Sida 1 av 1

Vad tål kolvar stakar i en C30 T5

Postat: mån 17 aug 2015, 17:41
av Per0lund
Jag måste köpa ny bil då jag kvaddat mi V40T4.

Jag har sneglat på C30 T5, och undrar om coren från min S60 K24/26 hybrid billet turbo, skulle gå att plantera I K16 grenröret och tål B5254T7 block kolvar 450 hk.

Eller måste man helt byta "spis".

Re: Vad tål kolvar stakar i en C30 T5

Postat: mån 17 aug 2015, 18:06
av P210
Finns en på garaget.org ("otA") som hade en V50 med samma spis med bra knuff i (Bänkad till 404Hk/ 545Nm), verkar inte bytt kolvar/stakar.
http://www.garaget.org/?car=261915
https://www.youtube.com/watch?v=0zDuZg5lKa4
Autotech har ett kit som ger 380 hk 520 Nm, pris Pris: 74995 kr ??:-/
http://atechmotor.com/volvo/v50/t5/trimpaket/atm400/

Re: Vad tål kolvar stakar i en C30 T5

Postat: ons 19 aug 2015, 15:35
av tdeimos
Jag frågade en av veteranerna på autotech om det var något jag skulle tänka på för att bibehålla livslängden efter att de trimmat min bil. Nu har den bara 300hk men han sa att jag aldrig skulle gasa för fullt under 3500 varv för att skona stakarna. När man tittar på min kurva från bänken ser man också att vridmomenten sjunker avsevärt efter just 3500 varv.
Nu vet jag inte om han sa så för att han visste att stakarna var en öm punkt på T5an eller bara rent allmänt för att det är detta som sliter på motorn. Du får ringa och fråga! Själv växlar jag alltid ner rejält vid omkörningar i alla fall så att motorn jobbar mellan 4500-6500rpm!

Re: Vad tål kolvar stakar i en C30 T5

Postat: ons 19 aug 2015, 16:51
av Perra83
Ja blev oxå uppmanad att använda växellådan flitigt. Så här i efterhand förstår ja inte varför ja inte lät dom byta stakar, turbo, spridare och ic.

På låga varv är dom rätt sega så det går nästan inte att ligga under 3000varv.

Re: Vad tål kolvar stakar i en C30 T5

Postat: ons 19 aug 2015, 20:52
av Frohm
går säkert lösa men turbon sitter väl fast på grenröret? alltså ska man byta turbo måste man även byta grenrör?

Re: Vad tål kolvar stakar i en C30 T5

Postat: fre 28 aug 2015, 23:11
av Per0lund
Frohm skrev:går säkert lösa men turbon sitter väl fast på grenröret? alltså ska man byta turbo måste man även byta grenrör?
Jo den sitter I grenröret I alla fall efter -07. Det jag bla undrar är om det är samma storlek på avgasturbinen på en K16 som på K24 o K26 för I så fall så borde int utgöra något problem. Jag undrar också om grenröret från en S60 AWD-R med K24 skulle få plats en C30 T5.

C30 Polestar (430 hk) har ju en K26 original så det är inte hel otänkbart.

Med en K26 Billet turbo får man garanterat en mycket längre spoolup så vridet under 3500 var blir säkert lidande men det bör väl ligga betydligt högr på höga varvtal så frågan återstår hur mycket tål stakarna.