Sida 1 av 1

Stötdämparbyte fram v50, vad mer brukar behöva bytas?

Postat: lör 02 maj 2015, 09:00
av nltpett
Ska byta stötdämpare fram på min v50 2006 som gått 18000 mil.

Brukar man behöva byta fjäderbenslager och andra grejor? Vet någon hur det är med livslängden på framfjädrarna?

Funderar på hur mycket delar jag ska beställa innan...

Re: Stötdämparbyte fram v50, vad mer brukar behöva bytas?

Postat: lör 02 maj 2015, 09:05
av TommyP86
Fjädrar. De s40/v50 jag bytt dämpare på har sedan fått fjäderbrott VF inom typ 1-2000 mil. Lite konstigt, men så har det varit iaf.

Re: Stötdämparbyte fram v50, vad mer brukar behöva bytas?

Postat: lör 02 maj 2015, 17:32
av nltpett
Låter vettigt, fjädrarna får mycket stryk om dämparna är dåliga. Tack för tipset Tommy!

Re: Stötdämparbyte fram v50, vad mer brukar behöva bytas?

Postat: lör 02 maj 2015, 18:59
av dieselputte
Bytte i höstas på bägge sidorna och bytte då fjädrar, stötdämpare och fjäderbenslager. Fjäderbenslagret går lätt sönder när man tar isär allt, de har troligen ändå gjort sitt vid de miltalet du är på.

När det gäller bra verktyg så har jag tipsat lite i en annan tråd , har för mig från början av året. En liten hydraulisk domkraft är smidigt att ha, men sök så hittar du kanske den tråden.

Re: Stötdämparbyte fram v50, vad mer brukar behöva bytas?

Postat: sön 03 maj 2015, 13:55
av Provocative77
dieselputte skrev:Bytte i höstas på bägge sidorna och bytte då fjädrar, stötdämpare och fjäderbenslager. Fjäderbenslagret går lätt sönder när man tar isär allt, de har troligen ändå gjort sitt vid de miltalet du är på.

När det gäller bra verktyg så har jag tipsat lite i en annan tråd , har för mig från början av året. En liten hydraulisk domkraft är smidigt att ha, men sök så hittar du kanske den tråden.
Förståndigt gjort.
Ska man ändå riva ner fjäderbenet så kan man byta alla slitdelar direkt. Annars riskerar man att snart behöva betala för samma arbete direkt.
Detta gör jag varje gång jag gör en större reparation då jag anser att man tjänar på det i längden även om den direkta summan blir högre,

Re: Stötdämparbyte fram v50, vad mer brukar behöva bytas?

Postat: sön 10 maj 2015, 09:21
av Hoegaarden
På skruvat finns det två olika varianter av fjärderbenslager. Ett i gummi/metall utan kullager och ett med kullager. Vad gör det för skillnad och vilket bör man montera på bilen när man river dämparna?

Re: Stötdämparbyte fram v50, vad mer brukar behöva bytas?

Postat: sön 10 maj 2015, 10:50
av dieselputte
Hoegaarden skrev:På skruvat finns det två olika varianter av fjärderbenslager. Ett i gummi/metall utan kullager och ett med kullager. Vad gör det för skillnad och vilket bör man montera på bilen när man river dämparna?
Har ingen aning om det gör någon skillnad. Jag köpte SKF´s variant från Skruvat.se och original lagret såg likadant ut med kulor som flög ut då ena lagret delade sig när jag tog isär fjäderbenet.

Inbillar mig iaf att ett lager med gummi mot metall kan kärva vid kyla, men vem vet , det kanske är bättre ?

Rullager vore väl det ultimata.

Re: Stötdämparbyte fram v50, vad mer brukar behöva bytas?

Postat: mån 11 maj 2015, 20:05
av euroman
Är ju verkligen inte dumt att byta slavcylindern/urtrampningslagret när man ändå är där och grejer!