Sida 1 av 1

C30 2.0D -08, motor 1997cm3 frågor

Postat: fre 21 aug 2015, 08:20
av Vevarn
Hej!

Har ett antal frågor angående modellen ovan.
Är en mätarställning på 19000 km efter 7 år illa för nästa köpare?
Vad bör man tänka på innan man köper den begagnad?

Tack på förhand och allt gott,
V

Re: C30 2.0D -08, motor 1997cm3 frågor

Postat: fre 21 aug 2015, 09:43
av P210
Just denna dieselmotor, 2.0D tillsammans med 1,6D har ett partikelfiler som ska bytas vid 12000mil och 24000mil, en sådan service kostar ca 12-14000kr på en Volvoverkstad (går göra biligar själv om filter köps på nätet), ska du behålla bilen till det blir dags kan det vara värt att kalkylera med.
Sedan har dessa bilar en tank med ett additiv - en vätska (eolys)som tillsätts med jämna mellanrum för att bränna rent filtret .
Denna vätska ska fyllas på vid 6000mils intervall och borde vara gjort vid 18000mils service, kolla att det är gjort innan köp.

Re: C30 2.0D -08, motor 1997cm3 frågor

Postat: fre 21 aug 2015, 11:49
av Stefan1985
Vevarn skrev:Hej!

Har ett antal frågor angående modellen ovan.
Är en mätarställning på 19000 km efter 7 år illa för nästa köpare?
Vad bör man tänka på innan man köper den begagnad?

Tack på förhand och allt gott,
V

1900mil på sju år är ju extremt lite, jag skulle inte oroa mig om basservicen är gjort årligen! Hur ser servicehistoriken ut?

Re: C30 2.0D -08, motor 1997cm3 frågor

Postat: fre 21 aug 2015, 14:23
av andrind
det første jeg hadde villet gjort, er og sjekket regreim, snart på tide med skifte av den når det gjelder antall år bilen er, sjekk grundig service historikken helt tilbake fra bilen var ny så kan en få en pekepinne på om bilen virkelig har gått så lite km, sjekk om bilen er en import bil og det er ikke alle 2.0 D motorer det er partikkelfilter, jeg har ikke på min som er en sent registret 22.12.2007 mod men det er en import bil fra Tyskland