Sida 1 av 1

Motor 1.8F + & -

Postat: tis 17 mar 2015, 11:55
av Esarp
Hej undrar vad de e för fördelar och nackdelar med motorn 1.8F?
Gärna även fördelar o brister på s40/V50 07-08

Allt är av intresse

Re: Motor 1.8F + & -

Postat: tis 17 mar 2015, 12:42
av Rådlös
Fördelar: Du kan köra på E85 med allt vad det innebär. Bränslepris 10 kr litern, mindre miljöpåverkan, i vissa sammanhang lägre skatt, ingen trängselskatt etc. etc. (Detta gäller kanske inte överallt och inte efter 5 år ??? Kolla upp om det är viktigt för dig) Det har funnits fri parkering för miljöbilar i några större städer. Jag vet inte om det finns kvar ännu? Kolla t.ex här: http://www.miljofordon.se/
Du har ingen kamrem som skall bytas eller hotar att brista. Du har kamkedja i stället. Det finns ingen föreskriven bytesintervall för den. Det betyder förmodligen att den byts vid behov långt fram i någon obestämd framtid. Du har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. (Se till att kabeln finns med om du köper en begagnad bil) Och sist men inte minst, du göder inga "medeltida diktaturer" eller skurkstater med E85.

Nackdelar: Motorn är i minsta laget. Jag har en V70 2.0F -08. Det är samma motor som din, men med lite större cylinderborrning. Den är på 147 hkr med 190 Nm i vridmoment. Volvos 5-cylindriga F-motorer har betydligt mer vridmoment. Den "svagaste" har 300 Nm. Skall du dra husvagn eller annan last så är 1.8-motorn i minsta laget. Det går att dra släp med den, men det är inget man gör ofta eller regelbundet. Motorn har kortare oljebytesintervall, men kör man inte mer än 1000 - 1500 mil om året så infaller det ändå vid den årliga servicen som alla bilar kräver.

Ställ gärna mer frågor om du känner osäkerhet.

Re: Motor 1.8F + & -

Postat: tis 17 mar 2015, 14:51
av Esarp
Tackar riktigt bra info:)
När kom Volvos ens motorer? Hur vet man att det sitter en sådan i bilen?
Något som ofta brukar strula på dessa motorer?

Re: Motor 1.8F + & -

Postat: tis 17 mar 2015, 15:47
av grillchips
Trängselskatt får vi minsann betala med vår V50 1.8F 2008 och har fått göra redan från start av vårt ägande (2012).
I övrigt är det en trevlig bil för vardagen, förbrukningen är lite hög även på E85 men fortfarande billigare än att köra den på B95. Du verkar köra en D5 idag och det kommer såklart vara som natt och dag rent effektmässigt - 1.8F är motsatsen till en raket men att frakta arslet från A till B duger den väldigt bra till och årsskatten ligger på drygt 1050kr (tidigare 950).

Angående motorn så är de flesta negativa inlägg här på forumet gällande att 1.8F är svårstartad eller går ojämnt. I majoriteten av fallen så är detta pga att man har hoppat friskt mellan bränslen. Visst, det är en flexifuel och SKA klara att gå på både bensin och etanol - "jag ska kunna välja vad jag vill för dagen" verkar folk tänka. Det som däremot glöms bort är adapteringen som behöver ske, dvs att när nytt bränsle är i tanken så ska motorn köras en sträcka (vissa säger 15min, vissa säger 30min) för att motorn ska FÖRSTÅ att det är nytt bränsle som gäller och då anpassa sig efter det.
Kör du bilen från jobbet, tankar nytt bränsle 100m hemifrån och sedan ställer bilen direkt så verkar problem uppstå.
Jag personligen har kört uteslutande på E85 (inte en droppe B95) sedan inköpet i maj 2012 och den har fungerat ypperligt.
Däremot vet jag att tidigare ägare körde E85 på sommaren och B95 på vintern då han förvarade den i carport och den därför blev väldigt kall under vinterhalvåret.

Obs, se till att välja en faceliftad modell, dvs 2008 eller nyare. De är tjusigare. ;)

Edit:
1.8F är en motor från Ford, inte Volvo.

Re: Motor 1.8F + & -

Postat: tis 17 mar 2015, 17:01
av Rådlös
"Tackar riktigt bra info:)
När kom Volvos ens motorer? Hur vet man att det sitter en sådan i bilen?
Något som ofta brukar strula på dessa motorer?"

Volvos egna motorer kom om jag minns rätt 2008 eller 2009? Dom heter med en sifferbeteckning som motsvarar cylindervolymen (ungefär) 2.5F och tilläggsbokstäver om det är turbo etc. etc. För några år sedan gick man ner i modellprogrammet och minskade på utbudet av F-motorer. Man gick tillbaka till en fyrcylindrig, men det är inte samma motor som 1.8F eller 2.0F. Det var lite sensation med den för man hade lyckats pressa förbrukningen neråt, under litern eller däromkring. Min V70 2.0F drar 1,18 L/mil. Jag kör alltid på E85. 2.5 drog någon deciliter mer i genomsnitt. Med en större motor behöver man ju inte alltid "segdra ur varven" på samma sätt som en mindre motor. Men kör man lugnt så är förbrukningen låg. OBS! Om man drar släp, så drar den markant mer bränsle. Detta gäller min 2.0F. Som väl är så kör jag kanske bara något släplass till kommunens soptipp om året eller liknande. Detta med den högre förbrukningen kommer sig av det lägre vridmomentet.
På utsidan av bilen syns det på emblemen bak på bilen. Alla FFV (FlexiFuel Vehicle) heter "motorstorleken"F och eventuella tillägg för turbo.
Det sades när VEA-motorerna projekterades att även dom skulle komma i en FFV-version, men hittills har inget synts av detta. Och jag instämmer med grillchips, man skall hålla sig till ett och samma bränsle hela tiden. Det cirkulerar fortfarande rykten att bilen är svårstartad på vintern etc. etc. Detta är inte sant. Ryktena kommer från dom som aldrig har kört någon FFV. Än mindre ägt någon. Dom hänvisar till någons svågers morsas före detta sambos jobbarkompis granne som fick väldiga problem när han åkte i en etanolbil.