NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
#1013924
Då tror jag att du är rätt ute. En C30 med 1.8, 1.8F, 2.0 eller 2.4 från 08:a borde gå att hitta för dessa pengar (4-orna för ekonomi eller 5:an för ljud/motor, för etanol-varianter så tror jag servicen ligger var 1000:mil, annars 1500 mil (?).

Känslan för alla dessa är att de kan ligga några tusenlappar under dieslarna (1.6d, 2.0D) i pris. Lycka till!

AC:n är som tidigare nämnt en svag punkt så kolla den. Även vänster sida på sitsen som brukar spricka (också nämnt i tråden) (går dock att laga hos "vinyl-reparatör", det blir helt OK).
av jkg
#1402902
Jag har en Volvo C30 diesel som vid köp hade rullat strax över 8000 mil. Nu har jag haft den i knappa 2 år och har under denna tiden fått byta bromsklossar, skivor, 2 st diesel insprutare, gjort en stor service där mekanikern samtidigt raderade 2 A4 sidor med felkoder som han inte kunde förklara var dom kom ifrån. Och nu i skrivande stund så har motorn börjat ticka/ knacka och det ryker kraftigt från dieselvärmaren samt en inställning av programvaran i samband med att dieselinsprutarna bytades. Mitt råd till dig är med handen på hjärtat, köp inte Volvo C30. Jag har haft många bilar, men aldrig en "kvalitetsbil" med så här många fel som har rullat så pass "lite". Och eftersom bilen har databox så kan du inte göra så mycket själv utan blir tvungen att anlita verkstad vilket är dyrt. Således så får du ingen ekonomi i ditt bilköp och det blir därmed väldigt tråkiga mil att köra.

Köp nått annat.

Lycka till.
av Lövet
#1402911
Inga av de fel du har beror på någon "databox". Låter som du träffat på en verkstad som inte vet vad de gör.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1402987
jkg skrev:Jag har en Volvo C30 diesel som vid köp hade rullat strax över 8000 mil. Nu har jag haft den i knappa 2 år och har under denna tiden fått byta bromsklossar, skivor, 2 st diesel insprutare, gjort en stor service där mekanikern samtidigt raderade 2 A4 sidor med felkoder som han inte kunde förklara var dom kom ifrån. Och nu i skrivande stund så har motorn börjat ticka/ knacka och det ryker kraftigt från dieselvärmaren samt en inställning av programvaran i samband med att dieselinsprutarna bytades. Mitt råd till dig är med handen på hjärtat, köp inte Volvo C30. Jag har haft många bilar, men aldrig en "kvalitetsbil" med så här många fel som har rullat så pass "lite". Och eftersom bilen har databox så kan du inte göra så mycket själv utan blir tvungen att anlita verkstad vilket är dyrt. Således så får du ingen ekonomi i ditt bilköp och det blir därmed väldigt tråkiga mil att köra.
Köp nått annat.
Lycka till.
C30, i det stora samma bil som dom andra på P1-chassit , t.ex. S40II, V50, C70II, Ford Focus/C-max (C1) och Mazda 3/5 (BK)

Nya skivor och klossar efter 6000-12000 mil låter ungefär normalt, beror på hur och var bilen körs.
Det vill skapas en lång rad med felkoder efter misslyckad start av motorn , eventuellt svagt/urladdad batteri.
Rykande dieselvärmare: Värmaren är igensotad, behöver service troligen på grund av att värmaren inte får fått bränna sej ren, många korta resor? (tidigare ägare?)
Volvo (Ford) är inte ensam om att nytta Eberspächer-brännaren, och det är möjligt att modifiera lita så värmaren inte går igång vid korta resor.
Dom ovanstående punkten är alla mycket fina "gör det själv" jobb :-)

Knackande motor, är troligen relaterad till injektorna, inte så roligt/billigt.
Injektorer slits med milen/timmarna men dryga 8000 mil är mycket tidigt, det normala är ungefär tre gånger så lång körsträcka innan dom borde bytas.
Men injektorna är (o)lyckligtvis inte det enda som kan skapa tickande/knackande ljud...
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av 20FJan
#1403008
Så lite mil på en gammal diesel tyder på väldigt korta körningar och/eller att den stått längre perioder. Dieselmotorer är känsliga för det då de trivs bäst med längre körningar, även bränslet är känslig färskvara. Det bildas kondens med vatten i bränslet som följd, om inte bränslet i tanken omsätts ofta. Det blir alltså nästan ännu viktigare att sköta service varje år och att byta bränslefilter ofta om man inte ska få problem. Klarar man sig från dessa problem kommer garanterat koppling/svänghjul att behöva bytas plus partikelfiltret. Att de drar lite bränsle är en ganska klen tröst. Detta är inget specifikt på C30 eller hos Volvo det finns märken som har värre problem.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1403012
20FJan skrev:Så lite mil på en gammal diesel tyder på väldigt korta körningar och/eller att den stått längre perioder. Dieselmotorer är känsliga för det då de trivs bäst med längre körningar, även bränslet är känslig färskvara. Det bildas kondens med vatten i bränslet som följd, om inte bränslet i tanken omsätts ofta. Det blir alltså nästan ännu viktigare att sköta service varje år och att byta bränslefilter ofta om man inte ska få problem. Klarar man sig från dessa problem kommer garanterat koppling/svänghjul att behöva bytas plus partikelfiltret. Att de drar lite bränsle är en ganska klen tröst. Detta är inget specifikt på C30 eller hos Volvo det finns märken som har värre problem.
+1 på 20FJan

...och med dagens Diesel-kvalité, ispädd X% Etanol, som drar till sig vatten, och transporterar det till dieselpumpen och injektorna, skapar det korrosion och extra slitage...
Så den gamla regeln med att hålla tanken så full som möjligt är fortfarande gällande, så bildas det mindre kondens och dieseldjur.

EDIT:
Nejnejnej, ingen Etanol i dieseln, vet inte vad som hände här, troligen söndags morgon :oops:
Hade bensin i huvudet, men i blodet måste det varit nåt annat ;-)


Många med körmönster som talar för bensinbil, som har förledas till att köpa dieselbil tyvärr.
Men bensinen vi erbjudas i dag är heller inte mycket att vara glad över... (finns undantag)
Senast redigerad av 4 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
#1403038
jiha1968 skrev:...och med dagens Diesel-kvalité, ispädd X% Etanol, som drar till sig vatten, o
etanol i diesel? Riktigt så långt har inte miljötänket nått än ;-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1403046
å-nej, inte Etanol i Dieseln,
men med bensin i huvudet och troligen etanol i blodet en söndags morgon,
blev det en rejäl "brain-fart" :oops:

Men med Diesel innehållande X% FAME/RME (Biodiesel) är det inte mycket bättre att vara motor...
Biodieseln gillar vatten den också, och den lossnar på avlagringar i tank, slangar och rör, som tappar till filter och injektorer.
Och hur HVO100 beter sig efter et tag i tanken vet jag inte, men gissar att den inte mår så bra.

Men TS ville ju ha köpråd på C30, och nu har jag dragit tråden lite långt undan :x

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]