Sida 1 av 2
Byta till C30 D2/1.6 DrivE
Postat: mån 21 sep 2015, 16:10
av anting
Hej!
Jag kör idag en BMW 120d LCI 177hk och är mycket nöjd. Jag har åkt på ett par smällar, t.ex. kamkedjerassel och igensotad EGR ventil men det har BMW stått för.
Problemet är bara att jag dels kör mycket stadskörning, korta körningar på 3-10km är mest förekommande, flera gånger dagligen.
Bilen har heller ingen motor/kupevärmare, och jag kallstartar den alltså flera gånger dagligen på vintern. Inte bara svider det för bilens skull, utan även trist att skrapa rutor och sopa snö...bilen är för övrigt pedantskött med service, tvätt, lackförsegling och annat underhåll. Är mer motorn jag är fundersam på alltså.
Den är en -08 och har gått cirka 10500 mil. Jag börjar nu känna att kopplingen hackar lite, kostar 15 000kr att byta. Antagligen är jag kräsen, den håller säkert 5000 mil till men detta är ett vanligt fel på dessa. Sedan börjar jag fundera på hur bilen kommer må de närmsta åren med mitt beteende. Jag är mest fundersam på partikelfilter, men även motorns hälsa i övrigt. Jag planerar att äga bil på detta privata sätt i cirka 2-3 år till, och vill bara kolla med er vad ni tror. Kommer allvarliga problem uppkomma under mitt ägande?
Jag har tidigare ägt en S40 T5 från -06 som jag upplevde mycket problem med, och halvdan kvalité. Jag har också brukat en V50 D4 -11 som jag hade helt andra känslor kring. Faceliften gjorde sitt och jag var mycket nöjd med bilen. Ett gigantiskt plus var dieselvärmaren!
Jag har nu kikat lite på C30 som fallet mig i smaken, givetvis efter facelift vid ca MY10. Dessa verkar ligga samma i pris som min BMW. Ett krav är då dieselvärmaren. Det är alltså fortsatt dieseln jag är intresserad utav, dels för bränslekostnaden men även att jag under somrarna gärna kör betydligt mer och längre. Det är D2 och 1.6 Drive som jag funderar på. Men vad skall tänkas på kring dessa? Är det bara effekt som skiljer? Har sett att vissa påtalar skillnad i partikelfilterbyte etc på de olika modellerna? Andra dyra servicepunkter eller fallgropar?
Sorry för lång text, men mycket tacksam för svar!
Re: Byta till C30 D2/1.6 DrivE
Postat: mån 21 sep 2015, 19:25
av Frohm
har förstått det som att då den heter D2 behöver du ej byta partikelfilter den närmsta tiden men på en 1,6d efter 12000 mil. Frugan kör en v50 D2 och den är väl inte en raket direkt men tar en dit man ska på ca 0,5l/mil och skattefri 5 år.
Re: Byta till C30 D2/1.6 DrivE
Postat: mån 21 sep 2015, 21:35
av P210
anting skrev:Problemet är bara att jag dels kör mycket stadskörning, korta körningar på 3-10km är mest förekommande, flera gånger dagligen.
Bilen har heller ingen motor/kupevärmare, och jag kallstartar den alltså flera gånger dagligen på vintern. Inte bara svider det för bilens skull, utan även trist att skrapa rutor och sopa snö...
3-10km i stöten? då ska du absolut inte ha en diesel! Om inte du kör med dieselvärmaren vintertid kommer motorn aldrig upp i närheten av arbetstemperatur! Kylvätskevolymen i tex en C30 2.0D är 9,15liter och min D5:a har 12,65liter, inget man kokar upp på en kvart!
Köp något i stil med Toyota Aygo istället! 3-pipig bensinare på 70kusar och ett kylsystem på knappt fyra liters volym! Pigg stadsbil som blir varm innan du hinner runt första gathörn, en sådan bil mår betydligt bättre i stan än en modern diesel som knappt håller arbetstemperaturen själv vintertid.. Finns bensinvärmare till dessa också!

Re: Byta till C30 D2/1.6 DrivE
Postat: tis 22 sep 2015, 10:36
av anting
Hej!
Tack för svaren.
Jag förstår att diesel inte är helt rätt för mig. På sommrarna kör jag ungefär samma fast kombinerat med långa och mellanlånga resor jämt och ständigt. Men på vintern blir det nästan bara korta körningar.
Jag undrar alltså hur ni bedömmer att bilen kommer klara sig under min ägoperiod (jag förstår att det inte är bra), samt om det kan hjälpa att på helgerna under vintern ta en tur på säg 10 mil för att få bilen genomvarm etc, eller om det bara är att lägga extra mil på bilen?
Kan tilläggas också att jag kör f.n cirka 1500 mil per år, med kanske 1000mil på sommarhalvåret och 500 mil på resten.
Att montera motorvärmare för ca 6tkr på min nuvarande bil känns inte helt värt, då jag bara har dessa möjligheter på jobbet. Alltså blir det 33% av mina körningar under 3 månder i 2/3 år till som blir "varma". Känns inte helt kostnadseffektivt det heller.
Tack för tipset med Aygon, men jag är en bilintresserad människa och det tar emot något fruktansvärt att köpa en sådan :)
Så vad tror ni om mina frågor? Kan en diesel med bränslevärmare vara något än att köpa en bensin och kallstarta den istället?
Re: Byta till C30 D2/1.6 DrivE
Postat: tis 22 sep 2015, 10:47
av Perra83
Köp en med en 5-cyl diesel om du nu måste ha diesel.
Sambon hade en C30 D3 -12 R-Design med sportchassi plus RICA optimering. Den drog fint som en bensinare. Oftast gick den 2,5-3 mil varje körning så partikelfiltret gav aldrig några bekymmer.
Min V60 D4 är inte i närheten av att vara kul som C30 var.
Re: Byta till C30 D2/1.6 DrivE
Postat: tis 22 sep 2015, 10:55
av Lövet
Kör du på det sättet och använder dieselvärmaren kommer ditt batteri vara helt förstört på några månader. Det är helt fel körmönster för en diesel. För att kunna använda dieselvärmaren måste bilen köras minst lika länge efteråt som värmaren gick. Värmaren får heller inte köras korta tider (helst minst 10 minuter) för annars sotar den igen.
Det bästa du kan göra är att köpa en liten turboladdad bensinmotor, tänk Ford 1.0Ecoboost, Renault TCe eller liknande. Dessa kommer upp i driftstemperatur oerhört fort.
Re: Byta till C30 D2/1.6 DrivE
Postat: tis 22 sep 2015, 11:33
av P210
Provkör en Aygo/C1/107:a! du kommer bli förvånad! Vi köpte precis en Peugeot 107:a som 5:e (!) bil i hushållet och den är förvånansvärt rolig och pigg för sin storlek, inte så lite gokart över känslan....
Du kanske skulle titta på en laddhybrid i stället och använda eldriften i stan?
Diesel+värmare kräver ju planering om man ska slippa en kall bil, och visst kommer vilken dieselmotor som helst hålla din ägarperiod, men det mig" emot något fruktansvärt" att plåga en bil så! och man säger att en kallstart sliter lika mycket på motorn som 20 motorvägsmil, så problemen lär drabba efterföljande ägare, inte dig!
Mitt val av 107:an var just att den ska gå 4x3km varje dag och ju mindre spis dess varmare hinner den bli på den sträckan.
Och jag ser inget motsägelsefullt mellan att att ha ett genuint bilintresse och äga en liten billig "skitbil"
Finns de som kör "all in" på sina småbilar också!

Re: Byta till C30 D2/1.6 DrivE
Postat: tis 22 sep 2015, 12:46
av anting
Lövet skrev:Kör du på det sättet och använder dieselvärmaren kommer ditt batteri vara helt förstört på några månader. Det är helt fel körmönster för en diesel. För att kunna använda dieselvärmaren måste bilen köras minst lika länge efteråt som värmaren gick. Värmaren får heller inte köras korta tider (helst minst 10 minuter) för annars sotar den igen.
Det bästa du kan göra är att köpa en liten turboladdad bensinmotor, tänk Ford 1.0Ecoboost, Renault TCe eller liknande. Dessa kommer upp i driftstemperatur oerhört fort.
Hej!
Du blandar inte ihop dieselvärmaren med webasto/elvärmare?
Då förstår jag batteriet, och att bilen skall köras lika länge.
Men annars är det väl en egen liten "motor" som bara startar från batteriet och går på diesel?
Ska kika på bilarna du tipsade!
Re: Byta till C30 D2/1.6 DrivE
Postat: tis 22 sep 2015, 13:16
av anting
Tackar för de andra tipsen. Det känns tryggt du, P210 inte tror att min bil kommer rasa under min period.
Men visst svider det..
Jag får helt enkelt kika på mindre bensinbilar. Men tror ni att en långtur så motorn får blir varm, partikelfiltret får regenereras osv är något att göra en gång i veckan? Eller kvittar det?
Re: Byta till C30 D2/1.6 DrivE
Postat: tis 22 sep 2015, 13:19
av Lövet
Nej, bilbatteriet används för att driva värmaren och styrningen av den. Du har en pump osv i värmaren, allt går på el. Det är bara själva värmen som kommer från diesel. Den driver inte sig själv med det.
Läs instruktionsboken på en dieselbil med webasto/ebersprächer, det står klart och tydligt att bilen ska köras minst lika länge som värmaren gått för att batteriet inte ska laddas ur i längden. När du djupurladdat batteriet tillräckligt många gånger är det också förstört.
Sedan är ju värmaren bara halva anledningen till att du inte ska ha någon dieselbil. Den andra är partikelfiltret. Det krävs rejäla långturer åtminstone var 100e mil för att det inte ska gå sönder i förtid.