Sida 1 av 1

V50 Spikande motor?

Postat: lör 09 jan 2016, 12:03
av Nicstr
Jag har en V50 1,8F -08 som ger ifrån sig ett knackade missljud speciellt vid gaspådrag om man kör på 4an eller 5an i lite högre hastighet (man belastar motorn helt enkelt). Lät en servicetekniker lyssna på det och han gissar att motorn spikar av någon anledning.

Någon som varit med om detta på en liknande bilmodell och har en idé om varför den i så fall gör det?

Han nämnde att det kunde bero på nån felinställning då bilen ska känna av om det är etanol eller bensin, lambdasond mm. Kan man ha en förhoppning om att en omprogrammering skulle lösa problemet eller är det för otroligt?

Re: V50 Spikande motor?

Postat: lör 09 jan 2016, 12:16
av Rådlös
Vilket bränsle kör du på? Du vet väl att E85 har 104 oktan, medan bensin bara har 95 (eller om man betalar mera 98)?

Re: V50 Spikande motor?

Postat: lör 09 jan 2016, 12:51
av Nicstr
Jag kör i princip uteslutande på 95 okt, har kört på etanol någon enstaka gång under sommaren bara.

Re: V50 Spikande motor?

Postat: lör 09 jan 2016, 13:09
av Rådlös
Prova E85 ett par tankningar bara för att få klarhet. Fungerar det felfritt på E85 men inte på 95 oktan, så vet du ju var felet ligger.

Så här säger Volvo själva om detta:
"Regulating the fuel
The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the
ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity.
The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio
of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).
This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean
fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel
so that the correct lambda value is achieved."

Det är kanske möjligt att ändra på något om det skulle ha "fastnat" i något felläge?

Re: V50 Spikande motor?

Postat: lör 09 jan 2016, 13:41
av Nicstr
Rådlös skrev:Prova E85 ett par tankningar bara för att få klarhet. Fungerar det felfritt på E85 men inte på 95 oktan, så vet du ju var felet ligger.

Så här säger Volvo själva om detta:
"Regulating the fuel
The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the
ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity.
The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio
of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).
This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean
fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel
so that the correct lambda value is achieved."

Det är kanske möjligt att ändra på något om det skulle ha "fastnat" i något felläge?

Ja, har faktiskt inte testat om den gör så på etanol oxå. Lite kallt ute nu dock för att våga tanka det kanske?
Serviceteknikern pratade om att man kanske kunde programmera bilen till att den alltid körs på bensin så att den inte ska behöva beräkna blandningen varje gång. Men om tex lambdasonden fungerar dåligt, får man inget felmeddelande då?

Re: V50 Spikande motor?

Postat: lör 09 jan 2016, 14:26
av Nicstr
En till dum fråga kanske.. Men som jag förstått det så tar en omprogrammering av värdena efter en tankning ett tag. Tror det stod att man helst ska tanka och sedan köra i typ konstant fart i ca 15 min för att det ska bli rätt. Men är detta bara när man tankat, och hur vet bilen att jag tankat i så fall? Är det för att bränsleblandningen ändrats som den startar en sån process eller är det själva tankningen i sig som gör det?

Re: V50 Spikande motor?

Postat: lör 09 jan 2016, 15:44
av Rådlös
Först och främst: Det är bara trams och dravel att bilen skulle vara svårstartad på vintern med E85. Jag är inne på sjätte året med min bil, en V70 2.0F -08, och har aldrig tankat annat än E85 i den bilen. Den har aldrig visat några som helst protester till att starta. Den lägsta temperatur som jag har startat i är -27°C. Jag hade glömt eller förträngt att koppla in värmaren kvällen innan. Den startade som vilken annan dag som helst.
Det är riktigt att styrdatorn skall Adaptera när man har bytt bränsle. Det gör man som du själv sa, kör i lugn landsvägsfart några mil eller en kvart. Avbryt inte den här körningen, för då får du börja om från noll igen nästa gång du startar. Och kör du bara en kortkörning så blir det aldrig riktigt adapterat. Styrdatorn blir "förvirrad" och vet inte vilken sorts bränsle det är.

Det är ju Lambdasonden som ger signal till styrdatorn att ändra luft- och bränsleförhållandet för att hålla Lambda 1. Så om det avviker från det tidigare värdet så vet ju datorn att den måste adaptera. Adaptera betyder i detta fallet att datorn ställer in sig på alla dom signaler som kommer från dom olika sensorerna på motorn. Någon har skrivit här på forumet att det skulle ge en signal till att adaptera när man öppnar tankluckan, alltså med knappen på instrumentpanelen. Jag vet inte om det är så, men för mig låter det mer smart att låta Lambdasonden känna av resultatet av förbränningen. Det skulle ju kunna vara så du tankar bensin som kanske hade någon brist i kvaliteten och extremt dålig luft i någon storstad etc. etc. Då kan ju datorn reglera över ett ganska brett område. Det finns marginaler både uppåt och neråt från den ideala *stökiometriska blandningen. Så i princip är datorn alltid beredd att adaptera eller ställa in sig för det aktuella läget.

Det är möjligt att det går att göra justeringar, men det är ju detsamma som att mappa om datorn. Det finns dom som gör så i trimningsammanhang och då är det jättedyrt. Minst 10 000 kr har nämnts. Så jag tycker du skall pröva direkt med E85. Det är det enklaste och billigaste i nuläget. Glöm inte att adaptera. Utvärdera resultatet och agera efter det. Försvinner inte spikningarna så är det ju något klart fel. Du har en knacksensor och den skall justera tändningen så att det inte knackar men att du får en bra förtändning. Den kan ju i det läget vara trasig, men som sagt, det får du reda på med E85. Högre oktantal på bränslet ger mindre risk för knackning (spikning). Och E85 har som sagt 104 oktan.

*Stökiometrisk blandning: Det är ett blandningsvärde där bränsle och luft har en sådan ideal blandning att det ger högsta möjliga effekt och lägsta möjliga utsläpp. För bensin och luft ligger det värdet på 1 kg bensin och 14,7 kg luft. (Man mäter i kilo här. Kanske av enkelhetsskäl? Luften kan ju ha olika tryck ibland) Detta ger även Lambda 1. För E85 är värdet ungefär 1 kilo E85 och 10 kg luft. Lite överkurs: Det finns pelletskaminer och andra förbränningsanläggningar som har Lambdasonder.
Och om någon nu funderar lite mer på detta med Lambda 1, det är som en sorts naturlag. Inte ett påhitt av politiker eller miljökämpar.

Re: V50 Spikande motor?

Postat: lör 09 jan 2016, 17:40
av Nicstr
Blev ivrig efter att ha haft det här problemet hur länge som helst så jag tankade i 10 liter etanol körde en sträcka så att den skulle kunna adaptera och vips! Knackningarna är borta! :D Kan inte tacka dig nog för tipset (och blev lite irriterad över hur lätt det var att lösa). Ska se om de kommer tillbaka om jag går tillbaka till enbart bensin men är noga med adapteringen i fortsättningen..