NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hedlung
#69312
Det verkar som om alla v50 modellår 07 har två "småvingar" limmade på bakrutan, nån som vet vad de är tillför/gör för nytta??? Lär ju inte vara en designgrej... :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
#69320
hedlung skrev:Det verkar som om alla v50 modellår 07 har två "småvingar" limmade på bakrutan, nån som vet vad de är tillför/gör för nytta??? Lär ju inte vara en designgrej... :lol:
dom kom på06 på vissa motor alternativ, sen på alla 07.

dom minskade väll bränsleförbrukningen om jag mins rätt. kan kolla upp det om jag bara kommer ihåg, vilket jag sälla nör
av Frigge
#69344
CarMan skrev:
hedlung skrev:Det verkar som om alla v50 modellår 07 har två "småvingar" limmade på bakrutan, nån som vet vad de är tillför/gör för nytta??? Lär ju inte vara en designgrej... :lol:
dom kom på06 på vissa motor alternativ, sen på alla 07.

dom minskade väll bränsleförbrukningen om jag mins rätt. kan kolla upp det om jag bara kommer ihåg, vilket jag sälla nör

Ja dom skulle minska förbrukningen. Det är enda uppgiften.
av DanneF
#69380
någon som har nån bild på dom små vingarna, samt går dom att eftermontera?
av hedlung
#69618
[quote="DanneF"]någon som har nån bild på dom små vingarna, samt går dom att eftermontera?[/quote]

Frågan är väl också... Gör dom nån nytta?? Borde väl vara så annars hade dom väl inte monterat dem, men hur mycket...??
av Moody
#69634
CarMan skrev: dom kom på06 på vissa motor alternativ, sen på alla 07.

dom minskade väll bränsleförbrukningen om jag mins rätt. kan kolla upp det om jag bara kommer ihåg, vilket jag sälla nör
Märkligt resonemang från volvo: Typ, 140-hästarn drar så lite bränsle ändå...eller? :wink:
Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
#70864
När min bil var på service hos Bilia E-Tuna så noterade jag att hyrbilen hade dessa "spoilers" och trodde de var avsedda att hålla rutan renare. Hur som helst så försökte jag köpa sådana men det gick inte, de fanns inte att beställa och i ärlighetens namn var det inte någon jag talade med som ens visste om att de existerade förrens jag gick ut och plåtade dem och visade upp.

De kan ju knappast vara svindyra att replicera så om någon aftermarket-firma tycker det finns cash att tjäna så kanske de dyker upp där.
av sportmomentum
#70866
Tog bodykit till min så slapp jag dom där fula tingestarna :wink:
av hedlung
#70867
Fick ett ryck och fick till slut tag på produktchefen för V50...

Det är till för bränsleförbrukningen.

Historien bakom är nånting med att 2-liters dieseln hade problem för ett par år sen med utsläppsvärden och nån gräns. Och då provade man med dessa småvingar och dessa vingar ihop med takrailsen skapade ett flöde runt bilen som fick ner förbrukningen så att man kom ner precis under detta gränsvärde. Sedan tyckte man att då kan vi lika gärna sätta dem på alla V50 då.
Men som han sa, den skillnade de gör kan du mer påverka genom din gasfot... Dvs de gör skillnad på andra decimalen på förbrukningen, men visst, NÅN nytta gör de ju.

Angående att kunna köpa dem i efterhand visste han inte, men han sa att det nog är svårt att få dem att fästa i efterhand med tvätt och så, kanske med nån tvåkomponent men då kan man ju aldrig få bort dem sen (varför man nu skulle vilja det tänkte jag, om man nu satt dit dem).

Så då vet jag, och ni :D
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]