- ons 18 mar 2015, 19:49
#958769
Tjenare boys!
Rullar runt i en V50 1.6drivE. Har haft lite problem med motorn, den har gått in i limp-mode lite då och då. Resultatet var en trasig tryckreglerventil. Den byttes för att i värsta fall behöva byta EGR-ventilen om problemet fortfarande kvarstod.
Bilen funkade klockrent i 4-5 veckors tid efter bytet av tryckreglerventilen. Nu förra veckan så dog bilen typ som om det var dieselstopp. Provade alla basicgrejer med att tanka den med 5l diesel för att kolla bränslet. Den startade, gick i ca 10 min på tomgång för att sedan dö och inte vilja starta igen.
Efter 20-30 min så kickade motorn igång igen. Denna gången gick den i hela 45-50 min innan den dog. Bogserade bilen till verkstan som jag har haft den inne på vid tidigare problem. Mecken kom fram till att EGR-ventilen och allt i samband med partikelfilter var helt och fint. Men att det nu hade kommit upp en ny felkod i bilen. "8430 - Sensorförsörjningsspänning 3, Signal för låg."
Mecken har haft 2 kunder innan mig med samma problem. Han har inte kunnat lösa problemet utan har fått skicka bilarna till Volvo. Den första kunden fick bilens problem lösta av Volvo. Den andra kunden fick inte löst sina problem via Volvo. Detta är tydligen ett jättevanligt fel på C30/S40/V50.
Någon som vet något om denna felkod som kanske har en lösning på hur man skall gå tillväga med problemet?
Svara här, mail eller skicka ett sms. Alt, ring mig. :)
[email protected]
0704626336
Ha'de gött så länge så hoppas jag att vi hörs på ett eller annat sätt! :)
Rullar runt i en V50 1.6drivE. Har haft lite problem med motorn, den har gått in i limp-mode lite då och då. Resultatet var en trasig tryckreglerventil. Den byttes för att i värsta fall behöva byta EGR-ventilen om problemet fortfarande kvarstod.
Bilen funkade klockrent i 4-5 veckors tid efter bytet av tryckreglerventilen. Nu förra veckan så dog bilen typ som om det var dieselstopp. Provade alla basicgrejer med att tanka den med 5l diesel för att kolla bränslet. Den startade, gick i ca 10 min på tomgång för att sedan dö och inte vilja starta igen.
Efter 20-30 min så kickade motorn igång igen. Denna gången gick den i hela 45-50 min innan den dog. Bogserade bilen till verkstan som jag har haft den inne på vid tidigare problem. Mecken kom fram till att EGR-ventilen och allt i samband med partikelfilter var helt och fint. Men att det nu hade kommit upp en ny felkod i bilen. "8430 - Sensorförsörjningsspänning 3, Signal för låg."
Mecken har haft 2 kunder innan mig med samma problem. Han har inte kunnat lösa problemet utan har fått skicka bilarna till Volvo. Den första kunden fick bilens problem lösta av Volvo. Den andra kunden fick inte löst sina problem via Volvo. Detta är tydligen ett jättevanligt fel på C30/S40/V50.
Någon som vet något om denna felkod som kanske har en lösning på hur man skall gå tillväga med problemet?
Svara här, mail eller skicka ett sms. Alt, ring mig. :)
[email protected]
0704626336
Ha'de gött så länge så hoppas jag att vi hörs på ett eller annat sätt! :)
·bada bing - bada bong·