Bäst på vad? alla har sina för och nackdelar..
Peugeotmotorerna (eg PSA-koncernens) kallas 1,6d och 2,0d, dessa har partikelfilter som skall bytas vid 12000mil, dyrt om Volvo ska göra det.
Det ska även fyllas på s.k. additiv-vätska vid ca 6000mils intervall som hjälper till att bränna rent partikelfiltret med jämna intervaller.
Har ingen större erfarenhet av 1,6:an men 2,0:an tycker jag är en trevlig motor på 136hk som jobbar på bra.
1,6 ersattes på slutet av D2 som också är en 1,6 liters, men har en annan typ av "underhållsfritt partikelfilter" som inte ska bytas i serviceintervallet (men likväl kan de bli fulla och behöva ersättas.) Sista årsmodellen 2012 fick samtliga dieselmotorer i Volvo V50 "underhållsfritt partikelfilter".
D3 och D4 & D5 är volvos gamla femcylindriga diesel i olika effektutföranden.
D3 och D4 är samma 2,0 liters motor men med olika mjukvaror, 150hk/350nm vs 177hk/400nm.
D5 2,4liter 180hk/400nm med manuell låda, med automat 180hk/350nm
D5 ersattes mot slutet av D4, praktiskt taget lika kraftfull men betydligt snålare.
En D3/D4 är nog mest "moderna" dieselmotorn till V50 - de lever kvar i nya V40 och S/V60 - starkare och (i vissa fall även snålare!). Min erfarenhet är att V50:an med de mindre motorerna dvs 115-hästars D2 och DriveE med 110hk bara är väsentligt snålare än D3/D4 när man fiskör i 80-90km/h.
Räkna dock med att skatten sticker uppåt på de större, kan tippa på 2500kr får en 2,0:a, D5:an med manuell dök upp till 3500kr vid årsskiftet, D5 med automat ligger säkert över 4000kr nu!
Läs mer här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=70311
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=87511
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=66998
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=67836
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=72591
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=72591