Vevhusventilation // V50 2.0D
Postat: mån 20 jul 2015, 16:12
Hej,
Har oljefyndigheter i mitt spjällhus som jag misstänker kommer från defekt vevhusventilation. Försöker just nu förstå hur systemet är tänkt att fungera. Har letat som en tok i Vida men jag hittar ingen text som täcker just detta system.
Vad jag förstått hitills så förs normalt olje-"dimma/avgaser" in och ansluter mot den luft som leder till turbo-kompressorn (som sedermera leder till motorns insug). För att inte allt för mycket olja skall "hänga" med dimman så styrs/begränsas flödet beroende på aktuellt flöde/undertryck i kompressorns inluftsrör.
Bild på vevhusventilationshuset(?). Källan till min olja hittar jag i anslutningen (med den gula bygeln) som kopplar mot den svarta runda delen (PCV-ventilen ??) (Edit: På en diesel heter det vad jag förstått CCV-ventil, "Closed Crankcase Ventilation"). Här kommer det alltför mycket olja.

Mitt frågetecken gäller dels vilken funktion som döljer sig i den svarta runda grejen ovan (CCV-ventilen), men även den komponent som sitter på själva röret innan "återföringen" ansluter till kompressorns inluftsrör (se bild nedan). Min gissning är att detta är en avstängningsventil som ser till att återföringen är helt stängd om motorn enbart går på tomgånsvarv?? Eller är det denna komponent som styr själva återföringens flöde?? Eller kan det vara en säkerhetsdetalj som stänger av återföringen när man stänger av motorn? (för att förhindra "engine-runaway"?). Som sagt många bud här..

För det tredje, vad gör den lilla svarta burken som sitter precis vid kröken innan inlopp till turbo-kompressorn?? Vad jag sett finns inte denna detalj på alla bilar, kan det vara en säkerhetsdetalj som ser till att kompressorn får luft om det är så att den normala gången (genom luftfiltret) blir helt igensatt??
Tacksam om någon kan bekräfta eller dementera eller berätta mer om hur systemet fungerar.
Har oljefyndigheter i mitt spjällhus som jag misstänker kommer från defekt vevhusventilation. Försöker just nu förstå hur systemet är tänkt att fungera. Har letat som en tok i Vida men jag hittar ingen text som täcker just detta system.
Vad jag förstått hitills så förs normalt olje-"dimma/avgaser" in och ansluter mot den luft som leder till turbo-kompressorn (som sedermera leder till motorns insug). För att inte allt för mycket olja skall "hänga" med dimman så styrs/begränsas flödet beroende på aktuellt flöde/undertryck i kompressorns inluftsrör.
Bild på vevhusventilationshuset(?). Källan till min olja hittar jag i anslutningen (med den gula bygeln) som kopplar mot den svarta runda delen (PCV-ventilen ??) (Edit: På en diesel heter det vad jag förstått CCV-ventil, "Closed Crankcase Ventilation"). Här kommer det alltför mycket olja.

Mitt frågetecken gäller dels vilken funktion som döljer sig i den svarta runda grejen ovan (CCV-ventilen), men även den komponent som sitter på själva röret innan "återföringen" ansluter till kompressorns inluftsrör (se bild nedan). Min gissning är att detta är en avstängningsventil som ser till att återföringen är helt stängd om motorn enbart går på tomgånsvarv?? Eller är det denna komponent som styr själva återföringens flöde?? Eller kan det vara en säkerhetsdetalj som stänger av återföringen när man stänger av motorn? (för att förhindra "engine-runaway"?). Som sagt många bud här..

För det tredje, vad gör den lilla svarta burken som sitter precis vid kröken innan inlopp till turbo-kompressorn?? Vad jag sett finns inte denna detalj på alla bilar, kan det vara en säkerhetsdetalj som ser till att kompressorn får luft om det är så att den normala gången (genom luftfiltret) blir helt igensatt??
Tacksam om någon kan bekräfta eller dementera eller berätta mer om hur systemet fungerar.