NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flub
#1005855
Hej.

V50 D2 -11

Felkoden som finns ibland är P2002.

Bytte difftryckgivaren för ca 6000mil sedan.
Bytte bränslefilter för ca 1000mil sedan.

Har provat att koppla en 10k pot som ger samma värde som tryckgivaren på tomgång.
Jag har värdena
Kod: Markera allt
Mellan pin. (OBS jag som valt fel pol som plus)

1 - 2  = 500mV
1 - 3  = -4450mV
2 - 3  = -4950mV

Kom fram till att pinnarna skulle vara
1 = sig, 2. jord, 3. plus
(vid mätning antog jag 1. plus, 2. jord, 3.sig)
Ändå kommer "Försämrad motorprestanda" upp i displayen. (och tillslut med samma felkod P2002)

Då tycker jag att jag har uteslutit givaren, eller?
Har jag kanske felvärden jag utgått ifrån?

Men då till nästa fråga.. vad kan det då vara?
"Försämrad motorprestanda" dyker nästan alltid upp när man släpper på gasen över 100km/h.

Regenerering som inte fungerat så filtret faktiskt är igensatt?
Kör ca 8mil tur och retur till jobbet. Samt lite småkörningar på helgerna.
#1006004
Hur långt har bilen gått? Samma sak hände mig vid 8300 mil (2013-04). Bilen var näst intill okörbar. Felkoden enligt protokollet från Volvo var "ECM-P200200". De bytte slang och rör tryckgivare partikelfilter. Givare: VO 31338869 och Slang: VO 31338868. Felsökning, byte och material gick på 3309:-. Bilens dator trodde att partikelfiltret var igensatt. Nu har bilen gått 15960 mil och problemet har inte återkommit.
av flub
#1006033
Hej tack för svar.

Bilen har snart gått 13000 mil.
Som sagt, fick problem med den givaren för 6000mil sedan, då den byttes och det har varit bra tills 0K-dieseln satt igen bränslefiltret. Bränslefiltret byttes i vintras så har inte ens gått ett år och har inte tankat på 0K sedan dess.
Slang vet jag inte om det byttes. Lämnade in bilen på garantin så jag satt mig inte in så mycket i vad de gjorde mer än att de bytte givaren.

Jag provade även som jag skrev ovan att "simulera" en givare som ger samma värde hela tiden som nuvarande ger på tomgång. Utan framsteg. Men mina tomgångs-värden är kanske fel till att börja med.. Läste något om att signalen skulle ligga på 0.35V och min ligger på 0.5V men det var inte specifikt för den här motorn. Har inte provat det.


P2002 måste vara ett annat namn för ECM-p200200.
av flub
#1013134
Nu ska vi se.
Jag har bytt sensor. ca1100kr på mekonomen. Volvo orginal med VO. 31338869.
Det blev bättre. Kom aldrig till att det blev felkod. Men "Försämrad motorprestanda" dök upp lite då och då fortfarande.

Hittade materiallista på slangpaketet.
Kod: Markera allt
- High temperature resistant silicone hose, ø 5 mm, 1 meter length
- High temperature resistant silicone hose, 6.5 mm, 1 meter length
Jag beställde nya slangar. (silikonslang från en tuning-butik 50kr/meter)

Okulärt såg alla slangar okej ut. Men med hjälp av gripklo tog jag tag i en slang som såg mest misstänkt ut. Japp. Den var helt sönder. Rasade sönder när jag ruckade den upp och ner.

Se bild.

Så det var bara att demontera lite för att lyckas få in handen och byta slangen. Behövdes ca 25cm slang med 5mm ID. Nya slangklämmor samt skyddsslang att dra över.

Nu har jag inte hunnit köra bilen så mycket men jag pressade ganska bra och än så länge inga felmeddelanden så vi får se. =)
dpf_ovre.JPG
dpf_ovre.JPG (32.21 KiB) Visad 23943 gånger
edit: la in bilden igen.
dpf_ovre.JPG
dpf_ovre.JPG (25.42 KiB) Visad 16347 gånger
Senast redigerad av 1 flub, redigerad totalt 0 gånger.
#1013229
flub skrev:
Spoiler »
Bra att det verkar ha löst sig! :-)-)
#1439462
Offroadlover skrev:Vill gärna kolla slangarna på bilden. Men vart sitter dem?

Tacksam för svar 😁
Det är två slangar och de går från partikelfiltret till en liten grej som sitter fastskruvad på batterihållaren. Står du framför bilen sitter den lilla saken fastskruvad på vänster sida av batterihållaren.

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]