Kopplingen är en baggis, alla GPS:er kommer med stickpropp för 12v, bara att stoppa i :D . Många GPS:er har en inställning som gör att de avslutar om extern laddning bryts (du stänger av tändningen). Detta gör att den sköter sig själv vid start och stopp. Jag drog ned min laddkabel genom instrumentpanelen och kopplade in den på baksidan av 12v uttaget i mittkonsolen, ett av få ställen man kan sno ström på i dessa bilar....
Rattkontrollerna kan du glömma, de går på databussen och den kan aldrig en GPS snacka med.. Men du får ju touchscreen istället! och dyrare GPS:er kommer med fjärrkontroll, du får fästa den med dubbelhäftande tejp på baksidan av ratten där RTI kontrollerna sitter, de går byta ut mot en täcklucka.
Jag hade en idé om att man skulle öppnat RTIknappsatsen på ratten och lött på kablar direkt på kontakerna och dragit kablar till respektive knapp i GPSfjärrkontrollen och gömt den bakom luckan i ratten (det fanns plats) men jag saknade inte funktionen och fjärrkontroll ingick inte till den Tomtom jag köpte.
Risken finns att du förstör hissfunktionen när du rensar skärmens hölje på innehåll, kretskortet bakom LCD:n får inte plats och det andra behövde ju inte jag heller. Det här rev jag ut innan det var plats för min Tomtom:

Ena kretskortet sitter bakom LCDskärmen och jag tror inte kontrollerkortet det är anslutet till blir särskilt lyckligt om skärmen/kretskortet saknas. CAN-bussen skickar ju normal bara en signal om att skärmen ska upp till microcontrollern.
Hissfunktionen är ju inte nödvändig men jag drog en extra strömkabel från 12V-uttaget via en dubbelpolig brytare som jag kopplade på direkt på den lilla elmotorn som styr hissen, finns under plastkåpan strax bakom kugghjulen (som du beställt) på höger sida om skärmens rotationsaxel.
