Sida 1 av 3
Problem med spjällhus v50 2.0d.
Postat: mån 26 jan 2015, 19:47
av Sierra94
Har en fundering angående spjällhuset på min bil. Den öppnar nämligen bypassventilen förbi intercoolern (den högra framifrån) en stund efter start vid varm motor. Men stänger INTE den vänstra samtidigt.
Nu till 10000 kr frågan: ska den göra det eller ej? För den vänstra stängs en stund och fjädrar tillbaka när man vrider av motorn. Så vakuumventilen funkar.
Antar att den gör detta pga av att motorn blir för kall nu när det är kallt ute. De som följt mig och min *host* köra volvo vet att jag har problem med genereringar och hög förbrukning titt som tätt.
Varje gång den drar mkt slutar egr att funka (men klickar flera ggr när man vrider av tändningen) och bypassspjället öppnar. Detta tyder ju på regenerering och inget annat?
Har bytt dpf sensor och egr samt fyllt additiv nyligen inkl nollning. Samt att sensorvärden till dpf visar bra värden i Vida.
Re: Problem med spjällhus v50 2.0d.
Postat: tis 27 jan 2015, 19:36
av TommyP86
Det är väldigt vanligt att spjället går sönder/blir dåligt. Då går bilen bara på tomgång, och väldigt dåligt. Och helt plötsligt så fungerar det igen, ett tag. Kanske nåt sånt?
Re: Problem med spjällhus v50 2.0d.
Postat: tis 27 jan 2015, 19:44
av Sierra94
Nää, inte denna gång. Allt funkar som vanligt och bilen går bra. Men så fort den passerar 60 grader så ändras spjället och förbrukningen stiger. Men ska inte det andra spjället stänga så den inte får "kall" luft från intercoolern medans den regenererar?
Re: Problem med spjällhus v50 2.0d.
Postat: ons 28 jan 2015, 06:43
av getsome
Inte så att ditt filter börjar bli igensatt , vad får du för värde på difftrycket i tomgång reps körning ?
Har varit med om att nya filter varit kassa (felsvtsade vid rören till givaren så de läckte tryck)
Re: Problem med spjällhus v50 2.0d.
Postat: ons 28 jan 2015, 07:11
av Sierra94
Ligger på 2.4 hpa på tomgång och max 65-70 hpa på full pelle på 4:ans växel. Vilket borde vara väl inom gränserna. Har ju 4st 12mm hål i mitt filter eftersom jag haft detta problem en stund och har snart testat alla genvägar :D Vägrar att förlora mot bilen pga av detta problem.
Visste jag bara att bilen skulle bli helt kry om jag programmerar bort dpf ur systemet så skulle jag göra det direkt. Men eftersom spjällen håller på och muppar sig så vet man aldrig vad det kan vara för problem. Vet du om man kan programmera bort detta via odb eller måste man löda i boxen? Har hört med en firma i gävle (10 mil bort) och de skulle kunna göra det på ett par timmar. Funderar på om jag ska skicka dit boxen om de lär löda. Annars får man köra dit den.
Re: Problem med spjällhus v50 2.0d.
Postat: ons 28 jan 2015, 10:28
av getsome
Den växlar spjällen för att bypassa intercoolen vid just regenerering så jag tror din funkar , det är regenereringsbiten du måste få rätt på så försvinner dom andra problemen , antar att du nollat additiv och räknare för filter ? 2.4 i tomgång är för högt för ett borrat filter borde vara 0 , kan du koppla väck slangarna till dpf givaren och se vad som händer då motorn blir varm , den ska iaf inte börja regenerera om den ser 0 i difftryck på tomgång. Den boxen måste man koda med BDM100 interface = löda dit en liten header/sladdar och programmera på det viset , inget speciellt avancerat med andra ord.
Re: Problem med spjällhus v50 2.0d.
Postat: ons 28 jan 2015, 11:28
av Sierra94
Den växlar ju spjäll till 50% eftersom den öppnar bypassen men INTE stänger det andra (vänstra framifrån). Eller ska den inte stänga det eftersom luften borde ta enklaste vägen? Jag står i valet och kvalet att antingen byta filtret mot ett nytt eller koda bort det och slippa allt som har med det att göra.
Men jag vet ju inte om problemet ligger just där och att kasta 3-4 tusen på bilen utan att det kanske blir bättre känns dumt.
Har även snackat med en mek jag känner på volvo men han är osäker.
Hur mkt drar era bilar när de är kalla? Min verkar inte dra speciellt lite när man tar den kall. Men man känner "rycket" direkt när den kommer upp i 60 grader (Vida) och sen skenar det iväg. Egr stänger för att få mer syre till regenerering. Hade datorn med i bilen igår och efter ett par mils körning med bra värden på dpf sensorn så slår egr på och börjar reglera i ungefär en kilometer sen lägger den av igen och den återgår till regenerering igen. Börjar tro att min bil gör som timebandits och många andras.
Ja, både räknaren för additiv och filter är nollat. Nollade både när jag tvättade ur filtret i somras och efter jag borrade hål i det. Även nollat adaptering mm.
Ska testa att ta ur slangarna ur sensorn och starta om bilen när den är varm och se om den öppnar bypassen eller ej. Bra tips att testa. Jag tackar och bugar för det.
Vet ju att du Getsome och timebandit haft en del problem och även kommit med hjälp och idéer förr.
Re: Problem med spjällhus v50 2.0d.
Postat: ons 28 jan 2015, 14:06
av getsome
Kan nämna att jag fick in en V50 2.0D med samma fel som din , nytt filter , givare , slangar allt påfyllt och nollat och precis som din konstant regenerering , efter mycket kolla tryck osv så kodade jag bort funktionen till honom och no more regenerations :). Min egen är också dpf fri sen 8000 mil och jag snittar 0.48-0.55 i förbrukning på 70-90 vägar . Kall så ligger min på 0.6 ca i 90 km/h tills den blir varm (ca 7 km körning vid 1-4 plus) .
Re: Problem med spjällhus v50 2.0d.
Postat: ons 28 jan 2015, 14:11
av getsome
Prova även att rycka sladden till EGR , du får felkod men ingen check engine lampa (jag får ingen iaf) , kan vara så att bilen inte kan köra regenereringsprogrammet om den inte kan kommunicera med EGR
Re: Problem med spjällhus v50 2.0d.
Postat: ons 28 jan 2015, 14:27
av Sierra94
Ska testa det oxo. Tar du åt dig att koda om boxen om man skickar den till dig?
