NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1291899
Ja den kostar nästan 500kr på Bilia..

Jag har också försökt fundera på hur sprickorna i bälgen kan påverka luftregleringen, speciellt som ju/väl luftmassemätaren sitter efter spjället.. Men jag har ingen direkt idé än ;)
#1291903
På min bilmodell och motor sitter det ingen luftmassemätare utan den är inbyggd i spjället som jag förstått det. Annars brukar det vara som ett galler med någon sensor som brukar sota igen.

Sjukt att en gummibit kan kosta så mycket.
Lite som servooljeröret på 40cm till min gamla golf som kostade 1400kr på VAG. Gick inte att tillverka på Specma heller för det var nån konstig dimension.
#1291906
Okey, enligt haynes (t o m 2007) låter det som att luftmassemätaren sitter vid första insugningsgrenröret.. Men, jag har inte forskat kring det eftersom mitt problem försvann :)

Om du inte vill köpa ny bälg i onödan så ta loss bälgen och försegla ändarna med vatten inuti och böj och bänd sedan och se om det läcker nåt.. Alternativt utan vatten och kör in tryckluft istället i kombination med läckspray utanpå..
#1294264
Aha.. du ser.. vi är fler i vårt flimmerteam ;)
Ser du några likheter mellan era bilar förutom att mängden flimmer är mindre/mer? Likvärdiga batterier? Generator? Temperatur?

Tänkte på detta med batteri. Det står ju mitt volvobatteri att man inte ska öppna det. Men ska man aldrif kolla batterisyranivåerna? Det gjorde man ju "förr". Det finns ju ett lock som går att öppna på. Men det står do not open.
#1294273
Det sitter ett AGM-startbatteri i deras bil sen några år tillbaka, och ett vanligt blybatteri "från volvo" i min bil..
Generatorskillnader mellan bilarna har jag ingen aning om tyvärr..
Utetemperatur/luftfuktighet är ungefär som vanligt här på västkusten..
Min bil står alltid utomhus och deras alltid i kallgarage..

Angående syranivån i underhållsfria batterier (do not open) har jag tyvärr ingen kunskap kring..

Jag hoppas kunna pricka in och mäta med oscilloskopet just när flimret visar sig nån dag.. Tror/hoppas det kan ge någon ledtråd.. :-)
#1294658
Idag lyckades vi äntligen mäta med oscilloskopet när det flimrade..!! Vi mätte genom cigguttaget..

När det inte flimrar är "växelspänningsripplet" i likspänningen ca 0,2VAC medans när det flimrar så är det uppåt 0,8VAC som mest, och då flimrar det också som mest..
Ripplets frekvens är ganska stabil kring 30Hz oavsett belastning och oavsett ripplets amplitud..
Laddspänningen är också alltid väldigt stabil kring 14,7-14,8V..

Det mest intressanta vi upptäckte var att det är kupéfläkten som påverkar ripplet och således flimret.. Med fläkten på noll flimrade det aldrig, men med fläkten påslagen så fanns alltid chansen att det skulle börja flimra..!

Så, vad är det då som orsakar detta rippel/flimmer..
Vi har ett par idéer..
1 batteriet har blivit dålig på att "filtrera" skräp (t ex rippel från generator och/eller "från" kupéfläktmotorn..)
2 nåt fel med fläktstyrningen som gör att den "drar i strömmen" ojämnt (vilket kanske kan sägas likna växelspänningsrippel).. Men å andra sidan så kan man ju tycka att flimrets frekvens borde ändra sig i takt med fläktens hastighet.. Men det ska jag låta vara osagt eftersom vi inte vet hur grejerna fungerar..

Är det nån kunnig som vill spekulera lite utifrån ovanstående så är det välkommet..!
#1294715
Intressant! Jag tycker även att temperaturen är en variabel att räkna in i era teorier. Det tycker jag påverkar. Det är ju verkligen all belysning som flimrar. Även LCD-displayen för stereon.. Även yttre lampor. Taklampa.. osv.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]