Sida 1 av 2

Generator(o)ljud V50 2.0D, Denso 150A

Postat: lör 25 jul 2015, 12:35
av Perra_367
Generatorn har börjat göra ljud, började efter en tankning och har sedan kommit och gått. Låter ungefär som i denna videon:


[youtube]aE4YnSD1Sow[/youtube]

Generatorn (Denso 150A) ger (ännu så länge) bra spänning (över 14V) och verkar inte påverkas av olika belastning (stolsvärme, full fläkt, AC med mera).

Funderar på olika optioner (skall jag laga generatorn eller byta den) vad är det egentligen är som håller på att gå sönder??

Är det kolen?
Är det släpringen?
Är det likriktarbryggan? (200-300:-)
http://www.ebay.com/itm/ART107-ALTERNAT ... 3a97b8f997
Är det Laddningsregulatorn (200-300:-)
http://www.ebay.com/itm/ARG110-DENSO-12 ... 3a98029f01
Är det lagret?
Eller är det kortis i lindningen?

Reparera (ej identisk generator i videon):

[youtube]CImyX5KuGvQ[/youtube]

Eller skall man byta hela? - http://www.ebay.com/itm/DENSO-Original- ... 542195c123
Ser (misstänkt) billig ut (1300:- för en "ny" Denso 150A), någon som prövat och kan ge omdöme?

Re: Generator(o)ljud V50 2.0D, Denso 150A

Postat: lör 25 jul 2015, 13:35
av Perra_367
Liten uppdatering. Verkar som att det just nu blivit lite "värre". Körde precis lite på tomgång.

Ovan mätning på generatorn gjorde jag för cirka en vecka sedan (cirkus 40-50mil kanske).

Ordentligt ljud just nu, lite lägre spänning (13.9-14.0V när jag varvar lite). Sjunker till 13.5 när jag drar på helljus. Svag lukt av bränt från generatorn, verkar som att den håller på att rasa, känns nog säkrast med ersättningsgenerator iallafall så kan man kanske skruva på originalet sedan?

Re: Generator(o)ljud V50 2.0D, Denso 150A

Postat: lör 25 jul 2015, 14:05
av timebandit
Jag hade köpt en ny/renoverad för enkelhetens skull så bilen fungerar snabbt igen och sedan renoverat den gamla i lugn och ro faktiskt.

Re: Generator(o)ljud V50 2.0D, Denso 150A

Postat: lör 25 jul 2015, 21:50
av Perra_367
Så blir det. Kommer att uppdatera tråden när jag dissekerat "min" generator så får vi se om jag kan hitta grundorsaken..

Re: Generator(o)ljud V50 2.0D, Denso 150A

Postat: lör 25 jul 2015, 23:51
av timebandit
Perra_367 skrev:Så blir det. Kommer att uppdatera tråden när jag dissekerat "min" generator så får vi se om jag kan hitta grundorsaken..
Kanon! Gärna säger jag! För ett tag trodde jag min generator var på G men det var "bara" en löprulle till kamremmen och vattenpumpen, hehe
Höll då på själv att köpa en "ny" och renovera den gamla men kom aldrig så långt.
Gör gärna en Guide/HOWTO på bytet också? Alltid trevligt.

Re: Generator(o)ljud V50 2.0D, Denso 150A

Postat: sön 26 jul 2015, 19:05
av TommyP86
Jag köpte den billigaste nya som fanns på ebay till en sån bil för 3 år sen (4 kanske?) och den har gått 6000 mil utan problem än iallafall. Tror jag gav max 1500kr.

Re: Generator(o)ljud V50 2.0D, Denso 150A

Postat: sön 26 jul 2015, 21:40
av Perra_367
Perfekt, då känner jag mig trygg med min beställning. Kostade 1300:- plus frakt på 200:- så 1500:- tillsammans. Kommer förhoppningsvis på Onsdag.

http://www.ebay.com/itm/DENSO-Original- ... 542195c123

Re: Generator(o)ljud V50 2.0D, Denso 150A

Postat: fre 13 nov 2015, 09:43
av SinisterSwede
Bumpar denna tråd då jag har exakt samma ljud från min generator (S40 2.4 2006).

Till TS: Blev det bättre efter generatorbytet? Krävs det mycket kunskap för att byta själv?

Är det ebay som gäller eller kan tror ni man kan hitta nåt bra klipp på bildelsbasen?

Re: Generator(o)ljud V50 2.0D, Denso 150A

Postat: fre 13 nov 2015, 11:47
av Perra_367
Jag har inte uppdaterat min tråd eftersom det till stor pinsamhet inte var generator som bar skulden till oljudet (jag hade inte gjort felsökningen ordentligt), det var AC-kompressorn!!

Den nya Denso-generatorn från Ebay (tror länk finns med ovan) såg jättefin ut och det var relativt lätt att montera den. Tror ur-montering och i-montering gå på mindre än cirkus 1.5 timme.

Generella steg så som jag minns det.

1. Ta bort hjälpaggregats-drivremmen (15:s nyckel med förlängning på spännrullen)

2. Ta bort bränslefiltret, först skyddet, sedan filter-insatsen (hålls med skruven till vänster som också håller "kabel-klämman"). Lyft filterinsatsen rakt uppåt. Slang-anslutningar kan sitta kvar.

Bild

3. För att komma åt bultarna som håller generatorn (vänster sida - näsan mot motorn/bilen) så minns jag det som att man var tvungen att lossa det högra (i bilens färdriktning) motorfästet. Lägg planka/bräda under oljetråget och lyft med domkraft, ta bort motorfästet.

Bild

4. Generatorn sitter med två bultar på vänster sida och en infästning med "klämma" på höger (syns på nedan bild). Lossa insex-bulten (och elektriska anslutningar) så är det bara att lyfta ur generatorn. Montera omvänt. Ingen "anpassning" eller konfigurering behövdes för mig (byte från till 150A).

Bild

Lycka till!

Re: Generator(o)ljud V50 2.0D, Denso 150A

Postat: fre 13 nov 2015, 14:11
av SinisterSwede
Tack för svar och guide. Hur lyckades du felsöka att det var AC-kompressorn? Känner mig inte längre helt säker på att det är generatorn då mitt oljud låter nästan identiskt. Hade dock bilen på service igår varpå de också trodde det kunde vara generatorn efter att de felsökt hjälpaggregatsremmen som såg fin ut. Tror du att det skulle kunna vara AC-kompressorn i mitt fall med?