NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1294851
Orfeous, har du märkt om flimret försvinner på din bil om du sätter fläkten på noll och väntar tills fläkten stannat..?
Hade du testat att köpa nytt batteri..?

Ja det är mycke möjligt att temperaturen (kallt) spelar roll..!

Det blir "spännande" att se om flimret upphör till våren när det är varmare..!
#1295104
Testade detta idag med fläkthastigheten. -16 grader ute och hade motorvärmaren inkopplad i cirka en timme innan. AC på och fläkt i Autoläge som vanligt. När jag startade bilen så flimrade belysningen ganska svagt. Inte sådär som det kan göra ibland sådär tokblinka/pulsera.
Iaf så vred jag fläkten på 0/Av. Tog någon sekund. Fläkten stannade och motorn ändrade karaktär. Nånting hände. Vred upp och det började att flimra svagt igen. Men så fort jag vred till 0 så ändrade motorns ljud för en sekund och flimmer slutade. Kanske var det något relä som styr ACn och därmed ändrades motorn för en sekund. Det liksom klickade till. Jag bara gissar. Men kul att du gjorde detta fynd. Det fungerar så även på min bil.

Batteriet bytte jag på Volvo 2013. Då även generatorn "brann upp" batteriet hade gjort sitt. Hade haft original sen 2006 så jag fick några bonus år med tanke på att livslängden brukar vara upp till 5år som max. Jag har haft batteriet inne och laddat det med en smartladdare. Batteriet håller spänningen enligt laddningsprogrammet. Men man ska väl använda en såndär belastningsmätare egentligen.

Jo flimrar försvinner för mig på sommaren och när det är relativt "varmt" ute även om det är vinter. Vi har ju full vinter här i Umeå.

Lustigt hur fläkten kan göra att det flimrar. Kan batteriet påverka detta? Eller är det generatorn som gör detta? Får du några andra mätvärden med fläkt av respektive på?

Kan du diskutera detta med din volvohandlare? Skicka ett mail o fråga antingen en personlig tekniker eller verkmästare/coach. Meddela dina fynd och säg att du vet fler som har samma symtom.
#1295172
Hej Orfeous :) nu har vi vinter här nere också, med snö.. - 3grader och blåsigt och fuktig luft (80%) så det känns inte så jättetrevligt även om jag gillar snö ;)

Det enda vi sett som ändrar sig i samband med flimret är växelspänningsripplet (och det ändrar sig typ bara när fläkten är påslagen)..
"När det inte flimrar är växelspänningsripplet i likspänningen ca 0,2VAC medans när det flimrar så är det uppåt 0,8VAC som mest, och då flimrar det också som mest..
Ripplets frekvens är ganska stabilt kring 30Hz oavsett belastning och oavsett ripplets amplitud..
Laddspänningen är också alltid väldigt stabil kring 14,7-14,8V..
"

Orfeous, angående ditt batteribyte och generatorbyte 2013/2014.. Var det då ditt flimmer började? Eller hade du flimmer med det gamla batteriet också?
#1297674
Ytterligare input angående flimmret..

Upptäckte idag, att när det flimmrar och man vrider ner kupétemperaturen.. Så slutar det flimmra.. TROTS att fläkten alltså körs (med valfri hastighet)..
Vrider man sen upp temperaturen igen, så kommer flimmret tillbaks..

Mycke märkligt detta.. Nån som har nån idé vad som är galet..??
#1298026
Okalettos skrev: sön 27 jan 2019, 12:44 Hej Orfeous :) nu har vi vinter här nere också, med snö.. - 3grader och blåsigt och fuktig luft (80%) så det känns inte så jättetrevligt även om jag gillar snö ;)

Det enda vi sett som ändrar sig i samband med flimret är växelspänningsripplet (och det ändrar sig typ bara när fläkten är påslagen)..
"När det inte flimrar är växelspänningsripplet i likspänningen ca 0,2VAC medans när det flimrar så är det uppåt 0,8VAC som mest, och då flimrar det också som mest..
Ripplets frekvens är ganska stabilt kring 30Hz oavsett belastning och oavsett ripplets amplitud..
Laddspänningen är också alltid väldigt stabil kring 14,7-14,8V..
"

Orfeous, angående ditt batteribyte och generatorbyte 2013/2014.. Var det då ditt flimmer började? Eller hade du flimmer med det gamla batteriet också?
Jo, jag tror att det var flimmer och att stereon startade om sig även då. Jag kommer inte ihåg.
Kommer ihåg att teknikern sa att det lukta bränt om generatorn när de fick in den :)
Batteriet var slut också. Funkat sen fabriken 2005/2006. Trodde att jag var tvungen att byta batteri en andra gång men batteriet hade klarat sig.

Det jag vet som jag labbade lite med var som sagt med batterikablarna, själva kontakterna. Rengjorde dessa supernoga. Även batteriets poler. Skruvade åt dessa ordentligt då blev försvann flimret.. Eller jag upplevde det så. Kan ju ha varit placebo.

Frågan är om det är någon jordpunkt någonstans som är dålig. Jag kan säga såhär.. mellan batteriets minuspol till jordpunkten vid stötdämpartornet.. den jordpunkten är nästan helt täckt med färglack. :) jordar genom skruven i stort sett. Kabelskon har inte mycket kontakt med metall. Har i ett par år tänkt att slipa rent men inte orkat.
#1300303
Mitt belysningsflimmer är nu äntligen borta..
Tog bort 80A-säkringen F5 till värmeelementet PTC och har kört flera dagar nu och flimret har aldrig visat sig..
Visserligen vet jag ännu inte varför det flimrade.. Orsaken kan ju vara värmeelementet (inte så troligt väl), batteriet, jordning eller generatorn.. Men det får jag se med tiden när det ändå kanske blir dags att byta batteri eller generator ;)
#1300662
Värkmästarna vet nog inte mest ;)
Jag har en väldigt bra erfaren servicetekniker på Bilia, men även han gick bet på detta.. Men det är klart, jag ville inte betala tusenlappar för att få en hyffsad gissning som jag med lite tid oxh engagemang kunde komma på själv, typ.. ;)
#1301040
Okalettos skrev:Mitt belysningsflimmer är nu äntligen borta..
Tog bort 80A-säkringen F5 till värmeelementet PTC och har kört flera dagar nu och flimret har aldrig visat sig..
Visserligen vet jag ännu inte varför det flimrade.. Orsaken kan ju vara värmeelementet (inte så troligt väl), batteriet, jordning eller generatorn.. Men det får jag se med tiden när det ändå kanske blir dags att byta batteri eller generator ;)
Vad har den säkringen för funktion samt vad är F5? Mitt flimmrande försvann när jag bytte batteri men nu så får jag störningar i ljudet när fläkten är på...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]