V50 med elfel, säkringen till backljuset går direkt
Postat: lör 12 sep 2015, 19:59
En bekant skulle installera 2 st 18W led-backljus under bilen baktill och tog matningen direkt från bilens ordinarie lamphållare för backljuslampan, dvs helt utan relä.
Säkringen är på 5A (x12V=60W) och bilens backljus är utbytt till små LED de också, totalt borde förbrukningen hamna kring 50w.
När allt var ihopkopplat lös inte något backljus. Kom fram till att säkringen hade gått. Kopplade bort de extra backljusen men säkringen går fortfarande direkt när man lägger i backväxeln. kort o gott, kortslutning någonstans och det är inte baktill i bilen eftersom säkringen går även om man kopplar ur kontakten till backljusen.
Direkt efter detta satte spökerierna igång. Torkarna gick i ca 20 sekunder av sig själva och gick inte att stänga av. Mätartavlorna var stendöda, men de började fungera senare.
Kopplade upp bilen mot Dice och vida och bilen hade felkod på alla moduler, ca 50 felkoder. Raderade dessa och körde ny diagnos och nu finns bara felkod på klimatanläggningen.
Någon som har några tips på var man ska börja felsöka?
Tänker mig typ kortis i reläet till backljuset.
Bilens batterikapacitet sjönk på bara några minuter ner till 9V=dåligt batteri. Går i tankarna på hur mycket ett dåligt batteri kan orsaka. Det borde inte kunna orsaka kortslutning.
Säkringen är på 5A (x12V=60W) och bilens backljus är utbytt till små LED de också, totalt borde förbrukningen hamna kring 50w.
När allt var ihopkopplat lös inte något backljus. Kom fram till att säkringen hade gått. Kopplade bort de extra backljusen men säkringen går fortfarande direkt när man lägger i backväxeln. kort o gott, kortslutning någonstans och det är inte baktill i bilen eftersom säkringen går även om man kopplar ur kontakten till backljusen.
Direkt efter detta satte spökerierna igång. Torkarna gick i ca 20 sekunder av sig själva och gick inte att stänga av. Mätartavlorna var stendöda, men de började fungera senare.
Kopplade upp bilen mot Dice och vida och bilen hade felkod på alla moduler, ca 50 felkoder. Raderade dessa och körde ny diagnos och nu finns bara felkod på klimatanläggningen.
Någon som har några tips på var man ska börja felsöka?
Tänker mig typ kortis i reläet till backljuset.
Bilens batterikapacitet sjönk på bara några minuter ner till 9V=dåligt batteri. Går i tankarna på hur mycket ett dåligt batteri kan orsaka. Det borde inte kunna orsaka kortslutning.