Sida 1 av 1

Tillsatsvärmare med tidsur

Postat: ons 18 nov 2015, 16:39
av pärlan83
Är novis på Volvo och diesel i synnerhet men har fastnat för en V50 2,0D -07.

Dock skriver säljaren i annonsen att "tillsattsvärmare svårstartad". Mailade med honom då han inte var tillgänglig för att prata över telefon och då sa han att den stått ett tag då de köpt ny bil och den nu bara startar ibland.

Så nu till mina funderingar, jag kulle kunna tänka mig att köpa den utan att tiduret fungerar som det ska. MEN som jag förstår det så hjälper väl tillsatsvärmaren till att hålla upp värmen då det är kallt även under drift? Om det är denna funktion som är trasig/fungerar ibland är detta då skadligt för motor eller förhindrar att man får upp värmen kupén?

Verkar ju annars dyrt att serva eller byta tillsatsvärmare, eller känner någon till någon firma GBG området så fixar detta billigt?

Re: Tillsatsvärmare med tidsur

Postat: ons 18 nov 2015, 17:13
av P210
Helt riktigt, är det riktigt kallt får motorn svårt att nå arbetstemp/hålla kupétemperaturen uppe.
Och tillsatsvärmaren är en komplex historia som kan kosta skjortan att reparera.
Ska du lämna in den på Volvo för renovering kan demontering arbete och reservdelar lätt rusa över 10.000kr
Tror att ena motorfästet ska lossas på 2.0D för att man ska kunna få loss brännaren...

Rejält prutläge m.a.o! Räkna kallt med att du vill ha värmaren fixad. Alternativ finns, köpa reservdelar och renovera själv, eller köpa en bättre begagnad (ingen 100% garanti för en problemfri värmare... ) på tex Bildelsbasen och skifta.

Felet kan vara stort eller litet, kan bero på dåligt laddat batteri eller för lite bränsle i tanken om säljaren inte har full koll på hur den fungerar eller något annat i dess checklista inför uppstart, t.ex kollas om inte förbränningsfläkten går för trögt (hände på min), igensotad brännkammare (kan räcka med rengörning) dåligt glödstift, problem med bränsletillförsel etc etc.

Re: Tillsatsvärmare med tidsur

Postat: fre 20 nov 2015, 13:29
av pärlan83
P210 skrev:Helt riktigt, är det riktigt kallt får motorn svårt att nå arbetstemp/hålla kupétemperaturen uppe.
Och tillsatsvärmaren är en komplex historia som kan kosta skjortan att reparera.
Ska du lämna in den på Volvo för renovering kan demontering arbete och reservdelar lätt rusa över 10.000kr
Tror att ena motorfästet ska lossas på 2.0D för att man ska kunna få loss brännaren...

Rejält prutläge m.a.o! Räkna kallt med att du vill ha värmaren fixad. Alternativ finns, köpa reservdelar och renovera själv, eller köpa en bättre begagnad (ingen 100% garanti för en problemfri värmare... ) på tex Bildelsbasen och skifta.

Felet kan vara stort eller litet, kan bero på dåligt laddat batteri eller för lite bränsle i tanken om säljaren inte har full koll på hur den fungerar eller något annat i dess checklista inför uppstart, t.ex kollas om inte förbränningsfläkten går för trögt (hände på min), igensotad brännkammare (kan räcka med rengörning) dåligt glödstift, problem med bränsletillförsel etc etc.
Tack för svar! Då stämde mina tankar ganska bra. Var ute och testade bilen igår, värmaren verkar gå igång iaf men stannar efter en stund. Pump och fläkt går och lite värme hinner börja komma. Noterade att bränslemätaren nästan stod på rött och att bilen knappt körts sen i sommras, när stänger den av för lågt bränsle? ska det komma felmeddelande på ett sådant stopp?

Är det så att det sitter ett separat batteri till tillsatsvärmaren som kan vara lite dåligt efter att ha stått länge eller går allt på samma batteri som allt annat?

Re: Tillsatsvärmare med tidsur

Postat: tis 24 nov 2015, 12:31
av pärlan83
Har nu gjort några försök att få igång värmare, den blinkar då "PÅ" ett antal gånger för att sedan slå om till "AV" igen. Några av gångerna jag försökt så hör det att pumpen startar någonstans vid vänster bakskärm. Den tickar och låter en stund för att sedan stanna och läget slår om till "AV" i displayen.

Efter 3 försök så verkar den låsa sig vilket andra trådar bekräftar. Har kopplat av minuspolen och dragit ur säkring etc och då verkar man ju kunna försöka igen. Men vad är felet, antar att den aldrig tänder flamman men det är bara en tanke. Någon som har tips? Ska man satsa på att bita stift, flamvakt kanske? Om jag lämnar in för att läsa felkoder, syns det då vad som hänt vi varje försök?

Re: Tillsatsvärmare med tidsur

Postat: tis 24 nov 2015, 12:48
av fjohan82
pärlan83 skrev:Har nu gjort några försök att få igång värmare, den blinkar då "PÅ" ett antal gånger för att sedan slå om till "AV" igen. Några av gångerna jag försökt så hör det att pumpen startar någonstans vid vänster bakskärm. Den tickar och låter en stund för att sedan stanna och läget slår om till "AV" i displayen.

Efter 3 försök så verkar den låsa sig vilket andra trådar bekräftar. Har kopplat av minuspolen och dragit ur säkring etc och då verkar man ju kunna försöka igen. Men vad är felet, antar att den aldrig tänder flamman men det är bara en tanke. Någon som har tips? Ska man satsa på att bita stift, flamvakt kanske? Om jag lämnar in för att läsa felkoder, syns det då vad som hänt vi varje försök?
Min låste sig en gång, efter flera startförsök. Nu brukar jag dra på kylspray på sensorerna ibland innan jag startar bilen. Om den indikerar typ -20 grader när motorn startas så ska värmaren hoppa igång per automatik. En liten fingervisning om/hur den mår...
Det kan även vara så att den vägrar starta pga batteriets kondition.

Re: Tillsatsvärmare med tidsur

Postat: tis 24 nov 2015, 13:26
av P210
Du behöver inte rycka minuspolen alla gånger, nästa gång du startar bilen har du oftast tre nya försök.. När min förbränningsfläkt tjurade kunde jag försöka upp till fem ggr men fick sedan ge upp, i början nollade jag den i VIDA men märkte sen att blockeringarna var borta vid nästa start!

Om det finns för lite bränsle i tanken eller batteriet har för låg spänning påbörjar inte värmaren startproceduren alls, ur verkstadsmanualen;

- Om värmaren inte tänder inom 90 sek. efter att bränslepumpen startat, så upprepas starten
- Om värmaren inte tänder efter ytterligare 90 sek. bränslepumpande, så följer en störningsfrånkoppling.
- Om det tillåtna antalet misslyckade startförsök har överskridits, följer en blockering av styrdonet.

- Om lågan slocknar av sig själv under drift, genomförs till att börja med en omstart.
- Om värmaren inte tänder inom 90 sek. efter att bränslepumpen startat på nytt, eller om den tänder, men slocknar inom 15 min. igen, så följer en störningsfrånkoppling.

- Om glödstiftet är defekt eller om den elektriska ledningen till doserpumpen är bruten, startar värmaren inte.

- Förbränningsfläktmotorns varvtal övervakas kontinuerligt. Om fläktmotorn inte startar, blockeras den, eller om varvtalet
sjunker under 40 % av bör-varvtalet, så följer en störningsfrånkoppling efter 60 sek. (Man ska höra den varva upp direkt efter manuell start, från 0-5 sek)

Hittade en länk till felsökning och reparationsmanual, på svenska trots länken!
http://www.marinpartner.no/documents/up ... RASJON.PDF