NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1391788
Jag har fortfarande flimret kvar på hela bilen när PTC-elementet värmer.
Det drar ordentligt med ström fick jag veta av en tekniker på Volvo. Om det är fel på PTC-elementet eller om det är dålig jordning eller batteriet som är halvkasst eller generatorn som påverkar är ju bara gissningar. På sommaren går det ju att köra utan säkring F5 och PTC-elementet. Men vintern är det ju trevligt med att få värme i kupen lite snabbare om man inte har haft kupevärmaren.
Det man kan göra är ju att mäta hur mycket ström säkring F5 drar. Enklast med en strömtång runt kabeln i säkringsdosan.
#1391796
Mitt batteri är ju bytt 2013 eller 2014 har jag för mig samtidigt som generatorn byttes. Så det kanske har gjort sitt.
När jag stänger av bilen så dimmas instrumenteringen i displayen.

Kanske skulle haft testat batteriets status med en såndär "apparat" kanske finns det på okq8? Erhåller de en sån tjänst om man frågar? De brukar kunna komma ut o hjälpa ibland. De kollar min glykoltemperatur utan problem.
#1440079
Har samma fel på min 1,8F C30 samt att även min motor dör vid inbromsning vid exempelvis rödlysen. Att flimmret har något med värmepaketet att göra hade jag redan räknat ut då det flimmrar av bara den när man krämar på fläkt+maxvärme. Ska testa rycka F5 vid tillfälle.
#1440083
Ja, PTC-elementet har en effekt på 1kW så det är rätt krävande. Mitt batteri är ju många år nu samt att jordpunkterna är lite sketchy.

Det flimrar fortfarande för mig. Ungefär runt 5 grader och lägre. Då är det disco på all belysning ytter och inner inkl LCD förutom LED och Xenon.
#1440084
Kolla magnetventilerna till virvelspjället samt rengör gasspjället. Det är vanligt vid ljud tomgångsproblem vid t.ex rödljus.
Kan även vara kamaxelpositionsgivaren.

Och/eller någon eller några komponenter till vevhusventilationen. Sprickor eller hål i vakuumslangar eller gummislangar/rör.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]