Sida 1 av 1

Servicetips för C30 2,4i - protokoll osv? [löst]

Postat: mån 16 feb 2015, 08:26
av :stefan:
Hej, tänkte ge morsans C30 en välbehövlig service, men jag hittar inget serviceprotokoll eller liknande att utgå från? Jag har googlat sönder mig men hittar bara drösvis med trådar om diesel och/eller etanolmodellerna...

C30 2,4i 2007 med B5244S4-motorn. Den har bara gått dryga 5000 mil så kamremmen lär ju inte vara dags än.

Men någon som sitter på ett schema eller ska man bara köra på olja, oljefilter och luftfilter som vanligt? När är det dags för kupéfilter, stift osv?

/red
Jag öser på med fler frågor! Oljefiltret verkar man komma åt uppifrån? Stod och glodde som ett fån häromdan och letade kring oljetråget under kärran, men det verkar vara den svarta burken med en stor sexkantskalle strax bakom kylaren? 27mm skalle?
Likaså, hur vet man om man har aktivt kolfilter eller vanligt pappfilter för kupén? På min V70 vet jag att det syns på knapparna på ACn, är det samma system för C30?

Re: Någon som har serviceprotokoll för C30 2,4i..?

Postat: mån 16 feb 2015, 10:32
av P210
Stift 6000mil
Kamrem 10år eller 16000mil
Kupefiltrer byts varje år eller vart 1500:e mil, men jag är inte säker.

Svårt hitta info på Volvos sidor, lyckades hitta servicesökning på den Kanadesiska.. knappa in din bil
http://www.volvocars.com/en-CA/top/your ... edule.aspx

Re: Någon som har serviceprotokoll för C30 2,4i..?

Postat: mån 16 feb 2015, 11:53
av :stefan:
Det där var en bra länk! Framförallt att den listar både föregående och nästkommande service. Tack! :D

Re: Servicetips för C30 2,4i - protokoll, vilket kupéfilter osv?

Postat: fre 20 feb 2015, 11:23
av :stefan:
Kollade med Volvo och det var kolfiltret (som Volvo kallar multifilter) som gällde i kupéfiltret, glömde fråga hur man ser det, men har man luftkvalitetssensorn är det den dyrare varianten som gäller.
Ett rent helvete att byta för övrigt. Tre stycken muttrar för att få loss gaspedalen (10mm hylsa och kort förlängare, en fast nyckel tog bara emot överallt tyckte jag), loss med kontakten och sedan hade jag sån tur att det satt en vingmutter för filtret. Annars insexnyckel. Att krångla ur/i filtret var också bökigt, ut kom det efter lite svordomar, men när det skulle in fick jag i princip knöla in det.

Oljefiltret kommer man mycket riktigt åt uppifrån, 36mm hylsa för att få loss det, men se till att lägga trasor runt om annars dräller det lätt olja ner i generatorn som sitter precis bredvid.

Luftfiltret var skitenkelt, två stjärnskruvar och sedan bara dra ut en insats som filtret satt i. Föredömligt!

Stiften tar jag nästa gång. ;)