ECM 2452, 2453. / V50 2.0D-07:a
Postat: tis 30 jun 2015, 20:17
Och så var det min tur att få dessa två felkoder som gäller felaktig signal från difftryckmätaren (mäter tryckfall över partikelfiltret).
I mitt fall yttrade det sig lite annorlunda än för er andra så jag gör ett inlägg, kanske kan det hjälpa någon mer?
Iallafall, tryckgivaren visade på mellan 25 och 35hPa tryckskillnad även när motorn stod stilla. Hade ur sensorn, körde kontaktspray på pinnarna, skrapade med mera, blåste i rören, inget hjälpte.
Prövade sedan att sätta varmluftspistolen (oklart varför) mot sensorn och då börjar signalen vandra uppåt, dvs indikerar ännu högre tryckskillnad. Därmed känner jag mig säker på att det är sensorn som är boven i mitt fall. Det stämmer också överens på de två gånger som felet indikerat i "riktig" trafik. Första "körningen" på dagen har nämligen gått bra, men om jag sedan startat bilen efter en lite stund så har felet funnits där (alltså när det varit varmt under motorhuven så har resistansen i sensorn vandrat och därför indikerat ett högre värde).
Skulle gissa att nivån som skall understigas är 30hPa när motorn är avstängd. Mäts ett värde högre än detta så sätts felkoderna ECM-2452 och ECM-2453.
Det blev beställning av en "3M5A-5L200-AB" från Bildelsbasen för 390:- (ink. frakt), (stämmer det fortfarande att "ny" kostar c:a 900:- från Bilia?).
Har också sett det nämnas om en ombyggnad av "tryckrören" som sitter mellan sensorn och partikelfiltret, vad är det som är ändrat på nyare årgångar?
I mitt fall yttrade det sig lite annorlunda än för er andra så jag gör ett inlägg, kanske kan det hjälpa någon mer?
Iallafall, tryckgivaren visade på mellan 25 och 35hPa tryckskillnad även när motorn stod stilla. Hade ur sensorn, körde kontaktspray på pinnarna, skrapade med mera, blåste i rören, inget hjälpte.
Prövade sedan att sätta varmluftspistolen (oklart varför) mot sensorn och då börjar signalen vandra uppåt, dvs indikerar ännu högre tryckskillnad. Därmed känner jag mig säker på att det är sensorn som är boven i mitt fall. Det stämmer också överens på de två gånger som felet indikerat i "riktig" trafik. Första "körningen" på dagen har nämligen gått bra, men om jag sedan startat bilen efter en lite stund så har felet funnits där (alltså när det varit varmt under motorhuven så har resistansen i sensorn vandrat och därför indikerat ett högre värde).
Skulle gissa att nivån som skall understigas är 30hPa när motorn är avstängd. Mäts ett värde högre än detta så sätts felkoderna ECM-2452 och ECM-2453.
Det blev beställning av en "3M5A-5L200-AB" från Bildelsbasen för 390:- (ink. frakt), (stämmer det fortfarande att "ny" kostar c:a 900:- från Bilia?).
Har också sett det nämnas om en ombyggnad av "tryckrören" som sitter mellan sensorn och partikelfiltret, vad är det som är ändrat på nyare årgångar?