Volvo V50 Classic- Några frågor/funderingar
Postat: sön 15 feb 2015, 19:55
Hej!
Vi har just bytt till en Volvo V50 Classic DRIVe 2011. Den är trevlig på alla sätt och vis, men det är några detaljer som är oklara! Därför tänkte jag samla dem här nu i förhoppning att få klarhet i funderingarna :)
Det kan hända att det finns trådar om några av dessa saker redan, men kör på ändå.
-)
1. Det viktigaste till först. Bilen har vid flertalet tillfällen börjat rycka och knycka, ganska hårt, vid landsvägs- och motorvägsfart(typ 80-110, varvtal ca. 2000 och 5:ans eller 6:ans växel). Inga speciella omständigheter vid några av dessa tillfällen. Inga accelererationer el.dyl. Bilens tidigare ägare körde mest korta sträckor(det var därför han bytte den berättade han, då vi ringde och frågade om bilen haft några fel, innan vi köpte den), så tanken om att det är partikelfiltret som regenererar slog mig, eftersom bilen nu körs ca 100 km/dag. Hur kraftiga knyckningar kan kännas vid regenerering? Dessutom borde väl bränsleförbrukningen stiga markant vid regenerering, och detta har vi inte noterat!?
2. Bilens språk (radio, kördator etc.): Går det enbart att ändra vid service (programvara)? Vi är finlandssvenskar så det skulle vara trevligt att byta till svenska.
3. Regnsensorn har jag upplevt att inte fungerar alls/torkar väldigt sällan! Hur fungerar den (instruktionsboken är väldigt flummig på den punkten), och går det att ställa känsligheten?
4. Bilen har ju bluetoothtelefon, som fungerar fint. Det enda problemet är att då någon ringer till en syns bara numret, och inte personens namn. Går detta att åtgärda? Namnet på personerna syns ju när man skall ringa till någon!
5. Belysningens automatläge har jag upplevt som konstigt, eftersom baklamporna är helt avstängda dagtid. Är det ens lagligt? I övrigt är belysningen helt suverän.
6. Då man stänger av bilen står det någonting (på finska) om att ''Rajoita suoja''= ''Begränsa skydd'' (typ). Vad betyder detta? Läste i instruktionsboken, och där flummade det någonting om larmet och om huruvida man sitter kvar vid bilen när man låser den... Kan någon förklara vad detta är!?
7. Bilen har fjärrstyrd dieselvärmare som tillval. Väldigt trevligt, men slår denna av sig själv under färd, eller måste man stänga av den själv med fjärrkontrollen när man åker iväg?
Tror det var allt! :D
Vi har just bytt till en Volvo V50 Classic DRIVe 2011. Den är trevlig på alla sätt och vis, men det är några detaljer som är oklara! Därför tänkte jag samla dem här nu i förhoppning att få klarhet i funderingarna :)
Det kan hända att det finns trådar om några av dessa saker redan, men kör på ändå.

1. Det viktigaste till först. Bilen har vid flertalet tillfällen börjat rycka och knycka, ganska hårt, vid landsvägs- och motorvägsfart(typ 80-110, varvtal ca. 2000 och 5:ans eller 6:ans växel). Inga speciella omständigheter vid några av dessa tillfällen. Inga accelererationer el.dyl. Bilens tidigare ägare körde mest korta sträckor(det var därför han bytte den berättade han, då vi ringde och frågade om bilen haft några fel, innan vi köpte den), så tanken om att det är partikelfiltret som regenererar slog mig, eftersom bilen nu körs ca 100 km/dag. Hur kraftiga knyckningar kan kännas vid regenerering? Dessutom borde väl bränsleförbrukningen stiga markant vid regenerering, och detta har vi inte noterat!?
2. Bilens språk (radio, kördator etc.): Går det enbart att ändra vid service (programvara)? Vi är finlandssvenskar så det skulle vara trevligt att byta till svenska.
3. Regnsensorn har jag upplevt att inte fungerar alls/torkar väldigt sällan! Hur fungerar den (instruktionsboken är väldigt flummig på den punkten), och går det att ställa känsligheten?
4. Bilen har ju bluetoothtelefon, som fungerar fint. Det enda problemet är att då någon ringer till en syns bara numret, och inte personens namn. Går detta att åtgärda? Namnet på personerna syns ju när man skall ringa till någon!
5. Belysningens automatläge har jag upplevt som konstigt, eftersom baklamporna är helt avstängda dagtid. Är det ens lagligt? I övrigt är belysningen helt suverän.
6. Då man stänger av bilen står det någonting (på finska) om att ''Rajoita suoja''= ''Begränsa skydd'' (typ). Vad betyder detta? Läste i instruktionsboken, och där flummade det någonting om larmet och om huruvida man sitter kvar vid bilen när man låser den... Kan någon förklara vad detta är!?
7. Bilen har fjärrstyrd dieselvärmare som tillval. Väldigt trevligt, men slår denna av sig själv under färd, eller måste man stänga av den själv med fjärrkontrollen när man åker iväg?
Tror det var allt! :D