Sida 1 av 3
Byta kondensor V50 1.8F 2008, instruktioner?
Postat: mån 29 jun 2015, 18:06
av grillchips
Så jag måste byta min pga läckage och jag är inte sugen på att slanta upp 6k hos Vianor för detta.
Har kollat runt i trådarna här på forumet och googlat lite hastigt och det verkar ju vara möjligt för en någorlunda händig typ som jag.
Det jag däremot inte hittar är instruktioner, om någon sitter på dessa så får de gärna dela med sig, objektet gäller som rubriken lyder min V50 1.8F 2008.
Jag tar även gärna emot lite tips, do's and don'ts kring det hela samt vad jag behöver införskaffa. Läste att packningar bör man köpa extra av då det inte är säkert att vissa medföljer osv.
Tack på förhand!
Re: Byta kondensor V50 1.8F 2008, instruktioner?
Postat: mån 29 jun 2015, 18:52
av leiwi
grillchips skrev:Så jag måste byta min pga läckage och jag är inte sugen på att slanta upp 6k hos Vianor för detta.
Har kollat runt i trådarna här på forumet och googlat lite hastigt och det verkar ju vara möjligt för en någorlunda händig typ som jag.
Det jag däremot inte hittar är instruktioner, om någon sitter på dessa så får de gärna dela med sig, objektet gäller som rubriken lyder min V50 1.8F 2008.
Jag tar även gärna emot lite tips, do's and don'ts kring det hela samt vad jag behöver införskaffa. Läste att packningar bör man köpa extra av då det inte är säkert att vissa medföljer osv.
Tack på förhand!
Detta är ju inget bra "hemma" mekarjobb, även om du köper kondensorn och macklar dit den kommer du ju inte ifrån att det måste vacum sugas för att sedan fyllas med köldmedium och tätprovas .
Att det inte är tillåtet att göra arbetet av någon som inte är certifierad kan ju vara bra att känna till åtminstone.
Tror det är bätre att leta en annan verkstad än Vianor , det finns många kylfirmor som arbetar med bilanläggningar :) :)
Re: Byta kondensor V50 1.8F 2008, instruktioner?
Postat: mån 29 jun 2015, 18:56
av leiwi
leiwi skrev:grillchips skrev:Så jag måste byta min pga läckage och jag är inte sugen på att slanta upp 6k hos Vianor för detta.
Har kollat runt i trådarna här på forumet och googlat lite hastigt och det verkar ju vara möjligt för en någorlunda händig typ som jag.
Det jag däremot inte hittar är instruktioner, om någon sitter på dessa så får de gärna dela med sig, objektet gäller som rubriken lyder min V50 1.8F 2008.
Jag tar även gärna emot lite tips, do's and don'ts kring det hela samt vad jag behöver införskaffa. Läste att packningar bör man köpa extra av då det inte är säkert att vissa medföljer osv.
Tack på förhand!
Detta är ju inget bra "hemma" mekarjobb, även om du köper kondensorn och macklar dit den kommer du ju inte ifrån att det måste vacum sugas för att sedan fyllas med köldmedium och tätprovas .
Att det inte är tillåtet att göra arbetet av någon som inte är certifierad kan ju vara bra att känna till åtminstone.
Tror det är bätre att leta en annan verkstad än Vianor , det finns många kylfirmor som arbetar med bilanläggningar :) :)
Om du efter reparationen monterar nät typ sträckmetall (Biltema ) innaför hålen i fronten så slipper du att få stenskott i kondensorn i framtiden
Re: Byta kondensor V50 1.8F 2008, instruktioner?
Postat: mån 29 jun 2015, 20:32
av Frohm
hur långt har din bil gått? kostade mig 2000:- "självrisk" på min -08 på volvo då volvia tog resten. Nät i grillen hjälper nog inte mycket då min intercooler sitter framför kondensorn och den hade ärgat sönder efter 6000 mil.. helt enkelt kass kvalité
Re: Byta kondensor V50 1.8F 2008, instruktioner?
Postat: mån 29 jun 2015, 20:42
av grillchips
leiwi: Det kände jag inte till, gällande certifikat, men som hantverkare så är jag van vid att tumma på saker. ;)
Skämt åsido. Vacumsugas och sedan fyllas igen är jag helt med på efter att ha läst trådarna och det tänkte jag att en firma kan få ta men att ge Vianor (kanske får ta lite offerter från andra ställen) över 3k för arbetet (plus en tusing för ny påfyllning) känns inte helt spännande och något jag hellre lägger på annat.
Frohm: Slår över till 12k mil vilken dag som helst. Dessvärre har jag inte Volvia utan Trygg Hansa och vad jag kunde se när jag ögnade igenom avtalen på nätet så stod det 10k så jag misstänker att det inte är till min fördel. Men visst, skadar aldrig att kolla. Någon intercooler har jag ju inte alls på min så kondensorn torde väl sitta helt blottad.
Re: Byta kondensor V50 1.8F 2008, instruktioner?
Postat: tis 30 jun 2015, 08:21
av grillchips
Ingen med VIDA som har instruktioner?
Re: Byta kondensor V50 1.8F 2008, instruktioner?
Postat: tis 30 jun 2015, 09:34
av timebandit
Kan lösa det i eftermiddag :)
Tar gärna motorkod /modell och allt det för att få rätt uppgifter ifall det skiljer sig någonstans...
Re: Byta kondensor V50 1.8F 2008, instruktioner?
Postat: tis 30 jun 2015, 09:40
av ThomasT
grillchips skrev:Frohm: Slår över till 12k mil vilken dag som helst. Dessvärre har jag inte Volvia utan Trygg Hansa och vad jag kunde se när jag ögnade igenom avtalen på nätet så stod det 10k så jag misstänker att det inte är till min fördel. Men visst, skadar aldrig att kolla. Någon intercooler har jag ju inte alls på min så kondensorn torde väl sitta helt blottad.
Min hade gått under 10k när det hände men det hjälpte inte då "korrosion" inte täcktes av försäkringen... (LF Stockholm)
.
Re: Byta kondensor V50 1.8F 2008, instruktioner?
Postat: tis 30 jun 2015, 15:55
av grillchips
timebandit: Vore underbart! Motorkoden bör vara B4184S8 till en V50 1.8F 2008 (facelift).
Re: Byta kondensor V50 1.8F 2008, instruktioner?
Postat: tis 30 jun 2015, 16:43
av Perra_367
Så länge du undviker hantering av freonet kan jag inte tänka mig att det är olagligt. Skall du göra det enligt boken så tömmer du alltså (det som ev. finns kvar) först, åker hem och byter kondensor, ev. vakuumsuger själv, sedan åker du ner och fyller på igen. Så har jag tänkt att göra (tyvärr var kondensorn som jag köpt från Tyskland (c:a 1000:-) böjd i frakten och jag bråkar just nu om att få den ersatt).
Bytet är relativt rättframt. Du skruvar bort skruvarna som håller ihop framkjol och innerskärm. Lossar skruvarna på ovansida mellan strålkastarna (och "ploppar in" de 5 nitarna). Vidare, drar du ut sprut-locken till strålkastar-spolningen, då ser du hur de sitter med ett litet klipp. Sedan är de tre skruvar på undersidan. Nu skall kjolen vara lös och man tar tag i kjolen vid hjulhuset och drar utåt sidorna. Kjolen lossnar och så tar man den framåt.
Härefter ger sig det mesta av sig självt, bort med det som sitter i vägen så är du snart framme vid kondensorn.
Finns en (på var sida) väldigt svår skruv (torx har jag för mig) som sitter bakom stötfångaren, men bortsett från det var det inget svårt.
Jag har gjort ovanstående själv då jag ville hitta läcka (som var dold bakom intercoolern), så det blev inte byte den gången.
Lycka till!