Sida 1 av 1
Glödstift V50 D2
Postat: ons 30 sep 2015, 08:02
av v50d2136hk
stift.JPG (78.04 KiB) Visad 2228 gånger
Vet nån hur man får bort dessa toppstycken i plast, vågar inte använda verktyg..har kolla i Haynes men det skiljer.
Re: Glödstift V50 D2
Postat: ons 30 sep 2015, 09:22
av Perra_367
Hej, det är bara att dra den uppåt med fingrarna. Sitter inte alls hårt. Tror att de sitter där som tyngd för att dämpa vibrationer i bränslerören och på så sätt undvika läckage vid anslutningarna.
Förresten så är det ingen D2 utan en 2.0D. D2 är 1.6-dieseln.
Re: Glödstift V50 D2
Postat: ons 30 sep 2015, 09:27
av Perra_367
Men om du nu som rubriken säger letar efter glödstiften så letar du på fel ställe. Glödstiften sitter precis ovanför "exhaust manifold" (kommer inte på vad det heter på svenska) i "bakkant" på motorn (mot torpedväggen). För att komma åt dom måste du ta bort EGR-kylaren och EGR-ventil och lite annat som sitter i vägen.
Kolla in Esses:blogg om du vill få lite uppfattning om hur motorn ser ut. Glödstiften skall sitta i de fyra hålen som du ser precis ovanför de svart utluft-kanalerna på nedan bild.
http://2.bp.blogspot.com/-1fp_Rp7GE2Q/U ... 114055.jpg
Esses blogg:
http://jigrig431.blogspot.se/2014/04/mo ... o-v50.html
Du kan underlätta åtkomsten genom att lossa på det undre momentstaget (som sitter mellan sub-frame och växellåda), därefter lossa på det högra motorfästet (bara skruvarna som går ner i "ramen"), sedan lyfter du motorn framåt (lägg planka mellan din domkraft och oljetråget när du lyfter) så att det blir lite lättare att komma åt bakom motorn.
Lycka till!
Re: Glödstift V50 D2
Postat: tor 01 okt 2015, 05:55
av v50d2136hk
Tack för hjälpen Perra..trodde det var en D2:a..verkar vara för komplicerat, tänkte bara ohm mäta dom innan vintern
Re: Glödstift V50 D2
Postat: tor 01 okt 2015, 08:47
av Perra_367
Kan inte svära på det, men jag tror att du får svårt att nå glödstiften utan att demontera det som sitter ivägen (ganska mycket). Det är väldigt trångt där bakom motorn så att nå fram till glödstiften (underifrån eller ovanifrån) tror jag blir svårt.
Intuitivt, utan att veta om det egentligen är en "OK-metod" skulle jag sätta en synål genom respektive kabel (om du kan nå dessa, har inte kollat på min om det går.. ) som går ner till glödstiftet och ohm-mäta mot synålen istället, men det lämnar ju ett litet hål (går ju att tejpa över) och så finns risken att du skadar "korderna", så det görs på egen risk i så fall..
Re: Glödstift V50 D2
Postat: tor 01 okt 2015, 08:52
av dieselputte
Re: Glödstift V50 D2
Postat: fre 02 okt 2015, 07:55
av v50d2136hk
Tack..skall föröka genom kontakten enl. din länk
Re: Glödstift V50 D2
Postat: lör 03 okt 2015, 20:15
av Kaffetobbe
Bytte mina glödstift idag och det tog ca.2.5h (2005 V50 2.0D).
Mätte först upp dom via kontakten och konstaterade att 2 av 4st var helt trasiga en hel o en som låg på 1.4 Ohm.
Bra verktyg och små händer är en fördel :D
Avgaskylaren + egrventil + rör måste lossas så att man kommer åt.
Tog lite bilder (ska se om jag kan ladda upp dom någonstans).
https://www.dropbox.com/s/fep3orfabg5yg ... 6.jpg?dl=0
Re: Glödstift V50 D2
Postat: tor 08 okt 2015, 06:30
av v50d2136hk
motor.jpg (107.05 KiB) Visad 2165 gånger
hittade en bild..kan du ta en bild på kontakten du mätte på, hittar inte den heller :(