NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvillebäck
#1533613
Tror inte att du kan köra med utebliven signal från bränsletrycksgivaren. Det räcker med en felsignal en tiondels sekund för att den skall stänga av bränsletillförseln för att skydda motorn.
Tror du skall undersöka din EGR noga.
av Hersby
#1534091
Jag har nog kommit fram till att det är i det närmaste spänningslöst på pol 3 till EGR ventilen. Det är pluspolen till motorn till EGR ventilen. Den ska enligt Vida ge 5 volt när tändningen är på. Varför jag inte trott på fel i EGR ventilen är därför att den bara gått ca 2 000 mil s3dan jag bytte och då det är en helt ny original Valeo. Hade det däremot varit för hög spänning hade jag bytt utan att tveka. Jag ska be en verkstad felsöka imorgon
av Hersby
#1534381
Verkstaden har felsökt och säger att det är kortslutning i EGR ventilen.
Jag har kontaktat Autodoc, eftersom det var i april 2021 jag köpte EGR ventilen och fabriksgaranti ska gälla i två år. Det var en Valeo, exakt den som satt som original.
De kommer förmodligen att ersätta mig med en ny. Den valeo jag tidigare köpt hade de inte för närvarande, men en annan Valeo, med samma OEN nummer. Jag kan se att bildelsbasen även plockat denna Valeomodell från skrotade volvo d4164.
Hoppas det kommer att lösa problemet.
Felkoden från Vida var som sagt ECM 8430. spänningsmatning 3, för låg signal.
Det motsvarar generella P0698.
av Hersby
#1536724
Återkommer nu, när jag tror det löst sig.
Eftersom EGR ventilen var mindre än 2 år vände jag mig till leverantören. Den EGR ventil jag köpt av dem, Valeos originalventil, fanns inte i lager längre. Jag fick dock pengarna tillbaka. Jag köpe sedan en ny EGR ventil från annan leverantör.
Innan jag bytte körde jag Vidas testprogram duty cycle, som visar hur EGR ventilen öppnar.
Jag tyckte kurvan såg lite märklig ut med dippar i samband med gaspådrag.
När jag sedan bytte EGR ventil kände jag att en av fästbultarna inte satt lika hårt som den andra.
Efter att bytt EGR ventil körde jag duty cycle pånytt och då såg kurvan renare ut, utan några dippar.
Nu har jag kört i några veckor utan några driftsavbrott.
Jag kollade även förbrukningen både innan och efter att jag bytt EGR ventil. Jag lade märke till att förbrukningen inte gick ned till 0 genast när jag släppte gasen, innan jag bytte. Det gjorde den sedan på det sätt den ska sedan när jag bytt EGR ventil.
Förklaringen till felkoden ECM 8430. Spänningsmatning 3, för låg signal
och de plötsliga stoppen, kan i mitt fall alltså vara fel i EGR ventilen eller otät anslutning, eller en kombination av båda.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]