Sida 1 av 3

Byta V50 2.0D 2007 mot 2012,2013. Någon positiv skillnad?

Postat: tor 07 maj 2015, 18:03
av timebandit
Hej

Jag har fått en tvångstanke på att försöka byta våran V50 2.0D 2007 Kinetic mot en nyare 2012 eller 2013.
Självklart diesel men räcker med motsvarande motoralternativ som då borde bli D2? Eller är det D3?
Dimljus, Xenon å lädergrejer skiter jag fullständigt i men om det ingår så är det ändå positivt.
Den stora stereon är ett krav så man kan köra mp3 skivor :)

Om vi bortser från det ekonomiska, vad är dom positiva respektive negativa delarna med detta tilltänkta bytet?
Bagageutrymmet får INTE bli mindre(någon cm hit eller dit gör inget) pga en dubbelbur till hunden :)

Inte så insatt i den lite nyare modellerna så jag frågar er :)

Tack på förhand.

Re: Byta V50 2.0D 2007 mot 2012,2013. Någon positiv skillnad?

Postat: tor 07 maj 2015, 21:31
av P210
C30 ooch V40 faller väl direkt på storleken, V60 är väl snarlik V50 i storlek men knöligare i formen runt luckan, mindre lådaformad än V50:n!
Blev också nyfiken, de verkar rätt identiska i mått, men olika former kan ju påverka mycket..
-------------- v50---------v60
lasthöjd----- 685--------646
lastlängd -- 989 --------978
lastl.fällt -1766 -------1749
höjd --------685---------742
min bredd 1002------- 1090

Sökte lite på "bagage V60 V50";
Sveno skrev:Jag har själv gjort bytet från V50 till V60, jag upplever lastutrymmet i V60n som större men framförallt mer lättlastat. Har också hund (inte så stor) och har således hundbur. Tack vare att bagaget i V60n är bredare så får jag in mycket mer vid sidan av buren än vad jag gjorde i V50n. I V50n fick jag inte plats med buren i längdriktningen när lastnätet var monterat utan fick då ställa den på tvären, i V60n får den plats på längden.
...Så vad är kvar ??:-/ V70 och XC-modellerna...

Re: Byta V50 2.0D 2007 mot 2012,2013. Någon positiv skillnad?

Postat: tor 07 maj 2015, 21:38
av timebandit
Har ca 15mm tillgodo på höjden sedan får inte buren plats :)
Man får vinkla in den stora buren för att få in den. Så formen får inte ändras för mycket runtom för då blir det nog svårt.
Stora modeller som V70 faller bort då vi inte behöver och kommer inte behöva en så stor bil. Bytte från v70 till v50 för 4år sedan och är skitnöjd med bytet.
Så det enda som återstår är en nyare V50 om vi skall byta bil. Ja, vi måste ha en Volvo. Finns inga andra alternativ där... :)
Men funderingen är om uppgraderingen är något man lägger märke till alls? Hur är 2012-2013 mot våra gamla 07 pre facelift? Nya svaga punkter eller samma osv?

Re: Byta V50 2.0D 2007 mot 2012,2013. Någon positiv skillnad?

Postat: tor 07 maj 2015, 21:52
av P210
Skillnaden till de senare är nog marginell, mest avhjälpta kvalitetsbrister, vet inte om du skulle märka av en tystare kupé? Fungerar den du har är nog enda anledningen till att byta till sista årsmodellen att man kan suga på karamellen längre..

Ur Automotorsport: http://www.automotorsport.se/media/bilt ... 120107.pdf
Komforten nämns som tyngsta köpskäl av ett antal ägare ochfrämst framhålls då de bekväma framstolarna. Ett återkommande klagomål på de första årgångarna är däremot ”för hög ljudnivå i kupén” – en kritik som dock försvinner med faceliften 2008, då V50 också fick modifierad interiör med fler och större fack för flaskor och småprylar. Kritiken i övrigt handlar mycket om elektronikstrul, med krånglande lås, klimatanläggning, stereo, färddator och även fel i motorstyrningen, Den allra vanligaste kritiken gäller missljud, typ ”gnissel och gnek”, knarr och småskrammel i inredningen. Även dessa klagomål tystnar dock till stor del efter ansiktslyftningen till modellåret 2008.

Re: Byta V50 2.0D 2007 mot 2012,2013. Någon positiv skillnad?

Postat: tor 07 maj 2015, 22:34
av timebandit
Ja, jag är extremt känslig för oljud och ljud i kupén. Minsta knarr eller gnissel stör mig till 1000.
Bilen vi har idag fungerar bra. Har tom renoverat värmaren själv. En hel del är gjort på den också. Vet att det inte är ekonomiskt försvarbart att byta så här men man får ju även en nyare bil. Kostnaden Blir ju typ samma om vi väljer att byta om tex 5år. Bilar är ingen bra investering.
Frågan är om känslan osv på en - 12/13 är så mycket bättre än 07?
Man kanske borde passa på medans man kanske kan lyckas byta in sin bil...
Att sedan få tillgång till att spela mp3 är värt en del också faktiskt eller aux för den delen som våran 07 inte ens kan få...

Vet du möjligen om fälgarna passar från en tidig v50 på en senare v50? :)

Re: Byta V50 2.0D 2007 mot 2012,2013. Någon positiv skillnad?

Postat: fre 08 maj 2015, 09:37
av Kluster
timebandit, blir osäker vad du söker - är det en nyare V50 eller nyare Volvo du söker?

Re: Byta V50 2.0D 2007 mot 2012,2013. Någon positiv skillnad?

Postat: fre 08 maj 2015, 10:06
av timebandit
Troligen nyare v50, men visst hade en v40 kanske fungerat om buren får plats. Har en variocage medium dubbelbur som bestämmer :)
Även kostnaden styr men tänkte runt prisklassen som en v50 2012/2013. Mellanstorlek är perfekt, behöver inte en v70.

Frågan är också om man märker tydlig skillnad på en 12/13 mot en 07? Man vill ändå byta till bättre trots allt.

Re: Byta V50 2.0D 2007 mot 2012,2013. Någon positiv skillnad?

Postat: fre 08 maj 2015, 10:40
av Kluster
En V40 kan du nog räkna bort direkt, den är ju t o m mindre än bagageutrymmet i V50 om jag inte är helt ute och cyklar. En V60 är något bredare men inte mycket djupare - skiljer nog 5-10 cm jmf med en V50.

Du har PM!

Re: Byta V50 2.0D 2007 mot 2012,2013. Någon positiv skillnad?

Postat: lör 09 maj 2015, 08:06
av MatsO
Jag skulle säga att V50D3 är närmast 2.0D. Ingen elysvätska att fylla på och väsentligt billigare 12k mil service är två saker du lär märka

Re: Byta V50 2.0D 2007 mot 2012,2013. Någon positiv skillnad?

Postat: lör 09 maj 2015, 10:03
av timebandit
MatsO skrev:Jag skulle säga att V50D3 är närmast 2.0D. Ingen elysvätska att fylla på och väsentligt billigare 12k mil service är två saker du lär märka
Den biten med partikelfiltret vet jag om, nästan det enda jag vet om :)
Har precis gjort den riktigt stora servicen på våran V50 så det slipper jag igen på typ 12-24k mil. Har förmånen till lite rabatter på service så dom blir inte så dyra för mig trots allt men ju mindre man måste göra med en bil desto bättre!
D2 verkar ha mindre Hk och är en 1.6 om jag förstått det rätt?
Frågan är om jag behöver en 2.0, D3 egentligen, 1.6D hade säkert räckt mer än väl bara det att jag än van vid 2.0D och gillar den, just motormässigt.

Frun är också inne på att vi kanske kan byta upp till en nyare V50 men behovet finns inte men det hade vart roligt/trevligt.

Har 2012/2013 problem med sin T-Tec klädsel också? I så fall är ju skinnklädsel tyvärr ett krav. Så jäkla tråkigt med dessa spruckna säten :(

Något som man skall hålla koll på om/när man tittar på en V50 D2/D3 12/13? (bortsett från provkörning och funktionstester osv då).