kan du se hur det ser ut
Mn kan nog slipa lite, felet orsakas av att man drar slangklämman för hårt , varvid röret blir lite ovalt. Tänderna i kuggstången från vacuum klockan blir utsliten , det slutar oftast med att hela y-förgreningen måste bytas.

Använd sökfunktionen och skriv in spjällhus, så får du upp några trådar om detta.
Nu har jag troligen löst problemet och det var att ena slangen till vacumklockan var utbytt till en vanlig slang som drar i hopp sig, bytte den mot en riktig biltema vacumslang nu går den som satan igen

Tack för all hjälp

Re: Problem med en V50 2.0D

Postat: sön 21 feb 2016, 20:43
av dieselputte
Rookkeer skrev: Nu har jag troligen löst problemet och det var att ena slangen till vacumklockan var utbytt till en vanlig slang som drar i hopp sig, bytte den mot en riktig biltema vacumslang nu går den som satan igen

Tack för all hjälp
Slangarna som sitter där far illa av den oljeklegget som bildas. En av slangarna åkte av misstag loss när de bytte min kamrem och då gick bilen dåligt, varvade max 3500 rpm, trodde först att kamremmen hamnat en kugge fel, tur som var för verkstaden, bara att sätta tillbaka slangen och dra åt med ett litet panduitband.