NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maxvar
#961439
Hej!

Tändningslåset till min Volvo 2.4 V50 -04 har gått sönder och jag tänkte byta det.Tänkte höra om det finns något som har gjort det tidigare och som vet om man bara kan byta ut ett tändningslåset rakt av, eller krävs det att man kodar om. Kommer det nya låset att kunna öppna bilens centrallås?

Jag har demonterat låset och är klar att skifta lås, men innan jag köper ett nytt lås vill jag kolla med er så att jag inte slänger pengarna i sjön.

Mvh Magnus
av timebandit
#961481
Hjälpt en kompis på hans 05a. Det var bara att skifta. Låset har en egen styrenhet. Det är nyckeln som behöver kodas om, om det händer den något.
Men känner du sig osäker så fråga dom på Bilia/Volvo så får du väl förhoppningsvis korrekt information :)
av maxvar
#961488
timebandit skrev:Hjälpt en kompis på hans 05a. Det var bara att skifta. Låset har en egen styrenhet. Det är nyckeln som behöver kodas om, om det händer den något.
Men känner du sig osäker så fråga dom på Bilia/Volvo så får du väl förhoppningsvis korrekt information :)
Tack för svaret! Då beställer jag en begagnad och testar att byta.

Mvh Magnus
av maxvar
#961684
getsome skrev:Bara att byta , ingen kodning krävs , har bytt på 3 st V50or själv :)
Tack för svaret "getsome"!

Jag har en Volvo v50 -04, 2.4 manuell bensin. Vet du om det har någon betydelse om jag måste ha ett tändningslås från en bil med samma tillverkningsår och motorchassi som min egen, eller skulle jag kunna använda mig av ett från exempelvis en V50 -07 automat diesel?

Mvh Magnus Axelsson
av getsome
#962181
Jag har bara bytat på 04-06 modeller men alla gånger tagit tändingslås från 2010 och framåt och alla har passat så du kan ta från vilken som...
av maxvar
#965188
getsome skrev:Jag har bara bytat på 04-06 modeller men alla gånger tagit tändingslås från 2010 och framåt och alla har passat så du kan ta från vilken som...
Hej Getsome!

Jag beställde ett tändningslås från bildelsbasen med tillhörande nycklar. Efter installationen fungerade inte bilen. Ingenting hände när jag vred om nyckeln. Då använde jag nycklarna som tillhörde det nya låset. Jag kunde inte prova med den gamla nyckeln eftersom den brutits av.
Du som bytt låset några gånger kan förmodligen svara på frågan om jag ska använda mig av de nya nycklarna eller den gamla nyckeln till det nya tändningslåset.
Om det är de gamla jag ska använda får jag bege mig till Volvo och koda om de nya.
Hoppas du kan besvara min fråga.

Med vänlig hälsning
Magnus Axelsson
av timebandit
#965347
Gamla nycklarna. Nycklar måste kodas in för att kunna användas.

Nu vet jag inte om man kan koda in andra/begagnade nycklar, annars måste du dessvärre beställa ny nyckel och koda bort den gamla.
Ingen reservnyckel att prova med?

Tändningslåset har en "extern" styrenhet där nyckelinfo sparas. Så byte av tändningslås påverkar inte nycklarna.
av Okalettos
#1325913
timebandit skrev: sön 12 apr 2015, 18:00 Gamla nycklarna. Nycklar måste kodas in för att kunna användas.
.
.
.
Tändningslåset har en "extern" styrenhet där nyckelinfo sparas. Så byte av tändningslås påverkar inte nycklarna.
Hej, hm.. Förstår inte riktigt.. Behöver bilens befintliga/gamla nycklar kodas in, eller inte, vid byte av tändningslåset..?

Mvh :)
av pdbepa
#1326404
Men öppna och se så du inte har smuts i kontaktytorna i tändlåset.. Har du mätinstrument? Så är det lätt att mäta kontakten i dom olika lägen
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]