Sida 1 av 2

Volvo V50, bensin eller diesel?

Postat: tis 06 jan 2015, 14:26
av CC75
Volvo V50, bensin eller diesel?

Hej


Tänkte höra lite synpunkter vad ni på forumet har för åsikter om bensin eller diesel på en V50. Jag vet att många har åsikter om det, oftast kopplat till huruvida man tjänar på att köpa en diesel eller inte. Min fråga är dock lite annorlunda.

Utgångspunkten är att jag tittar på V50-bilar från 2009-2012. Jag kör mycket oregelbundet. På hösten, vintern och våren står bilen ofta stilla under vardagarna då jag cyklar till jobbet. Ibland har min fru bilen till sitt arbete som ligger 13 km från där vi bor men även hon cyklar oftast. På helgen blir det oftast kortare sträckor (3-15 km). På sommaren blir det betydligt mer. Då blir den en del långkörningar (100-500 km eller mer). Totalt ligger jag på 1 500-2 000 mil per år.

Jag har hört att diselbilar (alla dieslar, inte bara Volvo) inte mår bra av kortare körningar. De mår bäst av att bli varma vilket gör att korta sträckor (vad nu en kort sträcka är?) inte är bra för bilen. ”Någon” sa att det finns risk att partikelfiltret slaggar igen då motorn måste bli ordentligt varm för att förbränna partiklarna ordentligt. Om det inte sker kan filtret ta skada och måste bytas betydligt oftare vilket är en ganska stor kostnad.
Ovan har gjort att jag har tittat mest på bensinbilar men utbudet är betydligt färre jämfört med dieselbilar (på Blocket är c:a 15-20% bensin och 80-85% diesel när det gäller V50) och skulle diesel vara alternativ skulle det göra urvalet betydligt större.

Med ovan skrivet. Vad är era råd? Kan diesel ändå vara ett alternativ utifrån hur bilen kommer att användas?

Med vänlig undran

// CC

Re: Volvo V50, bensin eller diesel?

Postat: tis 06 jan 2015, 17:22
av P210
Tror inte ditt körmönster är speciellt om man ser till hur många andra använder sina bilar, även dieslar, ända fungerar de! Du får köra extremt mycket kortsträckor för att ett partikelfilter ska korka igen totalt!

Jag köpte en D5:a för jag ville ha en "värsting" och att jag tror törsten hos en T5:a är betydligt värre!
Men de enda anledningarna till att köpa en diesel jag kan komma på är väl dels om man tror sig kunna spara någon krona milen när man kör mycket per år, även service, men även en del bensinmodeller (08-) har ju 3000mil eller 1gång/år, eller att man gillar motorkaraktären/bottendraget.

Annars finns det mer som kan krångla på en diesel, motortypen i sig är mer komplex, partikelfilter som du säger, dyrt dessutom att byta på de modeller som kräver det (1.6d och 2.0d och tidiga D2?) Parkeringsvärmaren är ett kapitel för sig när det gäller krångelfrekvens.

Hittar du en bensinare/flexifuel är de förmodligen billigare i inköp då dieslar verkar populärast, fordonskatt har jag inte örnkoll på vad en bensinare kostar, men diesel+automat kan dra iväg upp mot 5000kr efter 2015 års höjning. Blir en del min om du kör upp för 2kr mer bensin per mil än vad en diesel kostar.

Men drivmedelskostnader/fordonskatt är kaffepengar i budgeten för ett bilköp, jag skulle kolla mer på bilens skick/pris och inte låta motorvalet styra allt för mycket, tror ägarkostnaderna är rätt lika i slutändan.

Re: Volvo V50, bensin eller diesel?

Postat: tis 06 jan 2015, 22:31
av Coolvette
I Augusti 2013 bytte vi in vår -07 V50 1,8F mot en -11 V50 D3 med automatlåda, vi hade då haft 1,8F´n i ett drygt år.
Orsaken var att frugans sargade knä gjorde manuell växellåda besvärlig och när vi sökte efter bilar med automatlåda fann vi denna, testade och fastnade direkt.
Vi har nu kört drygt 2000 mil sedan vi köpte D3´an.

Dieselmotorn är mycket trevlig, förvisso i kombination med automaten men vi ångrar inte bytet till diesel en sekund.

1,8F´en kördes på E85 det sista året men karakteristiken är densamma på den motorn oavsett om man kör på E85 eller bensin.

Med kombinationen diesel och automat är den även mycket behaglig att köra med husvagn, det märks knappast att man drar en vagn.

Bränsleförbrukningen är inte särskilt låg, säkert på grund av automaten, den ligger på 0,65-0,7 liter per mil, med husvagn på stiger den till 0,9 vilket känns som en låg ökning.

Mitt val skulle bli diesel igen men man får ta i beaktande att trafikskatten är märkbart högre mot 1,8F´en.
Den kostade omkring 1000 kronor per år, D3´an har kostat 2800 per år men går upp till 3300 i år.
Trist ökning men jag tycker att bilens positiva köregenskaper är värda skillnaden.

Re: Volvo V50, bensin eller diesel?

Postat: ons 07 jan 2015, 14:57
av SvenB
P210 skrev:
Annars finns det mer som kan krångla på en diesel, motortypen i sig är mer komplex, partikelfilter som du säger, dyrt dessutom att byta på de modeller som kräver det (1.6d och 2.0d och tidiga D2?)
Stämmer det där? Att tidiga D2:or inte har "underhållsfritt" partikelfilter. Det servicefria partikelfiltret kom ju med 8 ventilersmotorn D4162T. Finns det D2:or med "gamla" 16 ventilersmotorn D4164T? Jag har hela tiden hävdat motsatsen, Har jag Fel :?:

Re: Volvo V50, bensin eller diesel?

Postat: ons 07 jan 2015, 15:19
av P210
Notera mitt frågetecken, vet att man får pisk om man skriver att det bara är 1.6d och 2.0d som har filer som måste bytas. Jag syftar på den äldre 16-ventilsversionen (109 hk), är rätt beteckning då Drive-e?

Andra trådar i ämnet säger liknande http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ikelfilter
Gourmand skrev:Den äldre motorn (16-ventilsmotorn) samt D2 (2011)kräver påfyllning av Eolys-vätska (dieseladditiv) vid ca 6000 mil.
Är du säker på att inte alla V50 D2 (8 ventilersmotorn D4162T) har underhållsfritt partikelfilter? Jag har nämligen på annat håll hört att det är så. Jag vet att du brukar ha koll på dessa motorer.
Så säker som man kan vara.

Re: Volvo V50, bensin eller diesel?

Postat: ons 07 jan 2015, 15:30
av Perra83
Jag hade valt en D5 om färg och utrustning är rätt. Annars en så ny D3/D4 som möjligt. Ingen av dom är snåla innanför stadsskyltarna men så fort man kör lite landsväg går dom snålt och har lagom bra ork.
Dieselvärmaren väger väldigt tungt och VOC.

Jag cyklar 99% av alla dagar på året till jobbet ändå har ja kört diesel sedan 2010. S60 D5:an gick väldigt fint. Går att starta på tvåan. Sambon gjorde det ofta. Både hon och jag saknar D5:an pga det fina bottenvridet. Smådieslarna är helt döda på låga varv. Får du tag i en D5 så KÖP!

Re: Volvo V50, bensin eller diesel?

Postat: ons 07 jan 2015, 15:40
av SvenB
P210 skrev:Notera mitt frågetecken, vet att man får pisk om man skriver att det bara är 1.6d och 2.0d som har filer som måste bytas. Jag syftar på den äldre 16-ventilsversionen (109 hk), är rätt beteckning då Drive-e?
Jag har löst det där med att rekommendera de som är tveksamma att läsa på motorbeteckningen. D4164T= 4 ventiler per cylinder = 109 hk/ej underhållsfritt. D4162T= 2 ventiler per cylinder= 115 hk/underhållsfritt.

Re: Volvo V50, bensin eller diesel?

Postat: tor 08 jan 2015, 18:05
av johan330
P210 skrev: Annars finns det mer som kan krångla på en diesel, motortypen i sig är mer komplex, partikelfilter som du säger, dyrt dessutom att byta på de modeller som kräver det (1.6d och 2.0d och tidiga D2?) Parkeringsvärmaren är ett kapitel för sig när det gäller krångelfrekvens.
Jag undrar varför en dieselmotor skulle vara mer komplex än en bensinmotor. Borde det inte vara tvärtom då dieseln saknar allt som har med tändning och tändsystem att göra?

Re: Volvo V50, bensin eller diesel?

Postat: tor 08 jan 2015, 19:41
av P210
johan330 skrev:Jag undrar varför en dieselmotor skulle vara mer komplex än en bensinmotor. Borde det inte vara tvärtom då dieseln saknar allt som har med tändning och tändsystem att göra?
- Tvärtom - en diesels "tändsystem" den mekaniska pumpen har liiite mer mekaniska prylar än ett elektriskt tändsystem har i motsvarande bensinmotor....

Framförallt så arbetar en diesel med mycket högre kompression, ofta över 20:1 jämfört med 12:1 för motsvarande bensinmotor och högre kompression ger automatiskt en kraftigare och tyngre konstruktion.
Bränslepump och insprutning är extremt mycket mer komplicerade och dyrare på en dieselmotor, sedan tillkommer alltid turbo/intercooler på en dieselmotor idag, en modern diesels common rail system med mekanisk högtryckspump och insprutningsmunstycken har ett systemtryck på 1200-1800 bar vilket kräver rätt kraftiga konstruktioner, kraftigare lager, grövre fjädrar etc.

Re: Volvo V50, bensin eller diesel?

Postat: fre 09 jan 2015, 11:25
av CC75
Hej

Jag tackar så mycket för svaren jag har fått. En del på en lite för hög teknisk nivå för att jag ska förstå allt men det verkar dock som om att ni som har svarat anser att en diesel skulle fungera även vid min typ av körning.

Några av er förespråkar D5, en titt på blocket visar att en klar överväldigande majoritet av dieselbilarna som är till salu är 1,6d eller D2. Någon enstaka D3, D4 och D5. Det stora urvalet verkar således finnas bland 1,6d och D2.
Några av er har tagit upp att skatten är dyrare på diesel. På några modeller jag såg igår var skatten 1 140 kr på en bil, en annan 1 780 kr per år. Jag förstår att skatten avgörs av modell med motor men detta tyckte jag inte var farligt.

Dock, helt lätt är detta inte. Jag har dock inte bråttom utan kan fortsätta min research. Kan vänta fram till april/maj innan jag måste ha köpt en ny bil.

// CC