NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1323482
Okalettos, testade idag att vrida upp temperaturen på max värme. Oj vad hela displayen flimrar!
Märkligt detta. Något värmeelement PTC har inte jag.
Flimrar inte vid start och körning numera.. detta måste ju bero på att det är mycket varmare ute. Det är enda förklaringen.
Men vid enstaka tillfällen så kan det ju flimra vid någårlunda varmt. 15 grader eller så.
Otroligt störande, nästan så att jag vill lämna in detta för felsökning. Kosta vad det kosta vill :)
Är less på att ha ett discotek i och utanför bilen nu :) eftersom även halvljusen flimrar/blinkar.
#1323495
F5 80A, Klimantanläggning, Extravärme står det.
I Haynesboken citerar jag:
"Extra värmeenhet,
Dieselmodeller för vissa marknader kan var utrustade med en extra eldriven värmeenhet.
Denna kan vara utformad som ett PTC-element (Positive Temperature Coefficient) placerat brevid värmepaketet i värmehuset. Elementet kan värma upp passagerarsidan mycket snabbare än dieselmotorn kan överföra överflödig värme till kylsystemet. Funktion på den extra värmeenheten kontrolleras av CCM"

Jag har ju ingen dieselmotor så något PTC-element har jag inte.
Däremot så tror jag att F5 är en säkring för kompressorn. Eftersom den är så stor på 80A.
Där sitter även säkring till styrservon på samma ampere tror jag.
#1323498
Jag har inte heller diesel ;)
Dieslar brukar framförallt ha dieselvärmare väl.. Kanske även PTC för snabb effekt..
Angående PTC så krävs många många ampere för att elektriskt generera nån värme att tala om.. Därav 80A..
Ang kompressorn som du nämner.. Den har ju med nedkylning att göra, inte uppvärmning..
#1323737
Såg att säkring F25 går till AC-kompressorn :)
F5 måste jag undersöka vad det är.
Det måste ju vara något med klimatanläggningen eftersom det flimrar som bara den om man ökar värmen :) discotek deluxe på ytter och inre belysning.
#1323741
Jo jag vred upp värmen när bilen hade normaltemperatur på motorn. Jag körde bilen.
Ju varmare jag vred upp ju mer flimrade det.
Sänkte jag så minskade det. Sen försvann det helt där vid 15..17 grader.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]