Sida 1 av 1

Ännu en ac fråga v50 -08

Postat: fre 03 jul 2015, 22:20
av Django
Hej och tack för medlemskapet!
Har kollat runt lite på forumet utan att hitta svar på just mitt problem. Ac kyler inte. Dessa är symptomen. Remmen till ac kompressorn är hel och snurrar. Ytterdelen på ac kompressorn snurrar inte oavsett om ac knappen inne i kupen är på eller av. Såvitt jag förstår ska ytterdelen snurra med när ac går? Rör jag på ytterdelen för hand snurrar den lätt. Alla säkringar är hela. Många här på forumet verkar ha löst sina problem genom att shimsa om kompressorn, kan det fungera för mig? Eller kan det vara så att ac ej går igång pga att det är för lite gas i systemet? Tacksam för alla tips. MVH

Re: Ännu en ac fråga v50 -08

Postat: lör 04 jul 2015, 01:44
av Perra_367
Precis som du skriver finns det en tryckvakt som ser till att kompressorn inte "drar" om det inte är tillräckligt tryck i systemet.

Men andra ord, troligaste är att du har standardfel 1A som alla andra (de flesta) V50/C30-ägare med dålig kylning: hål i kondensorn.

Går att kolla om du har tryck i systemet genom att trycka kort med en mejsel på lågtrycks-schräder-ventilen, pyser det har du tryck och då kanske du kan kolla shimsningen.


Re: Ännu en ac fråga v50 -08

Postat: sön 05 jul 2015, 14:54
av Django
Tack för bra svar. Jag kollade under huven och hittade bara en ventil, där står det max 6 Nm. Tryckte lite lätt på den och där var det tryck. Finns det en till bra gömd någonstans eller har jag bara en på bilen? Får åka och köpa bladmått och kolla shimsningen i vilket fall. MVH

Re: Ännu en ac fråga v50 -08

Postat: sön 05 jul 2015, 16:28
av xxargs
Trycket måste vara lite över 2 Bar i systemet för att lågtryckpressostaten skall slå till.

Om spelet är uppåt 1 mm så kan det behövas schimsas om och systemet har gas i sig (vilotryck 4-6 bar beroende på temperaturen) så kan man prova knacka till på utkanten av magnetkopplingen mot kompressorn med en gren eller skaft när motorn är igång och AC:n 'påslagen' - häftar magnekopplingen och snurrar med tills det släpper nästa gång av styrsystem så visar det på att problemet är av omschimsningsnatur. Dock var väldigt försiktig och med eftertanke när det görs så att inte saker dras in i löpande remmar och annat roterande - blir väldigt tråkigt då...