Sida 1 av 1
AC som behöver service?
Postat: ons 01 jul 2015, 06:52
av Bridgemeal
Jag har en S40N -05 som har en trilskande AC nu på senare tid, självklart när det börjar bli varmt.
Den kyler bra när man startar bilen och sen i högst 5-10 minuter för att sen bara blåsa "normalt" tempererad luft.
Någon som har en idé om vad som kan vara fel? Behöver den fyllas på eller är det större ingrepp?
Vill helst inte lägga för mycket pengar på bilen då jag planerar att byta den inom snar framtid.
Tacksam för svar!
Re: AC som behöver service?
Postat: ons 01 jul 2015, 07:00
av getsome
Schimsa om kopplingen till kompressorn.
Re: AC som behöver service?
Postat: ons 01 jul 2015, 09:23
av TommyP86
Jag tror du har för lite gas. För stort spel i kopplingen var vanligare på äldre modeller, och på just v50 s40 och c30 är det rätt vanligt att kondensorn läcker, mer eller mindre.
Re: AC som behöver service?
Postat: ons 01 jul 2015, 17:41
av grillchips
Välkommen till klubben.
Vianor har kampanj nu för AC-service så för 995 kollar de systemet och fyller på. I bästa fall behövdes bara mer gas, om det är något annat så får du besked om vad som strular.
Min dom var att kondensorn läckte rejält så den ska bytas. Sura pengar för min del men nu vet jag iallafall vad som gjort att den inte kylt överhuvudtaget och kan ta det därifrån.
Re: AC som behöver service?
Postat: tor 02 jul 2015, 06:53
av Bridgemeal
Stort tack för era svar!
Då blir det till att lämna in skrället snarast då för ska det bli riktig sommar så behöver jag min AC!
Re: AC som behöver service?
Postat: tor 02 jul 2015, 08:18
av grillchips
Det är nog lika bra. Oavsett är det ju trista pengar men se det som ett sätt att försöka minimera totalkostnaden. ;)
Re: AC som behöver service?
Postat: tor 02 jul 2015, 09:12
av Hasse53
Jag har precis shimsat om min kompressor med gott resultat. Felsymtom var precis som TS. När bilen hade varit igång ett tag slutade kompressorkopplingen att dra, dvs det typiska klickljudet upphörde. Mätte med ett bladmått och spelet var nog runt 1 mm. Drog av kopplingsplattan och tog bort ett schims på 0,35 mm och skruvade tillbaks, voila det fungerar igen!
"Specialverktyg" erfodras, en plattjärnsbit med tre hål i triangel, tre M5 bult samt några M6 bult.
Om man jämför med V70 är det otroligt mycket lättare att schimsa en V50.
Kostnad är en timmas jobb och materialkostnad ca 10 kr.
Upptäckte tyvärr vid detta jobb att remmen mellan motor och AC kompressor vibrerade. Skruvade bort generatorn och kunde konstatera att frihjulskopplingen hade svetsat ihop. Då bilen har gått 26000 mil valde jag att byta till en "ny" beg. generator med mindre mil, kostnad 1750 kr.