Sida 1 av 1

Extraljus på V50, vad ska man välja?

Postat: tis 18 aug 2015, 11:20
av RonniePersson
Ska nog köpa extraljus till min frus V50-2011 som har halogenstrålkastare. På vår andra bil, en V70 2006 har vi tre stycken Hella 3003 med 100 wattslampor. Dessa ger ett helt okej ljus, och jag vill ha minst lika bra ljus på V50:n.

Men jag har börjat fundera på om man kanske ska satsa på en ledramp istället för tre stycken Hella 3003?

Funderar på denna: http://www.xenonkungen.com/se/extraljus ... encil.html

Hur ska man montera en sådan ramp på en V50? Ska man köpa Volvos ledningsmatta med strömbrytare och allt, eller kan gå på helljuset i ena strålkastaren? Tänkte på det här med CanBus mm.

Sist, vilket ger mest ljus? Ledramp eller tre st Hella 3003?

Mvh Ronnie

Re: Extraljus på V50, vad ska man välja?

Postat: tor 20 aug 2015, 11:09
av Lajning
Extraljus>ledramp. Du får dålig räckvidd med led-ramp och en sån liten som du tänkt dig kan inte konkurrera med 3 100w extraljus.

Re: Extraljus på V50, vad ska man välja?

Postat: fre 21 aug 2015, 12:32
av Tomas88
Eller varför inte ett par LED-extraljus?

Re: Extraljus på V50, vad ska man välja?

Postat: fre 21 aug 2015, 13:53
av Lajning
Problemet med räckvidd har du ju nästan alltid med LED-ljus eftersom de oftast består av en hel hög med små reflektorer. Stor reflektor=lång räckvidd. Liten reflektor=kort räckvidd.

På våra jobbilar, vanliga personbilar, har vi en 100cm LED-ramp på taket. Har tyvärr inte någon koll på vilken tillverkare och effekt då den märkningen sitter nedåt och är oläslig. Men de fungerar klockrent upp till hastigheter på ca 70-90. Fortare än så så vill i alla fall jag ha mer räckvidd på lyset.

Sen beror det ju lite på hur vägnätet ser ut där man bor. På kurviga skogsvägar fungerar takmonterat LED-ramp utmärkt. Längre raka landsvägar och motorväg, inte lika bra som två vanliga halogen-extraljus typ big knick/rallye.