- tor 06 apr 2023, 22:44
#1536724
Återkommer nu, när jag tror det löst sig.
Eftersom EGR ventilen var mindre än 2 år vände jag mig till leverantören. Den EGR ventil jag köpt av dem, Valeos originalventil, fanns inte i lager längre. Jag fick dock pengarna tillbaka. Jag köpe sedan en ny EGR ventil från annan leverantör.
Innan jag bytte körde jag Vidas testprogram duty cycle, som visar hur EGR ventilen öppnar.
Jag tyckte kurvan såg lite märklig ut med dippar i samband med gaspådrag.
När jag sedan bytte EGR ventil kände jag att en av fästbultarna inte satt lika hårt som den andra.
Efter att bytt EGR ventil körde jag duty cycle pånytt och då såg kurvan renare ut, utan några dippar.
Nu har jag kört i några veckor utan några driftsavbrott.
Jag kollade även förbrukningen både innan och efter att jag bytt EGR ventil. Jag lade märke till att förbrukningen inte gick ned till 0 genast när jag släppte gasen, innan jag bytte. Det gjorde den sedan på det sätt den ska sedan när jag bytt EGR ventil.
Förklaringen till felkoden ECM 8430. Spänningsmatning 3, för låg signal
och de plötsliga stoppen, kan i mitt fall alltså vara fel i EGR ventilen eller otät anslutning, eller en kombination av båda.