NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1001712
V50 1.8 (ej F) MY06 15000 mil

Hade bilen parkerad utomhus idag i "hällregn" hela dagen.. När jag startade den hade den en tomgång på ca 4000 men sjunk snabbt till 1900. Dock på vägen hem (ca 2 mil) att den ville ha en tomgång på 1900 men den sjunker till 1025 vid frikoppling.

Detta kan så klart bero på eventuell fukt för det regnade utav bara h-e. Nu ca 2 timmar efter att jag parkerade den i ett torrt garage (18+) är det nästan samma sak, vid start en tomgång på 4000 som sedan sjunker till 1800 och vid frikoppling 1025. Nuddar man gasen drar den upp igen och sjunker efter några sekunder. Tomgången pendlar lite, lite. Slår man av motorn bluddrar det till lite innan den stannar.

Naturligtvis är väl det enda rätta att låta den stå över natten och pröva imorgon, men. Jag tycker mig ha anat en tendens till detta de senaste veckorna men mycket, mycket lindrigare. Är tacksam för idéer och tankar kring detta.

Har bara spontant nu 4 timmar efter hemkomst startat motorn och samma problem uppenbarar sig. Passade på att kollat oljan och den såg fin ut, luftfilter lika så samt spanat in spjällhuset så gott det går från luftburken och den såg nästan helt ren ut, ytterst lite smutsigt i nederkant. Kan kanske ana ett "luftljud" som kan tyda på trasig slang? Samt att den "hoppar" till lite när man ska gasa efter att ha behövt släppa på gasen i trafiken.

PS: Bilen besiktigades tidigare i veckan med bra värden enl. besiktingsherren.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1001777
Jahapp! Startade imorse för att se efter hur den "mår". Det gick bättre så provade att köra en sväng, efter 1,5 mil kom motorlampan upp och motorfunktion nedsatt. Hade nära hem då så körde in den i garaget. Prövade att stänga avoghet starta motorn 2-3 ggr men nedsatt funktion kom upp rätt snabbt igen
:/
#1001800
~Kalle~ skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=119886 Samma symptom?
Ahaa! Letade hårt igår men den passade väl inte in i söknngen, känner igen den nu.
Har hittat lite mer på engelska och amerikanska forum och det lutar åt tjuvluft/sprucken slang

Edit: Har pratat lite med en mekaniner och denne tror med att det är en "luftslang" så håller tummarna för att det "bara" är det.
#1002398
UPDATE: Det var slangen till vevhushusventilationen som var boven i dramat, den hade en rätt stor spricka. Verkar vara rätt vanligt på Ford Focus så det ligger väl inte för långt bort att denna går sönder på V50 1.8 :)

Skriver detta så att fler för nytta av informationen :)
#1002420
Jag har märkt att tomgången IBLAND är svajjig, har du möjlighet att visa på någon bild var denna slang sitter så man kan ta sig en titt?
#1002776
grillchips skrev:Jag har märkt att tomgången IBLAND är svajjig, har du möjlighet att visa på någon bild var denna slang sitter så man kan ta sig en titt?
Ställ dig framför bilen, sett från vänster lyser du med din bästa ficklampa mellan 3:e och 4:e röret
IMG_7686.JPG
IMG_7686.JPG (437.01 KiB) Visad 10318 gånger
Här längst inne ser du en slang som är lite svartare än allt annat där inne, den hade en "fin" spricka i sig, du bör se en typ stålomspunnen slang eller liknande där bredvid med. (Bilden är dock upp och ner, den ville helt enkelt inte ändra håll hur jag än gjorde)
IMG_7690.JPG
IMG_7690.JPG (331.16 KiB) Visad 10309 gånger
Hur som, har under sommaren hört ett litet luftljud om jag lyft på huven som inte var där tidigare. Innan slangen kastade in handduken helt ryckte bilen till lite man släppt gasen och då när man gasare till ryckte bilen till. Rycken blev allt värre under dagarna innan bilen blev obrukbar då den gick in i "Motorfunktion nedsatt"

Slangen kostar ca 200 kr
Senast redigerad av 2 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
#1046785
Burre88: Väl :)

I mitt fall sett från passagerarsidan mot föraren mellan 3:e & 4:e röret den svarta i nederkanten som är vinklad, enligt dina bilder förstår jag det som att det är den som jag ringat in
schlangen.jpg
schlangen.jpg (50.27 KiB) Visad 14605 gånger
Vad är det annars för spricka du menar, är det den svarta räfflade med orange färg på så ska den vara så

Meddela gärna hur det går

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]