Sida 1 av 1

Byte av yttre drivknutsdmask V50 - 08 2.0D

Postat: lör 31 okt 2015, 20:13
av simonrisen
Jag har fått ett hål på min högra yttre drivknutsdamask. När jag läser lite så hittar jag att man ej ska separera drivknuten från axeln. Är det någon specialknut på denna modell, eller har jag missuppfattat det hela? På andra bilar har jag försiktigt knackat lös knuten från axeln vid damaskbyte.

Re: Byte av yttre drivknutsdmask V50 - 08 2.0D

Postat: lör 31 okt 2015, 23:09
av Agneo
Varför skulle inte det gå?
Jag har bytt på V50 flera gånger utan problem!

Re: Byte av yttre drivknutsdmask V50 - 08 2.0D

Postat: sön 01 nov 2015, 00:35
av simonrisen
Lite det som var min fråga =)

Nä men i Vida så står det "Yttre drivaxelknut får ej tas isär." och "Obs! Ta inte isär yttre knuten" under borttagning av damasken. Enligt "manualen" så verkar man ska ta bort den inre knuten, och sedan trä damasken in bakvägen.

Jag har som sagt gjort det på andra bilar, och det har fungerat bra. Min fråga är alltså, skiljer sig designen på V50 drivknuten från det generella utförandet? Vad jag förstår på Agneo så verkar det inte vara så.

Re: Byte av yttre drivknutsdmask V50 - 08 2.0D

Postat: sön 01 nov 2015, 00:43
av Miinan
Asså bara en fråga.. hur har dom tänkt att du ska få bort damasken annars ? fan knappt att man får på damasken på axeln efter :D

In med en skruvmejsel och sära på låsringen bak bara sen är det bara ta bort den.

Re: Byte av yttre drivknutsdmask V50 - 08 2.0D

Postat: lör 30 jan 2016, 19:29
av VallaWivan
Har nu bytt de inre nu på min V50 06 så det är väl snart dax för de yttre. Jag undrar vari ligger svårigheten att sära på den yttre knuten när även Haynes säger att man inte skall sära knuten. Denna låsring som sitter bak och det är? Kommer allt ut i sina beståndsdelar eller....