NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lefty
#958769
Tjenare boys!
Rullar runt i en V50 1.6drivE. Har haft lite problem med motorn, den har gått in i limp-mode lite då och då. Resultatet var en trasig tryckreglerventil. Den byttes för att i värsta fall behöva byta EGR-ventilen om problemet fortfarande kvarstod.

Bilen funkade klockrent i 4-5 veckors tid efter bytet av tryckreglerventilen. Nu förra veckan så dog bilen typ som om det var dieselstopp. Provade alla basicgrejer med att tanka den med 5l diesel för att kolla bränslet. Den startade, gick i ca 10 min på tomgång för att sedan dö och inte vilja starta igen.

Efter 20-30 min så kickade motorn igång igen. Denna gången gick den i hela 45-50 min innan den dog. Bogserade bilen till verkstan som jag har haft den inne på vid tidigare problem. Mecken kom fram till att EGR-ventilen och allt i samband med partikelfilter var helt och fint. Men att det nu hade kommit upp en ny felkod i bilen. "8430 - Sensorförsörjningsspänning 3, Signal för låg."

Mecken har haft 2 kunder innan mig med samma problem. Han har inte kunnat lösa problemet utan har fått skicka bilarna till Volvo. Den första kunden fick bilens problem lösta av Volvo. Den andra kunden fick inte löst sina problem via Volvo. Detta är tydligen ett jättevanligt fel på C30/S40/V50.

Någon som vet något om denna felkod som kanske har en lösning på hur man skall gå tillväga med problemet?
Svara här, mail eller skicka ett sms. Alt, ring mig. :)

[email protected]
0704626336


Ha'de gött så länge så hoppas jag att vi hörs på ett eller annat sätt! :)
av binkie
#1532854
Hersby skrev: fre 03 mar 2023, 08:28 Hej!!
Vad var felet, vad fick du byta? Har just fått samma felkod (ECM 8430).
Senast TS var aktiv va 2019 så du får nog inget svar.
Felkoden tyder på fel på 5v signalen ut till motorns givare. Oftast beror det på oxidation i EGR ventilens elektronik. Koppla ur EGR ventilen och se om felkoden på signalspänningen försvinner alt om motorn går att starta om felet är permanent.
av Hersby
#1533209
Tack för svaret.
Ja, felkoden betyder spänningsmatning 3 för låg signal. Jag har dock ännu inte hittat vad som orsakat felet och bilen stannade idag igen och gick inte att starta. EGR ventilen har jag tidigare bytt efter bl.a. ECM 4477, för lågt flöde EGR ventil och ECM 4490, För hög signal EGR ventil. Den har bara gått ca 2000 mil efter bytet, så jag har varit tveksam till att felet ligger i själva EGR ventilen. Har dock inte kopplat bort den. Ska dock prova med detta också.
Men om man kopplar bort den och bilen går, kan man då utgå ifrån att felet ligger i EGR ventilen och tro att det hjälper om man sätter dit en ny?
av kvillebäck
#1533309
jag skulle titta så du har ström fram till MAP-sensorn. (Mittersta kabeln+vänster kabel)+(mittersta kabeln+höger kabel) .
MAP-sensorn används på denna motor för att mäta att EGR öppnar som den skall. Annars får du varning om låg genomströmning i din EGR P0401.
denna varning kan du även få om MAP-sensorn börjar klägga igen eller packningen mellan EGR och motorblock sitter snett. (kan börja komma långt efter EGR-byte)
av Hersby
#1533363
Tack för svaret.
Den enda felkod jag fått är ECM 8430 (från Vida). Spänningsmatning 3 för låg signal.
Koden motsvarar nog P0405 ( generella koder)
Har inte fått någon kod som skulle indikera dålig genomströmning i EGR.
Jag kopplade bort kontakten till EGR ventilen när jag fick stop. Med EGR ventilen bortkopplad går motorn.
MAP sensor är väl detsamma som laddtrycksgivare?
Mvh Leif
av binkie
#1533395
Hersby skrev: ons 08 mar 2023, 15:03 Tack för svaret.
Den enda felkod jag fått är ECM 8430 (från Vida). Spänningsmatning 3 för låg signal.
Koden motsvarar nog P0405 ( generella koder)
Har inte fått någon kod som skulle indikera dålig genomströmning i EGR.
Jag kopplade bort kontakten till EGR ventilen när jag fick stop. Med EGR ventilen bortkopplad går motorn.
MAP sensor är väl detsamma som laddtrycksgivare?
Mvh Leif
Är felkoden permanent? Isf försvinner den när du kopplar ur EGRen?
av Hersby
#1533417
Ja, den borde kanske försvinna, men har på grund av snövädret fått lov att ägna mig åt annat idag och har inte kopplat upp mig mot Vida efter att jag kopplat bort EGR ventilen. Jag kollade dock igå med en ELM, då EGR ventilen var urkopplad, och fick bl.a. felkoden P0405 (pending).
Ska kolla med Vida imorgon.
Tack för att du visar intresse.
Mvh Leif.
av Hersby
#1533602
Felkoden ECM 8430 finns kvar även när EGR kopplats bort. Beträffande spänning på laddtrycksgivaren var det ca 5,5 volt respektive ca 7 volt.
Men Det står i Vida: Kortslutning i kontaktstycket till EGR-ventilen kan även påverka signal från bränsletrycksgivaren eftersom spänningsmatningen till dessa båda komponenter sker från samma pinne på styrenhet motor ECM. En utebliven signal från bränsletryckgivaren kan ge kraftiga symptom, exempelvis vid körning.

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]