Okalettos skrev: ↑sön 27 jan 2019, 12:44
Hej Orfeous :) nu har vi vinter här nere också, med snö.. - 3grader och blåsigt och fuktig luft (80%) så det känns inte så jättetrevligt även om jag gillar snö ;)
Det enda vi sett som ändrar sig i samband med flimret är växelspänningsripplet (och det ändrar sig typ bara när fläkten är påslagen)..
"När det inte flimrar är växelspänningsripplet i likspänningen ca 0,2VAC medans när det flimrar så är det uppåt 0,8VAC som mest, och då flimrar det också som mest..
Ripplets frekvens är ganska stabilt kring 30Hz oavsett belastning och oavsett ripplets amplitud..
Laddspänningen är också alltid väldigt stabil kring 14,7-14,8V.."
Orfeous, angående ditt batteribyte och generatorbyte 2013/2014.. Var det då ditt flimmer började? Eller hade du flimmer med det gamla batteriet också?
Jo, jag tror att det var flimmer och att stereon startade om sig även då. Jag kommer inte ihåg.
Kommer ihåg att teknikern sa att det lukta bränt om generatorn när de fick in den :)
Batteriet var slut också. Funkat sen fabriken 2005/2006. Trodde att jag var tvungen att byta batteri en andra gång men batteriet hade klarat sig.
Det jag vet som jag labbade lite med var som sagt med batterikablarna, själva kontakterna. Rengjorde dessa supernoga. Även batteriets poler. Skruvade åt dessa ordentligt då blev försvann flimret.. Eller jag upplevde det så. Kan ju ha varit placebo.
Frågan är om det är någon jordpunkt någonstans som är dålig. Jag kan säga såhär.. mellan batteriets minuspol till jordpunkten vid stötdämpartornet.. den jordpunkten är nästan helt täckt med färglack. :) jordar genom skruven i stort sett. Kabelskon har inte mycket kontakt med metall. Har i ett par år tänkt att slipa rent men inte orkat.