NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#942125
Du menar ett sånt där konverteringskit?
Har inte själv provat själv men misstänker att det är stor risk för bländning likt xenonkonvertering.
av RobbanS40
#949733
Hej igen.

SC Styling har H7 LED konverterings kit, som ger 2800 Lumen.

Carlab har också H7 LED, som ger 3000 Lumen.

Någon som vet om dessa fungerar på våra bilar?

Mvh//Robban
Användarvisningsbild
av P210
#949747
Borde vara mindre risk för bländning än ett "fulxenonkit" då LED lampans ljuskälla är koncentrerad - dioden är mindre än en xenonlampas ljuskälla. Sitter den exakt på samma ställe som halogenlampans glödtråd borde det väl fungera bra?
Bild
Men det måste ju vara en strålkastare som ger en riktad halvljusbild... på en halogenlampa har du en punkt som lyser åt alla håll vid helljus - på en led är ljuset riktat, annars måste ampan ha en diod på var sida.
Värmeutveckling verkar vara ett problem, kraftiga leds blir varma, fläktar finns till vissa...
Här är en kille som testar olika lampor:
http://www.monsterlights.com.au/monster ... esting.htm
Användarvisningsbild
av SvenB
#949749
Är detta godkänt vid besiktning. :?:
Användarvisningsbild
av P210
#949773
Det är inte tillåtet att konvertera halogenstrålkastare till xenon, så då tror jag inte heller LED konvertering kan godkännas, då minsta avvikelse i placeringen av en glödlampas glödtråd, eller ljusbågen i en xenonlampa, påverkar ljusbilden.

Risken är alltså stor att man med ombyggda strålkastare bländar mötande, men även orsakar så kallad egenbländning på grund av okontrollerat ljus som reflekteras i ställen på reflektorn som inte borde belysas.

Dessutom ska bilar med xenon ha automatisk nivåreglering pga att de är så pass mycket starkare än halogenlampor och bländar lättare om de är felinställda, vet inte om det är så också på blar som har LED från fabrik?
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1318206
Dessa lampor passar inte med kylarna och fläktarna som sitter på lampan. Det blir för trångt i lamphuset. Det som passar är den modell som har en passiv avkylning. Ser ut som flera jordflätor som man kan böja. Det krävs också motstånd för canbusvarningen. Jag tycker Xenon HID fungerar bättre och med större utbud. Sitter ju inga fläktar och annat skit till dessa vilket ger bättre passform. Haft mina i drygt 10år. Inga problem med bländning eller nåt. 35W har jag.
Supernöjd. Halogenlamporna är ju ett skämt så.. :)
av Haddock
#1319435
Det där är för omständigt och andra saker kan gå sönder.
Jag använder philips x treme vision 130 h7 istället. Helt ok istället för orginal som du knappt ser att de är igång en mörk natt. Lite dyr dock.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1319442
Haddock skrev: fre 31 maj 2019, 16:11 Det där är för omständigt och andra saker kan gå sönder.
Jag använder philips x treme vision 130 h7 istället. Helt ok istället för orginal som du knappt ser att de är igång en mörk natt. Lite dyr dock.
Vill du vara snäll och ta en bild hur det ser ut en mörk dag? Enligt produktinfo ska de ge en vitare färg än "vanliga" halogen som oftast har en varmare gulare färg.
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]