Sida 1 av 1

Skakningar i ratten vid ojämnheter

Postat: fre 24 jul 2015, 23:01
av tdeimos
Har efter byte av bussningar blivit lite allergisk mot vibrationer och skakningar... Skakningar i ratten uppstår vid järnvägsövergångar, brofästen, brunnslock osv.
Nya länkarmar och krängningshämmarstag men det har inte blivit bättre. (Stagen var efter 12000 mil och nära inspektion i perfekt skick men nu är de nya iaf.. Bakre bussningar var helt totalt slut och bussningen gick i princip att plockas ur länkarmen, kan jämföras med slitåslängCorollan 2002 som gått 27000 mil och fortfarande går stabilt på originalbussningar haha tänk om avensis gick att få med T5-motor :-)-) )
Bilen är nyligen besiktigad och trots att jag bad honom kolla lite extra hittade han inte något glapp.
Något vibrationer och något orolig på vägen 140 kmh plus vilket jag är osäker på om är normalt för en V50 med standardchassi. Vibrerar även något vid inbromsning i högre farter men slutar helt kring 130-140. Innan länkarmsbytet vibrerade det även i lägre hastigheter vid inbromsning.(Bakre bussning totalt slut)
Bilen låter som en ny bil över ojämnheter i låg fart numer, dova duns och inget klapper. Känns ändå som det drar lite i ratten
Däck? Inställning på framvagn?
Det sistnämnda får jag svar på måndag då tid är bokad.

Re: Skakningar i ratten vid ojämnheter

Postat: lör 25 jul 2015, 20:29
av viktorsvensson1234
Kan vara däck, har rattfrossa vid 100-110 men efter hjulinställning på ett däck har det gått ner till 100-105 så lämna in bilen och få hjulen balanserade

Re: Skakningar i ratten vid ojämnheter

Postat: ons 29 jul 2015, 19:00
av Assarsson
När jag köpte min bil var ett av däcken så omöjligt att balansera att det låg dubbla rader i dubbel höjd med vikter i fälgen. Ändå hade jag ryckningar i ratten, och som köpare accepterade jag inte det. Firman som sålde bilen fick beställa ett nytt däck, slipa ner det för att matcha det andra och ge mig det. Bilen var begagnad vid inköp och felet konstaterades bero på däcket, inte fälgen.
Efteråt har jag hört att som konsument skall jag inte behöva acceptera att däckfirman sätter på däck där balansvikten överskrider en viss gräns. Just den gränsen kommer jag inte ihåg, men det går säkert att ta reda på. Kolla om det sitter mycket vikter i fälgen.