Sida 1 av 1

Missljud vid tomgång

Postat: mån 23 okt 2006, 14:35
av poseidon
Har precis hämtat min V50 2.0D och kört 30 mil. När motorn är kall och den står på tomgång så tjuter/skaver det från vänster sida i motorrummet (om man står framför bilen och kollar ner i motorrummet).
Så fort jag gasar så försvinner ljudet, det följer gaspedalens rörelser exakt. Det är ett högt ljud alltså! Högre än dieselknattret.

Var förbi Volvo i morse och de sa att jag skulle återkomma om ljudet inte försvann om någon vecka. Lite trist svar, man vill ju inte att det skall tjuta om en ny bil för 270.000 kr.

Någon som upplevt något liknande?

Dessutom satt "beutycoveret" löst när jag öppnade huven, hade kanske aldrig vart fastsatt.....

Postat: mån 23 okt 2006, 18:12
av mojja
Yes jag råkade ut för det samma med min.. Åkte tillbaka till volvo handlaren o dom trodde det var urtrampnigs lagret.. Men jag kan lugna dig med att detta ljud kommer att försvinna inom 100 mil bilen e bara ny så det e saker o ting som ska "SLITAS" in.

Men var så lugn du kommer att upptäcka en massa andra oljud som kommer att reta gallfebern på dig i framtiden istället..


M.v.h mojja

Postat: tis 24 okt 2006, 06:40
av poseidon
Det var ju både skönt och tråkigt att höra.
Jaja, jag får väl köra omvägar mellan jobb och hem för att få upp milräknaren så jag kan "slita" in motorn.

Postat: fre 27 okt 2006, 13:43
av poseidon
Nu, har jag fått tillbaks bilen efter 2 dagar på verkstad. Dock inget bytt. De skall ha tillbaks den om 2 veckor för att då ha den i 2-3 dagar för att byta svänghjul men det är inte det som låter. Men de kan ju få hålla på..... :?: :idea: :?:

Postat: lör 18 nov 2006, 09:55
av poseidon
poseidon skrev:Nu, har jag fått tillbaks bilen efter 2 dagar på verkstad. Dock inget bytt. De skall ha tillbaks den om 2 veckor för att då ha den i 2-3 dagar för att byta svänghjul men det är inte det som låter. Men de kan ju få hålla på..... :?: :idea: :?:
Nu har de haft bilen i 1 vecka eftersom de inte beställt ett nytt svänghjul då de inte ville stå med ett i onödan ifall det inte var de det var fel på.....
Frågade hur de kunde se att det var fel på svänghjulet, de sa att de såg det då de plockade ner växellådan.
Trodde man var tvungen att köra det i en typ balanseringsapparat eller liknande för att se om det var obalans i det. Får hoppas att det inte föll ur lådan i tusen bitar när de öppnade växellådan.

Dock tror jag fortfarande inte att det är det som är fel. Ljudet kommer från remkretsen vilket jag oxå påpekat dock får jag ingen reaktion på det.... Skulle köpt en SAAB istället.....