NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1289506
Min bil fungerar fortfarande perfekt efter mitt batteribyte! Inget flimrande och stereon fungerar som den ska. Har dock märkt att mina cambus led lampor från biltema flimrar väldigt lite vid frampanelen, övriga innerbelysning i bilen gör inte det.
#1290863
Har nu mätt ripplet m h a oscilloskop.., ca 0,2v när det inte flimrar, med en frekvens på ca 60Hz (om vi tolkat rätt).. Är det normalt måntro?
Nu väntar vi bara på att lyckas mäta när flimmret väl visar sig..
Skulle ripplet bli större då, så är det väl ändå klurigt att veta vad som är det faktiska felet, om det är generatorns likriktare/regulator eller om det är batteriet som inte är så bra på att fungera som glättningskondensator.. eller om det är något glapp nånstans som uppträder bara ibland :P

För övrigt laddas batteriet med 3-4A på tomgång och det är väl rätt normalt om batteriet är halvfullt och har ett antal år på nacken.
En skum grej är dock att spänningen snabbt sjunker nedåt 12v på ett par timmar..
För skojs skull kollade vi på kompisens Audi A6 diesel -16.. och förvånande nog sjönk dess spänning också nedåt 12v på ett par timmar.. Men det går ju inte att ha det som referens antar jag.. dessutom var det kallt ute, om det kan tänkas ha nån inverkan..?
#1291814
Angående orolig tomgång och framförallt dippande varvtal vid lång frikoppling, t ex innan rödljus..
På min bil visade det sig vara "slangbälgen" mellan luftburken och gasspjället som hade två sprickor.. upptäckte det när jag hade loss gasspjället för rengöring igår (det var dock inte speciellt smutsigt alls).

Lagade bälgens sprickor med vulktejp och nu dippar tomgången inte överhuvudtaget samt att den inte är nämnvärt orolig (antagligen helt normal).. :)..
Så får köpa en ny och sätta dit om den befintliga ev/troligen får nya sprickor ;)
#1291850
Oj... kul att du hittade ett enkelt fel och kunde laga det! :) jag har ju haft loss min med men tror inte jag uppmärksammat någon spricka. Jag har väl endast kollat efter smuts. Var sprickan svår att se?
#1291877
Ja det är alltid kul när man hittar felorsaken och när det dessutom är busenkelt att fixa.
Två stora sprickor, ca 4cm och 6cm långa i omkretsled liksom.. Vi hade nog sett dem förr eller senare när man böjer och bänder i bälgen, då syntes de tydligt..
#1291880
Jag är så avundsjuk på dig nu att du hittade och kunde åtgärda det. Skönt att bli av med ett svajande varvtal vid inbromsning mot korsning eller fordonskö. Lägger jag ur växeln och bara bromsar eller håller in kopplingen och bromsar så beter sig varvtalet ungefär lika. Ner o upp osv osv. Kompensering. Tror motorn vart nere på 3-400 varv i värsta dippen.

Det känns ju som om det är en luft/vakuumläcka nu när ditt symptom försvunnit genom luftläckan.

Hur går det för dig med belysningsflimret? Mitt har lugnat sig eftersom det är plusgrader här uppe i Umeå.
Har märkt att det har tjutit till vid remhjulen och motorn ändrat varvtal. Multirem och tillbehörsrem, remspännare och det där.

Kanske beror det på fukt/kondens nu såhär på vinter. Att det slirar lite.
#1291883
Ja min dippade också ofta nedåt 300rpm senaste tiden.. och nu är fenomenet som bortblåst :). Om du inte redan kollat bälgen riktigt noggrant så rekommenderar jag att du gör det ;)

Flimret har inte visat sig sen vi mätte med oscilloskopet :/.. Vi har väldigt växlande temperatur här nere på västkusten men ganska konstant hög fuktighet.. Så har inte dragit nån slutsats kring det.. Bägge remmarna och spännare byttes på bilia i somras..
#1291891
Jag får kolla det någon solig dag och jag känner att jag har tråkigt. Sist jag var under huven och pillade och resulterade i blodvite, rivsår, svordomar och cirka 500kr fattigare. Skulle skruva loss servoexpansionskärlet av nån konstig anledning. Var nyfiken och ville titta. Slant med handen och råkade komma åt expansionskärlet till kylarvätskan och knäckte ena plastporten till returledningen. Vilket gjorde att det läckte. Var enkelt att byta. Sög upp all vätska först. Det enda knepiga var plastclipsen som ska kilas upp ur tunna metallbitar.

Tillbaka till detta med läckage på eventuella slangar som påverkar varvtal. Så ska ju slangarna till bromsservot var ett känt fel. Även slang till vevhusventilation. Det finns ju en produktfix till detta där de byter material. Från plast till gummi har jag för mig.

Men jag fattar inte riktigt. Om du har luftläcka i luftbälgen. Borde inte motorn alltid gå dåligt då? Eller är det så att symptomen endast uppstår vid tomgång och körning på lägre varvtal? Varför beter sig varvtalet så vid inbromsning inför stannande? Hur kan en spricka påverkade detta? Vill gasspjället suga in extra mycket luft och genom detta blir det tokigt med kompenseringen och bränslemängd/luftblandningsuträkningen?

Beläggningen i underkanten på spjällskivan brukar ju oftast var synbar och en öppning brukar då inte gå att se vilket det ska för att tomgången ska fungera.

Undrar inte om jag tog bilder på både bälg och gasspjället när jag rengjorde det i ångorna i köket. Skulle kunna testa byta gummipackningen också bara för att. Kostar bara 30kr och det kan inte bli sämre.
#1291893
Skulle gärna vilja filma hur varvtalet beter sig men skulle haft en assistent :)

Innan jag bytte magnetventilerna till virvelspjället så kunde jag starta bilen och varvtalet var nere kanske på 700 varv och bilen skskade lite. Var då tvungen att dutta till gasen för att motorn skulle normalt. Men effekten kom inte direkt utan det fördröjdes kanske 2 sekunder. Lite som om bilen gick på 3 cylindrar.
Tror det är så ibland på sommaren men inte på vintern eftersom bilen flödar mer bränsle då.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]