Sida 1 av 2

Dött batteri på V50 D2 -11 ~14000 mil

Postat: lör 07 feb 2015, 11:51
av tisu
Hej!

Imorse skulle jag starta direktvärmen på bilen, vred då ett hack med nyckeln som vanligt. Men då var allt dött. Eller jo, jag hörde ett knäppande (relä?) från handsklådan. Vid full tändning intensifierades knäppande, men annars dött.

Svärfar försökte kabla igång men ingen, inte ens gnistor på min minuspol... Eller jo, knäppandet blev än mer intensivt under själva kablandet. Jag har tyvätt bränt min multimeter, så jag kan inte kolla spänningen just nu. Jag har min Ctek 3600 på, men utropstecknet lyser. Tänker ha kvar den dock utifall... Nu lyser parkeringslamporna fram och bak trots att bilen inte står i det läget.

Om några timmar får jag hit en multimeter och en gammaldags batteriladdare dock. Så får jag igång bilen så kan jag iaf se om generatorn ger något.

Aldrig varit problem med batteri eller starter tidigare
  • Någon som varit med om något liknande? Vad var det för fel då?
    Om ni bytt batteri, vad tog ni för modell?
    Det står att batteribyte måste registreras på styrenheten, vad innebär det?
    Läste att generatorerna på dessa modeller är underdimensionerade, kan det stämma?

Re: Dött batteri på V50 D2 -11 ~14000 mil

Postat: lör 07 feb 2015, 12:36
av tisu
Två relän som knäpper. R14 i motorrummet, verkade gå till handsken vid dragkroken så den drog jag ur. Den under handsfacket vet jag inte vad den har för funktion, så den låter jag sitta. Det är den som knäpper olika beroende på ovan.

Det är den som sitter precis ovan säkringarna 49. 50. 51

Re: Dött batteri på V50 D2 -11 ~14000 mil

Postat: lör 07 feb 2015, 13:12
av tisu
Märkte att utropstecknet på Cetek blinkade i takt med knäppet från relät under handsfacket, det gjorde parkeringsljuset.

Vred om halvljusreglaget till 0 eller vad man kallar det. Knäppet upphörde. Nu knäpper inget i bilen, men fortfarande utropstecken i Cteken.

Re: Sv: Dött batteri på V50 D2 -11 ~14000 mil

Postat: lör 07 feb 2015, 13:17
av Severin
Ctek skriver

Kontrollera följande om varningslampan lyser:
1. Är pluskabeln på laddaren kopplad till pluspolen på batteriet?
2. Är laddaren ansluten till ett 12 V-batteri?
3. Har laddningsprocessen avbrutits under STEG 1, 2 eller 5? Starta om laddaren med MODE-knappen. Om laddningsprocessen fortfarande avbryts är batteriet ... STEG 1: ... svårt sulfaterat och kan behöva bytas ut steg 2: ... inte laddningsbart och kan behöva bytas ut. STEG 5: ... utan förmåga att bibehålla laddning och kan behöva bytas ut

Re: Dött batteri på V50 D2 -11 ~14000 mil

Postat: lör 07 feb 2015, 13:22
av tisu
Laddaren går aldrig ur standbyläget, så den laddar inte i teorin. Men jag har väckt batterier tidigare genom att bara låta den stå trots utropstecken.

Re: Dött batteri på V50 D2 -11 ~14000 mil

Postat: lör 07 feb 2015, 13:29
av leiwi
Ditt batteri är nog tvärdött tyvärr
Skulle inte råda dig att försöka starta innan du är helt säker på att batteriet är åtgärdat

Knäppningarna från reläer ock "felet" med ljuset kommer sig av att dom olika styrenheterna i bilen har alldeles för låg spänning
Om du gör upprepade försök med dålig spänning så kan dessa enheter ta allvarlig skada.

På verkstad hänger man alltid på extern laddning vid arbete med elsystemet eller vid programmering /uppdatering av styr systemet
för att skydda styrenheterna

Re: Dött batteri på V50 D2 -11 ~14000 mil

Postat: lör 07 feb 2015, 13:44
av Perra83
Helt klart har batteriet gjort sitt!

Koppla ur det gamla och stoppa i ett nytt.

Re: Dött batteri på V50 D2 -11 ~14000 mil

Postat: lör 07 feb 2015, 13:59
av rodi
Biltemas AGM batterier är rekomonderas av mig. Har haft snart i 4 år på min bil, inga problem hittils.

Re: Dött batteri på V50 D2 -11 ~14000 mil

Postat: lör 07 feb 2015, 14:01
av fjohan82
Såhär betedde sig mitt batteri när det var slut vid 13800 mil: https://www.youtube.com/watch?v=gFYz1-IfLbw.
Bytte strax efter till ett på 80Ah när bilen ändå var inne hos Volvo (det som satt i från fabrik var på 60Ah). Nu har bilen gått närmare 14500 och det fungerar hur bra som hellst med start och värmare etc.

Re: Dött batteri på V50 D2 -11 ~14000 mil

Postat: lör 07 feb 2015, 14:28
av tisu
Biltema AGM 314x174x190 80Ah verkar ju stämma. Det är dock högre än org. Så jag vet inte som det får plats... Sedan ser polerna ut att sitta på fel ställen. :/

Det står att batteribyte måste registreras på styrenheten. Kan jag byta själv då?