NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1323746
Antar att på vintern så tar det längre tid att få upp värmen i kupen då?
Fast då har man ju oftast kupevärmaren inkopplad.
Är du säker på att du inte har någon bensinvärmare eller liknande som tillval till din bil?
Jag har ingen flexifuel som du har. Kanske är det någon speciell värmegrej till etanoldelen?
Jag bara gissar. Det verkar ju inte som att det är någon som har något svar på mitt och ditt problem.
Knepigt då inte ens återförsäljaren vet. Min gamla servicetekniker sa bara att han hade sett det på nån eller några bilar. Att det var "normalt" typ :)
#1323782
Aha, hade för mig att du har en flexifuel.. Vad har du för motor då?
Jag har elektrisk motorvärmare (standard på flexifuel i våra trakter pga etanol vs vinter).
Efter att jag tog bort säkringen F5 80A för PTC värmeelementet så har jag köpt nytt batteri.. Så till hösten kommer jag kanske sätta tillbaka säkringen och se om flimret återkommer, isf var det ju det gamla batteriet som inte klarade av att glätta spänningen.. (har för mig att jag skrivit om detta med glättningsförmåga tidigare..?)
#1323785
Nej! Ingen flexifuel. Jag har en vanlig 1.8 bensin.
Därför inget värmeelement :)
Men är ändå nyfiken på om säkring F5 finns.

Ja, det kan ju vara mitt batteri som börjar göra sitt. Var ju ett par år sen nu som jag bytte. Även generatorn. 2013 tror jag det var.
#1323787
Mitt gamla batteri var antagligen originalbatteriet (isf 11år gammalt).
Värmeelementets uppgift (som jag förstått det hela) är främst att skynda på uppvärmningen av kupéluften (ev till och med dedikerat till defrostermunstyckena) när motorn inte är varm, för att snabbare värma upp vindrutan med avseende på eventuell imma och is..
Jag tror inte värmeelementets existens beror på vilken motor det är.. Det beror snarare på vilka tillval som gjordes när första ägaren beställde bilen..
Så Orfeous, ut med dig nu och se om du har säkring F5 80A (PTC värmeelement).. ;)
#1323798
Nu varit ute i bilen på parkeringen. Kollat säkringarna och känt på dessa. Även relän.
Sitter en 80A på F5. F6 är tom. Den är för dieselmotorer står det.

Ute o kör nu. Eller nyss. Motorn varm. Ökat värmen.. Det blir discobelysning :)
#1323801
Skruva åtminstone bort F5 och se om det blir någon skillnad..! .. Koppla loss batteriet först för säkerhets skull..! (vänta helst att koppla loss batteriet en sisådär tio minuter efter att tändningen varit på, för att skydda all elektronik).. :)
#1324750
Nu ska du få höra Okalettos!
Har fått felkod på PTC-element. Trots att jag inte har någon vad jag vet.
Vet inte hur detta kan ha uppkommit. Kanske nu när ACn dog eller när jag var i säkringsboxen och drog ut en säkring och satte tillbaka till klimatanläggningen.
Inte F5 utan någon liten rackare. F27.
Har även felkoder på spjällmotorer.
Skärmavbild 2019-07-03 kl. 20.53.15.png
Skärmavbild 2019-07-03 kl. 20.53.15.png (24.95 KiB) Visad 539 gånger
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]