NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VSJ
#1013089
Hej!

Har som rubriken lyder problem med att det bygger upp ett fruktansvärt tryck i kylsystemet i form av luftbubblor.
Det finns inget som helst läckage någonstans varken när bilen är igång eller avstängd.
Förstår att det faktiskt ska vara övertryck i kylsystemet, men det är kvar långt efter att bilen blivit kall.
Öppnar man locket till expansionskärlet så kommer det konstant luftbubblor när bilen är igång.
Hela problemet uppdagades när jag körde bilen en längre sträcka då den helt plötsligt steg tvärt i temp och det stod att jag skulle stanna bilen.
Man stannar ju bilen och kollar kylarvätskenivån och man får skåda en isländsk geiser när man öppnar locket till expansionskärlet. Fyller på kylarvätska i och med att geisern sprutade ut en del, sen kan man köra ett tag till innan samma sak händer igen. Antagligen steg tempen pga den varma luften i systemet.
Värmen i kupén kommer och går. Finns värme när jag precis fyllt på kylarvätskan och framförallt när jag håller lite varv.
Står man på tomgång så upplever man ingen tropisk hetta direkt.

Bilen går annars som den ska. Dieselvärmaren fungerar. Inga konstiga ljud, går inte ryckigt och ingen reducerad effekt eller liknande.
Ingen motorlampa eller några andra varningslampor lyser. Kopplade in felkodsläsare och fick fram felkoder, dock inget som jag tror har att göra med detta.
Tror det var något med AC:n och någon oljetempsensor. Det var P0645, P252A, P252D och P0531.
Oljan ser bra ut.

Tog bilen till en verkstad som mätte efter avgaser i expansionskärlet.
Testet visade solklart negativt, så det är inte topplockspackningen som felar.
Jag plockade även ur EGR-kylaren. Kom inte en luftbubbla när jag provtrycktes den under vatten.
Tog också ut termostaten och den verkade öppna och stänga som den ska när jag kokade den.
Enligt förra ägaren ska vattenpumpen nyligen ha bytts i samband med kamremsbyte.

Någon som har några idéer vad man gör nu? Dieselvärmaren? Vattenpumpen? Värmepaketet? Var kan den pressa in luft utan att kylvätska kommer ut?

Blir galen på det här snart. Sitter här och dunkar huvudet i väggen i väntan på hjälp från er (:

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/VSJ
av VSJ
#1013149
Mjo, jag har funderat på det med. Men jag kan inte riktigt förstå varför.

Om det blir för högt tryck så öppnar väl locket så att kylvätska rinner över till kylaren?
Och kylaren är ju i samma slutna system som expansionskärlet. Får inte ihop det.
Om det är övertryck i ett visst system så försvinner ju inte trycket bara för att man byter plats på luften och vätskan utan att släppa ut något utanför systemet.

Locket reglerar väl inte luften på något sätt? Och i så fall så skulle det väl släppa ut övertrycket ut i tomma intet och jag skulle inte märka av en läcka där den tar in luft, men inte läcker ut kylvätska?
#1360089
VSJ har inte skrivit något sedan oktober 2015.
Det vanliga när man felsöker sådana problem är att man undersöker om det finns avgaser i kylarbubblorna. Och han beskriver det också. Om det är så, då har man en trasig topplockspackning eller någon annan form av läckage. Normalt skall det vara ungefär ett övertryck på 1 Bar. Locket vid påfyllningen skall ha en ventil som släpper ut om det är för mycket.
#1360102
Är det en kass typ av ny vattenpump du har i bilen.

Vissa fabrikat har impellern av plast. Dom lossnar ofta från sin axel och slutar pumpa. Mekonomen har såna pumpar tyvärr.

Det kan vara roten till ditt problem.
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]